קחו את רשימת האנשים המכהנים בשנים האחרונות בתפקידים בכירים במשטרת ישראל, ותתקשו למצוא שם מישהו שלא טס מתישהו לסיור בחו"ל על חשבונה של עמותת קרן אברהם. כמה שהסיפור הזה יישמע הזוי, קרן אברהם - עמותה בעלת אג'נדה פוליטית הנטועה עמוק בתוך השמאל, הרחק מהמיינסטרים הישראלי - הייתה מעורבת במשך שנים בקביעת חומר הלימוד וההדרכה של כמה מהקורסים הבכירים של משטרת ישראל, אנשיה העבירו הרצאות וחומרי לימוד, וכאמור, אף מימנו לצמרת המשטרה את נסיעותיה לסיורי לימוד בחו"ל.



את פרטי הנסיעות הללו, שעליהן עוד נרחיב בהמשך, קיבל לאחרונה עו"ד דורון ניר צבי מהמשטרה, בעקבות בקשה שהגיש בשמה של עמותת לביא, על בסיס חוק חופש המידע. מהמסמכים עולה כי בשנים 2008־2012 נסעו לפחות 60 קצינים בכירים - בהם ארבעה ניצבים, 24 תת ניצבים, 22 ניצבי משנה ושמונה סגני ניצבים - לארה"ב, לספרד, לצפון אירלנד ולאנגליה, מכספה של קרן אברהם. חלק גדול מהקצינים קודמו מאז, והיום הם מאיישים את סגל הפיקוד של המשטרה. כמה מהם נסעו במימון קרן אברהם יותר מפעם אחת. 
 
"לאור המלצות ועדת אור", הסבירה המשטרה את הקשר שלה עם הקרן, "נדרשה משטרת ישראל להטמיע בקרב שוטריה גישה הרואה בערביי ישראל אזרחים שווי זכויות". במשטרה מצאו שקרן אברהם היא גוף מתאים לסייע לה במהלך, שזכה לאישור המשרד לביטחון הפנים ומשרד המשפטים. "הקרן הציגה את עצמה כגוף א־פוליטי... אשר שמה לעצמה למטרה לקרב בין החברה הערבית לשלטונות המדינה, ביניהם משטרת ישראל", פירטו במשטרה לעו"ד ניר צבי, "בין היתר הציגה הקרן למשטרה כי התורמים לה הם יהודים מארה"ב, המזוהים עם הזרם המרכזי, פעילים בפדרציות ובמגבית היהודית, רובם המכריע מגדירים את עצמם כציונים מסורים". 
 

בדיקה של מסמכי הקרן מעלה תמונה מעט שונה. התורמים לקרן אברהם, מתברר, רבים ומגוונים. חלקם אנשי עסקים פרטיים. חלק מהכסף מגיע מקרנות בעלות אג'נדות שונות בארץ וברחבי העולם, דוגמת הקרן החדשה לישראל. חלק נוסף מגופים מדינתיים כמו שגרירות ארה"ב בישראל, שגרירות בריטניה בישראל ומשרד החוץ הגרמני. 
 
מדובר, כאמור, בארגון שיש לו תפיסת עולם פוליטית ברורה והוא אף משמיע אותה בתדירות גבוהה. כשרוני אלשיך נבחר לשמש מפכ"ל המשטרה, הוציאה קרן אברהם הודעה המתנגדת למינוי והסבירה ש"מינוי אישיות ביטחונית כסגן ראש השב"כ, למפכ"ל המשטרה... עלול לפגוע ביחסים שבין המשטרה לציבור הערבי בישראל". כשוועדת החינוך של הכנסת דנה באירוע שבו צוינה הנכבה באוניברסיטת ת"א, הביע מנכ"ל קרן אברהם, אמנון בארי סוליציאנו, תמיכה באירועי הנכבה בטענה ש"כדאי שהמדינה תעודד את האזרחים הישראלים היהודים להביע אמפתיה וללמוד את הנרטיב הערבי הפלסטיני". לפני כמה שנים התעוררה מהומה כשהורים לתלמידים גילו שקרן אברהם, שמשרד החינוך שילב אותה בבתי הספר כדי שתסייע בלימוד השפה הערבית, השחילה גם קצת שיעורי בית שקשורים לדמותו של מי שהיה חבר בולט בחזית העממית לשחרור פלסטין. 

