ממשלת ישראל, כך פורסם אמש, אמורה להעביר מחר את נוסח חוק הגיוס החדש, ולנסות לקבל את הסכמת הסיעות החרדיות, וזאת אחרי תקופת זמן ארוכה, בה ברור היה כי הן יתנגדו לכל נוסח, שיחייב את בני העדות החרדיות להתגייס.

אונס נשים בשיפא? דובר צה"ל בערבית: "שקר ללא שום ביסוס" | צפו
דוחקים את חיזבאללה לאחור: אלה 3 הגורמים שמשתקים את נסראללה

הצעת החוק תכלול, בין השאר, קביעת מכסות גיוס על ידי הכנסת, טווחי זמן לעמידה במכסות, העלאת גיל הפטור ל-35 , וסנקציות כלכליות שתכנסנה לתוקף תוך שלוש שנים. נראה על פי פרסום זה, כי יישומו יביא לאי יציאה לעבודה של למעלה מ-200 אלף חרדים.

ברור כי הצעת חוק זו תגרום להעלאה פיקטיבית של מספר המצטרפים לישיבות, וממילא גם להעלאת תקציבי התמיכות בכוללים, עלייה של מספר המועסקים בשחור, ירידה באיכות כוח העבודה, וברמת ההשתתפות בכוח העבודה.

זהו חוק ריק מתוכן, ומטרתו היא לקבל את הסכמת הסיעות החרדיות. הוא מאפשר התחמקות מעבודה בחסות החוק, והוא מטיל נטל על משרתי הסדיר לארבעה חודשים נוספים. עיון בסעיפי החוק המוצע מבהיר שהוא מצג שווא, ונועד לגייס את הסכמת סיעות החרדים, ולא לדאוג להגברת הגיוס לצה"ל.

בני גנץ מאיים בפרישה מהממשלה ברקע חוק הגיוס (צילום :דוברות בני גנץ)

אחרי למעלה מעשר שנים ניתן לקבוע, כי כל ניסיונות ההידברות נכשלו, וקשה להאמין שהחרדים יתגייסו ברצון ויתרמו את חלקם בנטל. מי שחשב ש"הזמן יעשה את שלו "התבדה , והמצב נשאר כפי שהיה בעבר ללא שינוי. עמדתי בראש הועדה לשוויון בנטל ב-2014, בסיועה של ועדה בראשות השרה איילת שקד, חוקקנו חוק שבוטל ומאז לא חל כל שינוי בנושא.

הורי האברכים לא רוצים שילדיהם יתגייסו, וחוששים שהם לא ימצאו שידוך הולם, ויאבדו או יפגמו באורח הדתי של חייהם. אז עמד השר אריה דרעי בראש המתנגדים, בטענה שסנקציות כלכליות יפגמו במתגייסים, למרות שהיה זה תירוץ קלוש ורחוק מהאמת.

האמת הכואבת היא שרובו ככולו של המגזר החרדי, מתנגד לגיוס, ורואה בו ביטול לימוד תורה, למרות שרוב גדול של חייבי הגיוס אינם לומדים ואינם מצטרפים לשוק העבודה.

אין מצב שבו באמת ובתמים תהיה חלוקת נטל שוויונית בישראל, ודבריהם של הרב הראשי לישראל וראשי הפלג החרדי הקיצוני רק מאוששים זאת. רק אכיפה ברורה ודווקנית תשנה את המגמה ותגרום בסופו של תהליך, לשוויון בנטל הגיוס והעבודה בארצנו.

גם מאורעות ה-7 לאוקטובר לא ישנו את המגמה, שכן ראשי המגזר החרדי רואים בשירות הצבאי, בזבוז זמן ובטלה, שעלולים לגרום להתפרקות ולירידה בקיום מצוות האמונה והדת.