כל נהג ברחבי המדינה יודע את העובדה המרה אך המעודדת נהגים פרועים - אין נוכחות משטרה על כבישי ישראל. נכון. יש מצלמות מהירות שמקומן קבוע וידוע, אך כל נהג המצפצף על התקנות והחוקים, עוקף וחותך ואיננו מאותת, מגיח למסלולים בניגוד לתקנות התעבורה ועובר כל עבירה שרק אפשר להעלות על הדעת, יודע כי אין מי שילכוד אותו.



רק עברייני מהירות נלכדים לעתים. משטרת התנועה הפכה למעשה למשטרת המהירות. אם דהר הנהג הפרוע במהירות העולה עשרות ק"מ על המותר, תלכוד אותו אולי מצלמת מהירות והוא יחויב בנקודות ובקנס. אבל כל אלה הם כאין וכאפס לעומת המציאות המטרידה: נהגים מצפצפים על כל חוק ותקנה. לעתים אף התמימים שבהם עסוקים בטיפול במכשיר הטלפון הסלולרי כאשר המכונית שלפניהם נעצרת בחריקת בלמים.



מי יעצור אותם? שוטרים וניידות שאינן בנמצא? מצלמות המתעניינות רק במהירות? משקיפי תנועה, שהם עצמם יסתכנו בתאונה רק כדי לצלם את העבירה? ההפקרות גלויה לכל עין ונמשכת.



כיצד מתגברים עליה? הצבת מאות ניידות עולה ממון רב ומשטרת ישראל הכורעת תחת שפע משימותיה לא תעמוד בכך. מה כן אפשר לעשות? הנה רעיון זול יחסית, אך מרתיע מאוד. משטרה סמויה מן העין. ניידות, מכוניות ואופנועי משטרה מוסווים. כלומר, ללא צפירות וסירנות יבבניות וללא הבהובי אורות. בכבישי ישראל ינועו רכבים אפורים ותמימים שאין לחשוד כי שהיושבים מעל ההגה שלהם הם אנשי חוק זעומי עפעפיים. וכאשר יגלו מכונית המבזה ומצפצפת על חוקי התנועה, יתניעו את הצופר המשטרתי המיוחד שהיה מוסווה עד כה, אורות יהבהבו לפתע ושומרי החוק יעצרו את הנהג העבריין המופתע והנדהם. זו הדרך האחת והיחידה, החסכונית והמרתיעה. לעולם לא ידעו נהגים עבריינים מהיכן תצוץ לפתע אותה מכונית משטרתית או אופנוע תמים לכאורה, שרוכביהם יהפכו בהרף עין לרכב משטרתי.



אין צורך לגייס צבא גדול של משטרה סמויה. עצם עובדת הימצאה תשמש הרתעה יעילה. משקיפי התנועה, המגויסים בימים אלה ומגישי דוחות, הם ברובם אזרחים מבקשי טוב, אך הם לא יעמדו במשימה לדייק באבחנת העבירה ובהגדרתה - ואחר כך להתייצב בבית המשפט ולכלות את זמנם, ולעתים את משכורתם, כדי להעיד על נסיבות הדוח. ללא עדות זו אין ערך להגשת התלונה. לעומתם, אנשי חוק מוסמכים שיזהו עברייני תנועה ויתייצבו כנגדם ישימו אולי קץ למכת ההשתוללות על כבישי המדינה.



ראוי לאמץ הצעה זו. היא חסכונית, יעילה ומרתיעה. החלופה הזאת טרם עמדה עד כה במבחן, ואולי תחליט ממשלת ישראל להקציב למשטרה מיליארדים רבים ולהציף את דרכי הארץ בניידות מהבהבות ומרתיעות.  וזה הרי חלום באספמיה.