כבר שבועיים שהמו"מ להפסקת אש ושחרור הדדי ברצועת עזה לא מתקיים. בחמאס מאשימים כי ממשלת ישראל איננה רוצה עסקה, והממונה על המשא ומתן מטעם ראש הממשלה, גל הירש, הודה השבוע במחצית מן ההאשמה. עסקה בהחלט אנו רוצים, למלא את חלקנו בה – לא. בפגישה עם בני משפחות החטופים הודה הירש כי ישראל מסרבת לתנאי המרכזי של חמאס - להפסיק את המלחמה.

משט המרמרה 2? "אם יהיו הרוגים זה יהפוך לסיפור בינלאומי"
חריג: מפקד חיל האוויר השתתף בתקיפת מטרות של ארגון הטרור חיזבאללה

בתוך הקיפאון הזה, שחררה הזרוע הצבאית של חמאס את הסרטון ובו החטוף הירש גולדברג־פולין. הירש והוריו הם אזרחים אמריקאים, וחמאס תיאמה את פרסום הסרטון עם הבית הלבן בתיווכה של קטאר. היה זה איתות חמאסי לאמריקאים כי יחיא סנוואר ואנשיו רוצים עסקה, וכי הדלת מבחינתם, למרות האכזבה, עדיין לא נסגרה.

הירש גולדברג-פולין (צילום: רשתות ערביות)
הירש גולדברג-פולין (צילום: רשתות ערביות)

המתווה האחרון שעלה לדיון בטרם נפל היה הצעה אמריקאית. חמאס רשמו הערות על ההצעה, אבל לא דחו אותה לגמרי. מה שהפיל אותה בסופו של דבר היה סירובה של ישראל להפסיק את המלחמה. המתווה האמריקאי מבוסס על הצעה מצרית־קטארית, בת שלושה שלבים, שהונחה כבר בפברואר על השולחן. הפרטים לא פורסמו במלואם, ומעטים הישראלים שמכירים את ההצעה. על כן אניח את עיקריה כאן. זכות הציבור לדעת.

לפי ההצעה האמריקאית, בשלב הראשון יוחזרו אזרחים חטופים תמורת הפסקת אש ומאות אסירים פלסטינים. בשלב השני ישוחררו חיילים וחברי כיתות הכוננות, תמורת אסירים נוספים. בשלב השלישי יוחלפו גופות של חטופים בגופות מחבלים. השלב הראשון של העסקה יתקיים במהלך הפסקת אש, שתיארך חודש וחצי.

המתווכים הציעו כי במהלכו ישוחררו 40 אזרחים ישראלים חטופים, ובהם ארבע החיילות. תמורתם תשחרר ישראל 900 אסירים פלסטינים, ומתוכם 100 השפוטים למאסר עולם. מתוך ה־100 הללו, 47 הם משוחררי עסקת שליט, שנעצרו לאחר שחרורם מפני שחזרו לפעילות צבאית. ישראל תורשה לגרש לחו"ל כל אסיר מבין ה־100 הכבדים אם תרצה, כך לפי ההצעה.

בירושלים אמרו כי אם חמאס לא יצליחו למצוא 40 חטופים חיים, ישלימו את מספרם מהחיילים שברשותם, האמורים להשתחרר בשלב השני. בחמאס סירבו לכך בתואנה כי החיילים שמורים לעסקת חילופין נוספת, וכי השלב השני נפרד מקודמו ובעל נסיבות משלו.

בחמאס השיבו כי אין ביכולתם להמציא רשימה של 40 חטופים אזרחים בחיים. לטענתם, חלק מן החטופים נהרגו, ואחרים מנותקי קשר בשל נסיבות המלחמה. הם אינם יודעים כמה חטופים חיים נותרו ברחבי הרצועה, וזקוקים לכמה ימי הפוגה כדי להרכיב את הרשימה המלאה והסופית.

בינתיים הם הציעו את החטופים החיים שבידיהם, שמספרם לפחות 20. לאחר שיתגלו עוד, הבטיחו, הם יימסרו לידי ישראל תמורת אסירים פלסטינים. כמו כן דרשה תנועת חמאס כי שחרור החטופים בשלב הראשון יתבצע מדי סוף שבוע במהלך הפסקת האש - בכל פעם שלושה חטופים. אם תסתיים הפסקת האש בתום ששת השבועות ובידי חמאס יהיו יותר משלושה – אזי ישוחררו כולם.

ראשי חמאס ביקשו מפתח חילופין שונה מ־900 האסירים שהציעו האמריקאים: תמורת כל חטוף, הם ביקשו - תשחרר ישראל 50 אסירים פלסטינים. כנגד ארבע החיילות דרשה הנהגת חמאס כי ישראל תשחרר 50 אסירים לכל חיילת, ובלבד שמתוכם 30 יהיו כאלה השפוטים למאסר עולם.

