המפסידה הגדולה מהכתרת דונלד טראמפ כמועמד לנשיאות היא המפלגה הרפובליקנית עצמה. בדיוק כמו שהמירוץ למועמדות המפלגה בחודשים האחרונים היה וייזכר כמרוץ של טראמפ – הוועידה בקליבלנד הייתה ותיזכר כוועידה שלו. לפי דיווחים שפורסמו באמצעי התקשורת בארה"ב, טראמפ ואנשיו הכינו וארגנו את הוועידה עד לפרט הקטן ביותר. הם החליטו וסיכמו מראש בינם לבין עצמם כל מהלך ותזוזה בסדר היום של הוועידה, ולא השאירו שום עניין בידי מי שלא נמנה עם החוג הפנימי-אינטימי המקיף את אותו.



אם טראמפ ינצח בנובמבר וייבחר לנשיא הבא, יהיה זה ניצחון בלעדי ונקי שלו. לפי התנהלותו המגלומנית והמתריסה בחודשים האחרונים, מותר להניח שטראמפ ידאג לכך ויעשה הכל כדי להזכיר לכולם - לרפובליקנים ולדמוקרטים - שהוא השתכן בבית הלבן בזכות עצמו, לא בעזרת המפלגה אלא אף על פי שהוא נבחר כמועמד מטעמה.



לבכירי המפלגה, לסנאטורים ולחברי קונגרס רפובליקנים לא יהיה מה לומר ולייעץ לנשיא טראמפ. הוא יתעלם מהם בדיוק כפי שהתעלם מהם בחודשים האחרונים של המירוץ למועמדות.



“לא זכור בהיסטוריה הפוליטית של ארה"ב מועמד לנשיאות שהתנכר, זלזל ולגמרי לא התחשב בסנטורים ובחברי קונגרס רפובליקנים”, כתב הפרשן רוברט דרופר בכתבת תחקיר שפורסמה במגזין השבועי האחרון של "הניו יורק טיימס". “ברוב הוועידות הבעיה היא דווקא עודף הפוליטיקאים המעוניינים בחשיפה וביוקרה, שמובטחים למי שנואמים בוועידה. בוועידה הנוכחית רשימת הנואמים הייתה חיוורת ונעדרו ממנה אישי מפלגה ידועים ומוערכים”, נאמר בכתבה על הוועידה.



אם הילרי קלינטון תנצח בנובמבר ותיבחר לנשיאה, ההפסד והבושה יהיו של דונלד טראמפ. אבל העובדה שאחרי שמונה שנים של נשיא דמוקרטי תשב שוב בבית הלבן נשיאה דמוקרטית – עובדה זו תהווה כישלון בלתי נסבל וביזיון בקנה מידה היסטורי למפלגה הרפובליקנית.



נאום ההכתרה שנשא טראמפ התקבל במחיאות כפיים, אלא שהוא עדיין רחוק, רחוק מאוד, מניצחון בנובמבר. אם להביא בחשבון את קבוצות האוכלוסייה ואת מגזרי המצביעים שטראמפ זקוק להם כדי להיבחר בנובמבר, ושידועים כעוינים לו, הרי שהתשואות מהוועידה אין בהן כדי להעיד על דבר לקראת העתיד.


“צירים ממדינות שונות ששוחחתי עמם הודו שלהערכתם, סיכוייו של טראמפ להיבחר כנשיא קלושים ביותר”, גילה פרשן פוליטי בפאנל ששודר בערוץ הציבורי בניו יורק. בראיון לערוץ ביקר ציר צעיר מוורמונט את טראמפ על השיעור הנמוך של 21% תמיכה שיש לו בקרב צעירים וצעירות. צירה מפנסילבניה הביעה כעס על ההתנגדות להפלות ועל היחס השלילי לקהילת הלהט”ב, שמתבטא במצע המפלגה.



מוקדם מדי להתייחס ברצינות לתוצאות של סקרים, אבל משישה סקרים שתוצאותיהם פורסמו השבוע עלה כי הילרי קלינטון מקדימה את טראמפ בשיעורי תמיכה, בהיקף חד-ספרתי. רק סקר אחד הראה פער לטובתו של טראמפ.