ספג ביקורת קשה מהקרן, רוני אלשיך. צילום: הס פרוש, פלאש 90
ספג ביקורת קשה מהקרן, רוני אלשיך. צילום: הס פרוש, פלאש 90

 
מי שחתום על החוברת המסכמת את ההדרכה של קרן אברהם לקורס תת ניצבים במשטרה הוא אורי גופר, שעד 2010 היה חבר הנהלה של עמותת זוכרות, עמותה התומכת בזכות השיבה של הפלסטינים. גופר פעל מול קציני המשטרה ושימש בקרן כראש תחום שינוי מדיניות במיזם "קשרי חברה ערבית - משטרה". את הקורס שלימד על הצורך לחלק באופן שוויוני את משאבי המדינה לסוגיהם בין יהודים לערבים, העביר ד"ר יוסף ג'בארין, היום חבר כנסת מטעם הרשימה המשותפת, ובימים ההם מי שעשה כותרות כשהשתתף בכנסים שהסבירו שישראל היא מדינת אפרטהייד. ככל שהספקתי לבדוק משתתפים נוספים בפרויקט הזה, נמנים כולם עם השמאל הפוליטי הקשה. 

# # #

קרן אברהם אינה מנותקת מהנעשה בזירה הפוליטית שלנו, ולא פעם יש לה מה להגיד על נבחרי הציבור מהצד הימני של הקשת. פה היא תוקפת את ח"כ אביגדור ליברמן, שם היא חושבת שהשר נפתלי בנט הוא גזען. ביום אחד היא דורשת מראש הממשלה לפטר את סגן השר ירון מזוז, ביום אחר היא תובעת מנשיא המדינה להעמיד על מקומו את ראש הממשלה בעצמו. 
 
בין לבין הקרן מקדמת חוקים שחשובים לה ונאבקת בכאלה שמתנגשים בתפיסת עולמה. בגדול, ניתן לומר לפי ההודעות שהיא מנפקת לעיתונות במהלך השנים, שבכל מקום שבו האוכלוסייה הערבית מתנגשת עם המדינה או עם רשויותיה, הקרן מתייצבת לצדם של הערבים. והשאלה היא אם מי שמקדם עמדות כאלה ראוי לקבל מנדט לחנך את קציניה הבכירים של משטרת ישראל, ובעיקר למה משטרת ישראל בוחרת לקבל את סדרת החינוך הזו, על הצ'ופרים הכספיים הנאים שבצדה, במימון גוף פרטי שכזה. 

כאמור, עיון בתוכני הקורסים שהעבירה קרן אברהם למשטרה מלמד שהארגון קיבל הזדמנות נדירה לנסח לעומק חלקים חשובים בהכשרה ובמערך ההדרכה של המשטרה, בכל מה שקשור למגע שלה עם האוכלוסייה הערבית. במסגרת מסמך על "צעדים בוני אמון", מסבירה הקרן כיצד צריך לערוך "בירור ערכי" ברוח עמדות הקרן למועמדים לגיוס. במסגרת ימי הלימוד שהעבירו אנשיה פה בארץ, הם הסבירו כיצד צריך להביא ל"שינויים בהכשרת השוטרים ובדפוסי הפעולה של המשטרה". את כל מסמכי הקרן בסוגיות הללו, חשוב לציין, מעטרים סמלי משטרת ישראל. 

הקשר בין הקרן למשטרה כלל כאמור, לא רק קורסים והכשרות בישראל, אלא גם נסיעות לחו"ל. בארה"ב למדו הקצינים, במשך עשרה ימים, בתיווך הקרן, על ההתמודדות של המשטרה האמריקאית עם מיעוטים. כך גם בצפון אירלנד, באנגליה ובספרד. מנתוני המשטרה עולה כי קרן אברהם, מעבר לתוכנית הקורס, מימנה 80% מהעלויות, שכללו את הטיסות של הקצינים הבכירים ואת השהייה שלהם בחו"ל. במקרה אחד בלבד, בנסיעה לארה"ב, שילמה המשטרה 115 אלף שקל, מחצית מהעלות. בלימודים שהתקיימו בישראל מימנה המשטרה בעיקר את ימי העבודה של השוטרים ואת האוכל שאכלו, ואת הסיורים והמרצים מימנה הקרן.   

