שמעון פרס נדם. האיש שנגע בקצוות של ראשית הציונות ופסע איתם עד למימושו המוחלט של החזון לא יתהלך בינינו עוד. הפרידה ממנו קשה בעיקר משום שדמותו נוגעת בשורשי הרגש הלאומי היהודי ומזקקת אותו לכדי נוסחה שרבים מאיתנו מזדהים עמה. המהפכה הציונית היא ללא ספק המהפכה המוצלחת של המאה ה־20. היא אינה נעדרת עוולות וטעויות, אבל כאירוע היסטורי היא הייתה בעלת השפעה יוצאת דופן. היא הצליחה להסיט את מהלך חייהם של היהודים ולחולל שינוי רדיקלי בגורלם. היא הצליחה לנהוג בהיסטוריה כבחומר גלם וללוש אותה לצרכיה. שמעון פרס היה אחרון אבותיה של המהפכה הציונית שחי בקרבנו. בשנים האחרונות הוא היה בעיני רבים מאיתנו עדות חיה לגדולתם של הוגי התנועה ושל מייסדי מדינת ישראל.



מהי הגדולה של הוגי הציונות ששמעון פרס אצר בתוכו? המהפכה הציונית הייתה בראש ובראשונה מהפכה פוליטית שהביאה את היהודים לאחר אלפיים שנה לעסוק בענייני שלטון ומדינה. לפרס, האיש שנולד בגולה, היה חלק מהותי בהקמתם של מוסדות המדינה. באופן אישי הוא כיהן את משך הכהונה הארוך ביותר לחבר כנסת בישראל. כמעט 50 שנה ברציפות. מתוכן שימש שלוש פעמים ראש ממשלה, וב־12 ממשלות שימש שר. בשנת 2007 הושבע לנשיא. עד יומו האחרון היה עסוק בפעילות ציבורית. שרידותו בפוליטיקה הישראלית מתקופת בן־גוריון ועד נתניהו מוכיחה כי פרס ביטא באופן המובהק ביותר את חדירת היסוד הפוליטי לחיי היהודים.



מעבר לחידוש הפוליטי ביקשה הציונות לנער את התרבות היהודית מהישענותה המוחלטת על מסורת העבר ולפתח קו מחשבה בעל זיקה לעתיד. הטקסטים התנ”כיים, התלמודיים ותרבות הקבלה שהקיפו את חייהם של היהודים בגלות היו מושא למרידה או לפרשנות חדשנית. שמעון פרס היה בעל היכרות אינטלקטואלית מעמיקה עם אוצרות התרבות היהודית, אך הזיקה לעתיד הייתה אבן יסוד בהשקפתו ובפעילותו. בראיונותיו דאג לספר שאינו אדם סנטימנטלי וכי העיסוק בעתיד מעניין אותו הרבה יותר מנבירה בעבר.



בהיותו מנכ"ל משרד הביטחון פעל נמרצות להקמת הכור בדימונה והיה שותף בהקמת התעשייה האווירית - פרויקטים שנחשבו בזמנו למדע בדיוני. בשנים האחרונות היה מעורב בגיוס כספים לקרן שתשקיע בפיתוחי ננו־טכנולוגיה בישראל. בגיל 93 היה פרס פעיל ברשתות החברתיות וחי כמי שהעתיד לפניו.



לבסוף, אחד האתגרים שקיבלה על עצמה הציונות היה לברוא יהודי חדש שיהיה היפוכו המוחלט של היהודי הגלותי: יהודי שרירי, קרוב לאדמה ובעל יכולת פיזית להגן על עצמו. פרס לא הצליח להיפטר מהמבטא הפולני שדבק בו. מנהיגי המדינה הביטחוניסטים ילידי הקיבוצים והמושבים - כרבין ושרון - היו מושא קנאתו. אך פרס הצליח לברוא עצמו כיהודי חדש בפועלו. יש לו חלק מהותי בביצור מעמדה הביטחוני של ישראל בשנותיה הקריטיות.



מרבית חייו הוא נחשב נץ ביטחוני ואף היה אבי מפעל ההתנחלויות. ברבות השנים הגיע להכרה הערכית כי יש להיפרד מהשטחים. את כושר ההרתעה הישראלי הוא ביקש לבסס בדרכים של טכנולוגיה מתוחכמת והמשיך לרתום את כושרו האינטלקטואלי ואת קשריו בעולם לצורך זה.



מחר, כשנלווה את שמעון פרס בדרכו האחרונה, נטמון בחול חלק מההיסטוריה היהודית המודרנית שכולנו מגלמים באופן זה או אחר את תוצריה.