במתחם שרונה בתל אביב נרצחו לפני כשלושה חודשים בפיגוע ירי קטלני ארבעה ישראלים על ידי מוחמד מחאמרה וחאלד מחאמרה, שהתגוררו בכפר יטא בדרום הר חברון, קילומטרים ספורים מאחת הפרצות בגדר הביטחון. יטא כבר הצמיחה עשרות מחבלים שחדרו בשנים האחרונות דרך ה"אין גדר", כולל שליש מהמחבלים של גל הטרור האחרון, ואלו שביצעו את פיגוע המטען באוטובוס בבת ים ב-2013.



מדינת ישראל השקיעה מיליונים רבים במעברים "חכמים" ("צ'ק פוינט") ובגדר החכמה. אלא שכל אלו אינם מספיקים כי כמה קילומטרים מהם יש פרצות בגדר. הפרצות הללו קיבלו את הכשרן מממשלת ישראל בכבודה ובעצמה. מאז 2002 החליטו ממשלות ישראל לבנות את הגדר סביב כל יהודה ושומרון. זו הייתה החלטה אסטרטגית שלוותה במאבק אידיאולוגי, ובסיומו החליטו ממשלות הימין כי חיי אדם חשובים מהנימוק האידיאולוגי ויש להקים את הגדר. אך משום מה הביצוע מתנהל בעצלתיים.



נטרול המחבל בפיגוע במתחם שרונה. צילום: אבשלום ששוני
נטרול המחבל בפיגוע במתחם שרונה. צילום: אבשלום ששוני



כיום קיימים עדיין ארבעה אזורים שבהם לא קיימת גדר כלל: שניים בדרום הר חברון, השלישי באזור מעלה אדומים והרביעי ליד גוש עציון. אם תחליט הממשלה, מדובר בעבודה שלא אמורה להימשך יותר מכמה חודשים. בינינו לבין פגיעה בעתיד בחפים מפשע מפרידים רק עשרות קילומטרים בודדים של גדר שיש להשלים.



חשוב לציין שהממשלה דווקא כן ממשיכה לבנות את הגדר, טלאי על גבי טלאי, מטרים ספורים ועוד מטרים ספורים, המלווים בתרועת חצוצרות של הודעות לתקשורת ובמסיבות עיתונאים שמטרתן העיקרית היא ליירט ביקורת ציבורית על העיכוב בבנייה. למרבה הצער, החלטות אלו מתקבלות לאחר פיגוע רצחני אחד ועוד אחד, וכך מי שלמעשה קובע את קצב סתימת הפרצות בגדר סביב יהודה ושומרון הם המחבלים עצמם.



העיכוב נובע מעניין פוליטי מובהק




ברור שסביב השלמת בניית הגדר יש עניין פוליטי מובהק. אבל על מכשלה זו התגבר כבר לפני כ-15 שנה ראש הממשלה דאז אריאל שרון, שהחליט לבסוף שביטחון אזרחי ישראל חשוב יותר מאשר שיקול פוליטי כזה או אחר. עמדתה של מערכת הביטחון היום בשאלה זו היא ברורה וחד-משמעית - השלמת הגדר היא צורך ביטחוני מובהק שאינו תלוי בהשתייכות או השקפה פוליטית.



על רקע זה, מאכזב ואף מסוכן שמשיקולים פוליטיים, שבעיניו הם כנראה חשובים יותר משיקולי ביטחון, ראש הממשלה לא מקדם את השלמת הגדר כפי שידע לעשות בנחישות בגבולנו עם מצרים, והשלמת בניית הגדר במשמרת שלו מתבצעת רק לאחר שדם ישראלי נשפך.



לאחרונה הגיש ח"כ עמר בר-לב (המחנה הציוני) הצעת חוק בשם "חוק הגדר", הרואה בבניית הגדר פרויקט לאומי בעדיפות עליונה ואשר תחייב את הממשלה להשלים את בנייתה סביב יהודה ושומרון בתוך 18 חודשים. במדינה שבה ביטחון האזרחים חשוב משיקולים פוליטיים ייתכן שחוק כזה הוא מיותר, אך לצערי במצב הנוכחי מה שקובע הוא לאיזו מפלגה משתייך המציע. לכן אנחנו יכולים למצוא את עצמנו עם פרצות בגדר עד לקורבנות הבאים. חוק הגדר של ח"כ בר-לב מחייב קבלתו בדחיפות. אסור שחיי אזרחינו ייפגעו משיקולים מפלגתיים. 



הכותב הוא תא"ל במיל', חבר ב"מפקדים למען ביטחון ישראל" ומבכירי חיל האוויר לשעבר