בניגוד לאינסטינקט של הקורא הישראלי הממוצע, ישראל היא מדינה ענייה. אומנם במונחים של עולם מערבי, אך מדינה ענייה. על פי נתוני הביטוח הלאומי, נכון לשנת 2014 חיים בישראל כ־1.7 מיליון עניים, 770 אלף מהם ילדים - מה שהופך את ישראל למדינה בעלת שיעור העניים השני בגובהו בקרב מדינות ה־OECD. כיצד מדינת הסטארט־אפ לא מצליחה כבר יותר מ־60 שנה למצוא פתרון אמיתי? עד היום המדינה נקטה את שיטת "הענקת הדגים" – חלוקת קצבאות, הנחות והטבות מבוססות הכנסה מכל הבא ליד, דיור ציבורי ועוד.



אף שבצעדים הללו השקיע משלם המסים הישראלי כ־71 מיליארד שקל, העוני רק גדל. זאת משום ששיטת ה"דג בצלחת" מהווה פתרון רגעי למצוקת עוני ולא מבוססת על מחשבה ארוכת־טווח למיגורה. אין צורך להפסיק לחלוטין את הקצבאות, כמובן, אבל כן צריך לרכז מאמצים גם בצורות אחרות - במקום לחלק "דגים", לחלק חכות וללמד את הדייגים החדשים כיצד להשתמש בהן. למה הכוונה? מדינת ישראל תחדל לחלק כספים לעניים במדינה בצורת קצבאות - ותסייע להם לייצר הכנסה קבועה דרך עידוד וסיוע בהקמת עסקים ביתיים קטנים.



מודלים דומים מיושמים בצורה טובה במדינות כמו צרפת, ספרד, בלגיה וארצות הברית. מודלים אלו מתבססים על ארבעה שלבים עיקריים: איתור אוכלוסיות חלשות בעלות פוטנציאל להקמת עסק עצמאי - מחקרים רבים מצביעים על כך שנשים הן בעלות הפוטנציאל הרב ביותר להקים עסק זעיר מצליח; גוף ממשלתי שיבחן וינהל הן את הליך הזכאות לסיוע והן את סוגי העסקים שיזכו לתמיכה; הגדרת תמהיל הסיוע המקצועי שתספק המדינה - מייעוץ חינם בשלב ההתחלתי, דרך הצמדת מנטורים להליכי הקמת העסקים ועד סיוע או בניית רשת ביטחון חלקית להפסדים; ומימון – נתינת הלוואה זעירה שתוכל להוות דחיפה ראשונית לעסק - כ־40־50 אלף שקל אמורים להספיק. ההלוואה תינתן ללא ביטחונות, ללא ערבויות ובריבית מסובסדת.



אם נאתר בכל שנה כמה אלפי משפחות מעוטות יכולת ונסייע בידן ליצור הכנסה באמצעות מיזם שאפשר להפעילו מהבית - אפיית עוגות, קייטרינג, סלון קוסמטיקה או סטודיו לצילום - נוכל לחולל שינוי של ממש ולצמצם בצורה טובה יותר את פערי העוני. לא רק שבכל שנה נוציא אלפי משפחות מהעוני, אלא גם נחסוך בקצבאות המשולמות מכספי משלם המסים למשפחות האלה.



לא מדובר בעניין מסובך. עלות הקמת מערך תמיכה כזה אינה גבוהה, והוא יכול לחסוך למדינה מאות מיליוני שקלים בשנה. למעשה, בישראל קיימות לא מעט עמותות שכבר מפעילות בהיקף קטן מערכים דומים באופן מעורר השראה, דוגמת עמותת "לתת עתיד", התומכת בכ־400 משפחות מדי שנה. הממשלה בהחלט יכולה לאמץ יוזמה דומה שתיצור אלפי עסקים זעירים חדשים בכל שנה, תתרום עשרות מיליוני שקלים לתל"ג ותחסוך למדינה לא מעט כסף.



אפשר לפעול להשגת יעד של הקמת כ־30 אלף עסקים זעירים חדשים בחמש שנים. עם השגת היעד יתנתקו 30 אלף משפחות מהקצבאות ויתרמו יחד למשק כ־1.5 מיליארד שקל. כל זאת בהשקעה כוללת של כ־24 מיליון שקל בשנה. משתלם, לא?



הכותבת שותפה וראש חטיבות המס וה־SMB (עסקים קטנים ובינוניים) בפירמת בייקר טילי ישראל