הרשימה תיקבע לפי עקרון הוותק. כלומר, האסירים הוותיקים תחילה, והפחות ותיקים אחר כך. מסיבה זו, רוב המשוחררים המיועדים הם אסירי פת"ח. נוסף על כך הוחלט כי מדי יום ייכנסו 500 משאיות סיוע ובהן מזון, מים ותרופות. בחמאס דרשו כי אספקת האוהלים והבתים הארעיים למיניהם, שכמותם יוזרמו לרצועה רבבות, לא תיחשב במניין 500 המשאיות.

משאיות סיוע לעזה (צילום: רויטרס)
משאיות סיוע לעזה (צילום: רויטרס)

30 חיילים בידיהם
השלב השני לא פחות חשוב מקודמו. אחרי סיום הפסקת האש הראשונה ושחרור כל החטופים האזרחים ומאות האסירים הביטחוניים, ייערכו הצדדים להפוגה שנייה. המתווכים הציעו כי גם השלב הזה ייארך שישה שבועות. חמאס דרשו כי במהלכו יוכרז רשמית על סיום המלחמה, וצה"ל ייסוג ויתבסס בגבולות הרצועה. לאחר שישלים את נסיגתו, ישוחררו החטופים החיילים. בכיר בחמאס אמר השבוע לעיתון הקטארי "אלערבי אלג'דיד" כי מספרם של החיילים והקצינים החיים שבידי חמאס עומד על 30.

ממשלת ישראל מסרבת להכריז על הפסקת המלחמה, ומשום כך התפוצץ המשא ומתן. בניגוד לשלב הראשון, הצדדים לא סיכמו עדיין כמה אסירים ישוחררו בשלב השני ומה יהיה המפתח לכל חייל שישוחרר. הוסכם כי עם סיום הפסקת האש הראשונה, ייפתח משא ומתן, ובו יוחלט כמה פלסטינים ישוחררו כנגד כל חייל או קצין. נקבע כי בשלב השלישי, אחרי שיוכרז על סיום המלחמה, יחליפו הצדדים גופות. על כך הסכימו הצדדים.

סעיף מרכזי נוסף במשא ומתן הוא חזרת ה"עקורים", המפונים הפלסטינים מאזורי המקלט בדרום הרצועה לבתיהם בצפונה. במתווה האמריקאי נאמר כי שבועיים לאחר התחלת ההפוגה, תאפשר ישראל למפונים הללו לשוב בהדרגה לבתיהם. נתיב השיבה יעבור בכביש החוף (שדרות אלרשיד), וצה"ל יתחייב להתייצב במרחק חצי קילומטר ממנו.

מצלמות ומגדלי תצפית של האו"ם יפקחו על כך שהתנועה תתנהל כסדרה. בחלוף שבועיים נוספים, יופעל נתיב תנועה מקביל - שדרות סלאח א־דין, המרוחקות כשני קילומטרים מזרחה מן הים בעומק הרצועה. גם במקרה הזה, צה"ל מתחייב להתרחק כחצי קילומטר מן הרחוב.

טנקים, עזה (צילום: רויטרס)
טנקים, עזה (צילום: רויטרס)

בחמאס דרשו לאפשר חזרת עקורים כבר מן היום הראשון להפסקת האש, ולא אחרי שבועיים. כמו כן, ביקשו שחיילי צה"ל יתרחקו יותר מחצי קילומטר מן הציר, מחשש לחיכוך. החיילים, טענו בחמאס, ירצו בוודאי לבדוק חלק מן החוזרים שמא הם מבוקשים, וכך יתלקח חיכוך שעלול להתגלגל לפתיחה באש ולנפגעים.

הנהגת חמאס לא הציגה במשא ומתן דרישות מיוחדות עבור עצמה. היא לא במצב לעשות כן. למשל, להתנות את העסקה בחזרתם לשלטון ברצועה כפי שהיה ערב הטבח. כמו כן, היא לא ביקשה ערבויות מישראל לבל תפגע במנהיגיה בחו"ל. בחמאס טוענים כי ישראל אינה רוצה עסקה, וכי ראש הממשלה בנימין נתניהו מעוניין בהמשך המלחמה משיקוליו האישיים. כך אמרו נציגי חמאס למתווכים במהלך השיחות.

ישראל, כמו שכתבתי כאן בחודשים האחרונים, צריכה לבחור בין חטופים לבין המשך המלחמה. דרך שלישית איננה בנמצא. מבצע צבאי ברפיח עשוי לשחרר כמה מהם, אבל הוא עלול גם לפגוע ברבים אחרים. צה"ל לא הצליח עד היום להסתייע באופציה הצבאית כדי לחלץ חטופים במספר ראוי. יותר מכך: אש ישראלית הרגה יותר חטופים בטעות מכפי שהצילה. פי שלושה, אולי יותר. בין אם תבוא עסקה או תמשיך להידחות, עוד נכונו לנו, למרבה הצער, ימים של יגון ושכול.

הכותב הוא הפרשן לענייני ערבים של גלי צה"ל
[email protected]