מי נסע לחו"ל? כאמור, בקצונה הבכירה של משטרת ישראל קשה למצוא מישהו שלא עבר את הקורסים של קרן אברהם ולא נסע במימון שלה למקום כלשהו. לארה"ב נסעו 14 מפקדי תחנות בדרגות סגן ניצב וניצב משנה. לצפון אירלנד ולאנגליה נסעו בין השאר (בדרגתם היום) מפקד מחוז ת"א, ניצב צ'יקו אדרי; מפקד מחוז דרום, ניצב דוד ביתן; מפקד להב 433, ניצב רוני ריטמן; סגן מפקד מחוז ירושלים, תת ניצב אבשלום פלד; ראש אגף התנועה לשעבר, ניצב ברונו שטיין; ראש אגף משאבי אנוש בעבר, ניצב עמיחי שי; ראש בית הדין לערעורים של המשטרה, תת־ניצב אמיר גור, ואחרים.
 
לנסיעה אחרת לצפון אירלנד נסעו בין השאר ראש אגף שיטור וביטחון, ניצב אהרון אקסול; ראש חטיבת ההדרכה במטה הארצי, תנ"צ אבי נוימן; סגן מפקד מחוז מרכז, תנ"צ אלון לבבי, ועוד 17 ניצבי משנה אחרים. 

לספרד נסעו ב־2010 ניצב עמיחי שי; ניצב אהרון אקסול; סגן המפכ"ל היום, ניצב זוהר דביר; ראש להב 433 לשעבר, ניצב מנשה ארביב; מפקד מחוז ירושלים בעבר, ניצב יוסי פריינטי; היועץ המשפטי של המשטרה, תת ניצב שאול גורדון; מפקד מחוז המרכז, ניצב מוטי כהן; ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה בעבר, תת ניצב זיווה אגמי כהן; ראש אגף חקירות ומודיעין, ניצב מני יצחקי; סגנו תת ניצב חיים איפרגן; ראש אגף ההדרכה, תת ניצב אבי נוימן, ואחרים.  במשטרת ישראל הדגישו כי כבר לפני שנתיים ניתקו את הקשר עם קרן אברהם, "מסיבות שונות".

# # #
 
אחרי שדיברנו על העובדה שהמשטרה מכניסה גוף חיצוני בעל אג'נדה פוליטית כדי שיחנך את קציניה, ואחרי שהזכרנו שבמקום לממן את הפעילות הזו היא בחרה לקבל אותה כמתנה, ואחרי שתהינו איך זה מתאפשר בגוף אוכף חוק, ומה הייתה עושה המשטרה לקצין שלה שהיה מקבל במתנה בקבוק יין מארגון פרטי כלשהו, נשארנו עם סוגיית המהות. 
 
כי מעבר לסוגיית המימון, די לקרוא את תוכני הקורסים כדי להבין לאן ניסתה קרן אברהם להוליך את משטרת ישראל. מסמכי הקרן מלמדים באופן ברור כי נקודת הבסיס שלה מניחה שבהתנגשות בין המשטרה לערבים, המשטרה - אף על פי שאנשיה נפגעים ומוצאים את עצמם מותקפים לרוב - היא שצריכה לתקן את דרכיה. הערבים, כך נראה לכל אורך הקו, הם אוכלוסייה שסובלת מקיפוח, מחוסר שוויון ומהזנחה. זה מסביר את ההתנהגות של חלקים במגזר הערבי, ובעיקר מצריך הרבה מאוד יכולת "הכלה" מהמשטרה, כשהיא נתקלת בעבריינות במגזר. 
 
