אפשר היה לעשות את זה מוקדם יותר, אבל טוב שהאלוף חליוה לא המתין עוד. ההתפטרות שלו מהפיקוד על אגף המודיעין היא לא הדבר המתבקש לעשותו – היא הדבר ההכרחי. היא גם צריכה לסמן עכשיו את הדרך לשאר המפקדים והנושאים באחריות לכישלון ה־7.10. אי אפשר להמשיך להמתין לתחקירים שמתנהלים בעצלתיים. האנשים שנושאים על גבם את העול הכבד מנשוא של האחריות לטבח לא יכולים להמשיך להוביל את צה"ל ואת המדינה.

"לצד הסמכות מונחת אחריות כבדה": מכתב ההתפטרות המלא של חליוה
אהרן חליוה מקווה שהציבור יניח לו לנפשו - זה לא יקרה

"אמ"ן לא עמד במשימה", כתב חליוה במכתב ההתפטרות ונמנע מלהשתמש במילה היחידה שיכולה לתאר את מה שקרה כאן: כישלון. ה־7.10 הוא כישלון מוחלט וחרוץ של המערכת הצבאית והמדינית כולה. האחריות של חליוה היא כבדה, אבל היא לא נעצרת בו. כלל הנושאים באחריות לכישלון איבדו את הסמכות להמשיך למלא תפקידי פיקוד והנהגה. 

תקיפת צה"ל בדרום לבנון (צילום :דובר צה"ל)

אבל בטרם ממהרים למנות מחליף לחליוה, הכישלון העמוק כל כך של המודיעין מחייב בירור מחדש של תפקידי אגף המודיעין, דרכי עבודתו והכישורים הנדרשים ממי שיפקד עליו. אגף המודיעין של צה"ל הוא היום ארגון מרוסק, שבכיריו עסוקים בהכנות לתחקירים ובמאמץ לגלגל מעליהם את האחריות ולהטיל אותה על אחרים. צה"ל לא יכול להילחם עם אגף מודיעין שלא מתפקד, ואמ"ן יצטרך לעבור שיקום יסודי והקמה מחדש.

הנוהג שהשתרש בצה"ל למנות מפקד שדה לעמוד בראש אגף המודיעין דורש בחינה מחדש. מינויים של מפקדים, מוכשרים ככל שיהיו אבל חסרי רקע מודיעיני, מבטא חוסר הבנה, אם לא זלזול, במקצוע המודיעיני.

מפקדי שדה שנדרשים להוביל לוחמים לקרב צריכים להשתמש בעיקר בסימני קריאה. לעומת זאת, הכלי המרכזי בעבודת המודיעין הוא סימן השאלה. הצורך להטיל ספק בכל דבר הוא נשמת אפו של המקצוע המודיעיני. עבודת המודיעין בנויה על תהליך מתמיד של אישוש והפרכה של כל מידע והערכה, והיא דורשת מזג מיוחד, השונה מהמזג של המפקד הקרבי. 

הרצי הלוי (צילום: פלאש 90)
הרצי הלוי (צילום: פלאש 90)

אף אחד בצה"ל לא יעלה על דעתו למנות מח"ט, גם אם הוא מצטיין, לתפקיד קמ"ן פיקוד. ברור לכולם שהקמ"ן חייב להיות איש מקצוע בתחום המודיעין. זה נכון שבעתיים כשמדובר בקצין המודיעין הבכיר ביותר של מדינת ישראל. כולנו חווינו על בשרנו את התוצאות של אגף מודיעין שמדבר בסימני קריאה.

השמועות הרווחות בצה"ל על רצונו של הרמטכ"ל למנות את ראש חטיבת המבצעים, תא"ל שלומי בינדר, לראש אמ"ן כבר מעוררות דאגה אצל מפקדים רבים. מעבר לעובדה שחטיבת המבצעים גם היא נכשלה ב־7.10 וכמעט שלא תפקדה בשעות המדממות של הטבח, מינוי כזה יהיה חזרה על אותה שגיאה כמו זאת שנעשתה במינוי של חליוה. 

אגף המודיעין של צה"ל חייב לקבל מפקד שלא נגוע בכישלון, ובעל סמכות וניסיון במקצוע המודיעיני. ראש אמ"ן הבא יצטרך גם להחליף את שדרת המפקדים הבכירים של האגף, אירוע מורכב כשלעצמו, תוך כדי לחימה, וזה דורש שראש האגף יהיה מישהו שלא יצטרך להתחיל ללמוד את המקצוע ואת התפקיד מאפס. אין הרבה מועמדים כאלה, אבל אפשר לחשוב על כמה. צריך גם לחשוב אם הרמטכ"ל המכהן הוא האיש הנכון להחליט על מינוי ראש אמ"ן הבא.