בעידן הפוסט-אמת שבו אנחנו חיים, כאשר עובדות אובייקטיביות מאבדות את כוחן בעיצוב דעת הקהל לעומת הפנייה לרגש, זה רק טבעי שנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, אחד מאמני הפוסט-אמת המובילים בעולם, לא ייתן לקבלת האחריות של דאעש על הפיגוע באולם ההופעות קרוקוס סיטי במוסקבה להפריע לו לשווק לתושבי ארצו את הנרטיב שאוקראינה היא זו שמעורבת במתקפה האכזרית אתמול (שישי).

דאעש פרסם תיעוד של המחבלים מהפיגוע; פוטין הכריז על יום אבל לאומי

דמיטרי מדבדב, סגן ראש המועצה לביטחון לאומי ששימש נשיא לכהונה אחת כדי לאפשר לפוטין "לנוח" בתפקיד ראש הממשלה לפני ששב ללשכת הנשיאות, היה הראשון שמיהר לאיים על אוקראינה כבר אתמול, בעת שהלהבות עדיין השתוללו במתחם הבילוי.

"אם יהיה אישור כי הטרוריסטים קשורים למשטר בקייב, אין דרך אחרת מלבד להתייחס אליהם ככה, כמו גם כלפי התומכים האידיאולוגיים שלהם", התריס מדבדב, שלא פעם הכחיש את זכות קיומה של אוקראינה העצמאית. "חובה לזהות כל אחד מהם ולנטרל אותם ללא רחמים כמו טרוריסטים, כולל גורמי ממשל שמעורבים במעשים פליליים כאלה".

ההאשמות נמשכו הבוקר כאשר שירות הביטחון הפדרלי (FSB) הודיע כי החשודים שנעצרו היו בדרכם לגבול עם אוקראינה וכי "היו להם קשרים" במדינה השכנה. בנאומו בצהריים, שב פוטין על הטענה כי "הצד האוקראיני הכין לתוקפים חלון כדי לחצות את הגבול", אולם הוא לא הסתפק בכך והשווה את מבצעי המתקפה לנאצים, אותו כינוי שבו הוא משתמש לעתים קרובות נגד המשטר בקייב, לפני שאיים כי "כל המבצעים, המארגנים והלקוחות של הפשע הזה יסבלו מעונש הוגן ובלתי נמנע. לא משנה מי הם, מי מכוון אותם".

המחבלים שביצעו את הפיגוע ברוסיה (צילום: רשתות ערביות)
המחבלים שביצעו את הפיגוע ברוסיה (צילום: רשתות ערביות)

גם כאשר ארגון דאעש פרסם הודעה רשמית על קבלת האחריות על הפיגוע, עוד לפני ההודעה המפורטת היום שכללה גם תמונה משותפת של ארבעת המחבלים, השופרות של הקרמלין טענו כי מדובר בזיוף, על אף שהיו בהודעה כל המאפיינים שמוכרים כבר עשור מהצהרות קבלת האחריות של ארגון הטרור האסלאמי. יותר מכך, הבלוגרים והצייצנים תומכי הקרמלין השתמשו שוב בטיעון כי דאעש הוא יצירה של ארה"ב, כאשר תהו כיצד השגרירות האמריקאית במוסקבה ידעה להתריע כבר לפני שבועיים על איום מיידי לביצוע פיגוע נגד אתר בילוי בבירה הרוסית.

האפשרות שמדובר בפיגוע מבית היוצר של דאעש, ליתר דיוק שלוחת דאעש-ח'ורסאן מאפגניסטן, כפי שציינו גם גורמי ממשל אמריקאיים ביממה האחרונה, היא הסבירה ביותר. מדובר בשלוחה המסוכנת ביותר של רשת הטרור האסלאמית שאחראית לשורה ארוכה של פיגועים אכזריים, כולל פיגוע ההתאבדות בנמל התעופה בקאבול בזמן הנסיגה האמריקאית מאפגניסטן באוגוסט 2021 שגבה את חייהם של 183 בני אדם, פיגועי התאבדות נגד מסגדים שיעיים באפגניסטן ונגד כוחות הטאליבן וגם את הפיגוע הכפול שהותיר לפחות 95 הרוגים בעיר כרמאן שבאיראן בינואר האחרון, במהלך האזכרה לקאסם סולימאני. דאעש-ח'ורסאן אף איימה לפגוע ברוסיה בשל הקשרים המתחממים עם משטר הטאליבן ובשל המעורבות שלה במלחמה בסוריה.

אבל עבור הקרמלין, קל יותר להצביע על מטרה ברורה ומזוהה כמו אוקראינה, שגם כך הצבא הרוסי כבר פועל נגדה, מאשר על אויב חסר פנים כמו ארגון טרור שמסתתר אי שם בהרים באפגניסטן ואי אפשר להבטיח פגיעה מתועדת וממשית ביעדים שלו. גם העובדה שאוקראינה הכחישה לחלוטין כל מעורבות בפיגוע והזכירה כיצד הביון הרוסי עצמו הפיל בנייני מגורים בשנת 1999 כדי להצדיק יציאה למלחמה בצ'צ'ניה, לא צפויה לשכנע את פוטין וסביבתו.

לכן, בהחלט קיימת אפשרות שבתוך שעות, אם לא ימים, נראה מתקפה אווירית נרחבת עם כטב"מים מתאבדים, טילים היפר-סוניים, טילי שיוט וטילים בליסטיים נגד יעדים אסטרטגיים ברחבי אוקראינה, ייתכן שגם נגד מבני הממשל בקייב. במקרה כזה, קשה להאמין שגם בעלות בריתה של אוקראינה לא יוכלו, או אפילו לא ירצו, לעצור את קייב מתגובה מוחצת משלה, החל ממשלוח כטב"מים לעבר הקרמלין ולעבר יעדים אסטרטגיים אחרים ברוסיה – כפי שעשתה בשבועות האחרונים עם פגיעה בבתי הזיקוק – ועד ניסיון להפיל את גשר קרץ' שמחבר את רוסיה לחצי האי קרים. מכאן, ההסלמה יכולה להגיע במהירות.