נדמה שמי שיבחן את התנהגות המשטרה מול סדרה ארוכה של אירועי התפרעויות במגזר הערבי בשנים האחרונות, יוכל לראות שמדיניות ההכלה הזו - גם במחיר של סגירת צירי תנועה וגם במחיר של פגיעה ביהודים שנוסעים בדרך - הוטמעה היטב. 
 
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "ועדת אור, שהוקמה לבירור אירועי אוקטובר 2000, המליצה, בין היתר, כי יש להטמיע במשטרה גישה הרואה בערביי ישראל אזרחים שווי זכויות וכן יש לקיים הידברות בין המשטרה ובין מנהיגות הציבור הערבי. 
 
"בצעדים הראשונים של המשטרה ליישום המלצות אלו הסתייעה בעמותת יוזמת קרן אברהם, אשר באופן מוצהר היא ארגון יהודי־ערבי הפועל לשינוי חברתי ולקידום שילוב ושוויון בין יהודים וערבים אזרחי ישראל. 
 
"משטרת ישראל נעזרה בקשריה של העמותה עם מנהיגות הציבור הערבי וכך נערכו מפגשי היכרות. עם קבלת מענק פדרלי אמריקאי לטובת פעילויות חינוך בתחום השיטור בחברה מרובת תרבויות, בדגש על החברה הערבית, בקרב השוטרים, העבירו אנשי קרן אברהם הרצאות בפני שוטרים על אודות החברה הערבית. כמו כן הובילה הקרן, על בסיס התקציב הפדרלי האמור, סיורים לימודיים ומפגשים עם ארגוני משטרה בחו״ל אשר מתמודדים עם שיטור בחברה מרובת תרבויות - כדוגמת משטרת ספרד, משטרת אירלנד ומשטרת לוס אנג׳לס. 
 
"בשנים האחרונות, לאחר צבירת מספיק ניסיון במשטרה בהובלת פעילויות חינוך בתחום השיטור בחברה מרובת תרבויות, הוחלט להפסיק את הפעילות עם קרן אברהם בתחום זה. נדגיש כי ההתקשרות עם הקרן אושרה כחוק על ידי הגורמים המשפטיים הנדרשים. עוד נדגיש כי למיטב ידיעתנו, עמותת יוזמות קרן אברהם אינה גוף פוליטי ומן הסתם הממשל האמריקאי לא היה מתקצב גוף פוליטי במדינת ישראל".

להלן תגובת "קרן אברהם": "קרן אברהם מפעילה מזה למעלה מעשור מיזם שמטרותיו הראשיות הן קידום רפורמה ביחס המשטרה לציבור הערבי - מאויב לאזרחים שזכאים לשירותי משטרה - ויצירת ערוצי תקשורת ממוסדים בין המשטרה לחברה הערבית. 
 
המיזם שהחל לאחר פרסום דו"ח ועדת אור כלל עד כה שורה של פעולות עם המשטרה והחברה הערבית, יחד ובנפרד, ובהן הדרכות לשוטרים ומשלחות לימודיות לחו״ל (כולל משלחת של מנהיגות ערבית); שולחנות עגולים מחוזיים להידברות בין מפקדי תחנות לראשי רשויות ערביות: סדרת אירועי הסברה לסטודנטים ערבים בנושא מאבק בתאונות דרכים בשיתוף המשטרה: תכנית הכשרה קהילתית לטיפול באלימות במשפחה בהשתתפות המשטרה: הפצת פנקסי מידע בערבית על שירותי המשטרה השונים; פרסום מחקרים וסקרי עמדות בחברה הערבית ביחס לרמת הביטחון האישי והמוכנות לעבוד עם המשטרה למאבק בפשיעה ועוד. 
 
שיפור היחסים בין המשטרה והחברה הערבית ומאבק באלימות ובפשיעה בחברה הערבית הן מטרות חשובות לחברה הישראלית כולה ונמצאות במקום גבוה גם בסדר העדיפויות הממשלתי (רק לאחרונה אושרה תכנית ממשלתית מקיפה לשיפור הביטחון האישי בחברה הערבית). קרן אברהם תמשיך לפעול לקידום מטרות אלו"