בשבועות האחרונים לא מעט אנשי מודיעין וביטחון ישראלים מביעים זעזוע מכך שבניגוד לעמדות הביקורתיות שהנשיא דונלד טראמפ השמיע כלפי מדיניותו של ברק אובמה בכל הקשור לאיראן וסוריה, הלכה למעשה הוא ממשיך את דרכו של קודמו בתפקיד.



במהלך השבוע האחרון הצליחו כוחות חיזבאללה וצבא לבנון להביס את חזית א־נוסרה באזור הגבול בין סוריה ללבנון. בנאום ששודר בטלוויזיה הלבנונית ביום שישי הודיע מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה כי מדובר במערכה משותפת: צבא לבנון יתקוף מהצד הלבנוני של הגבול, וכוחות חיזבאללה, יחד עם כוחות צבא אסד, יתקפו מהצד הסורי. העובדה שנסראללה מסר פרטים על המבצע ולא צבא לבנון מצביעה על בעל הבית ביחסים בין שני הצבאות.



ממשל אובמה האמין כי אם ארה"ב תשתף פעולה עם איראן וחיזבאללה במאבק משותף נגד דאע"ש בעיראק ובסוריה, הדבר יהווה הזדמנות אסטרטגית לממש את הברית שהוא שאף לבנות עם איראן. טראמפ אמור היה לשים קץ למצב, אולם בחודש שעבר הוא אירח בבית הלבן את ראש ממשלת לבנון סעד חרירי, שאינו יותר מבובה של חיזבאללה ובעלי הבית של נסראללה בטהרן.



במקום להכיר במציאות הזאת טראמפ, כמו קודמו, בירך את לבנון על המאבק שלה "נגד הטרור". כלומר, נגד דאע"ש. זאת ועוד, האמריקאים הבטיחו להמשיך לסייע לצבא לבנון הנשלט בידי חיזבאללה. והנה, שבועות לאחר הביקור כוחות מיוחדים של צבא ארה"ב נלחמים עם יחידות לבנוניות לצד חיזבאללה ואסד.



חלק גדול מהבעיה נעוץ באישים המגבשים את מדיניות הנשיא. בחודש שעבר, היועץ לביטחון לאומי, גנרל ה.ר מקמסטר פיטר את דרק הארווי, מי ששימש ראש מחלקת המזרח התיכון במועצה לביטחון לאומי. הארווי התנגד להסכם הגרעין וגיבש תוכנית עבודה שתאפשר לארה"ב לנטוש אותו. הוא גם ביקש להרחיב את הדיון הביטחוני בנושא סוריה, באופן שיחייב את מחלקת ההגנה לבנות תוכנית שתעצור את השתלטות איראן וחיזבאללה על המדינה. על פי גורם ביטחוני בכיר בבית הלבן, בכל פעם שהארווי העלה את הסוגיה בדיונים, הוא הואשם על ידי נציגי מחלקת המדינה ומשרדים אחרים בחרחור מלחמה.



בסמוך לפיטוריו של הארווי, סיכמו האמריקאים על הסכם הפסקת אש בסוריה עם רוסיה. כאשר גורמי ביטחון ישראלים קיבלו את נוסח ההסכם חשכו עיניהם. הרוסים והאמריקאים התעלמו מהדרישות שישראל הציגה להם, שלפיהן חיזבאללה ואיראן לא יוכלו לפעול ולהשתלט על סוריה לאחר תבוסת דאע"ש.



מאז שנודעו פרטי ההסכם, שבו איראן וחיזבאללה כלל אינם מוזכרים, נפגשו גורמים ישראלים עם פקידים רוסים ואמריקאים. בתגובה למחאות הישראליות הבטיחו שני הצדדים לשנות את ההסכם, ומזכיר המדינה האמריקאי רקס טילרסון אמר כי ארה"ב תדרוש שהכוחות האיראנים ייצאו מהמדינה. אשרי המאמין.



אם אכן כך יהיה, זה יקרה משום שישראל אילצה את האמריקאים לשקול את ההשלכות האסטרטגיות של הימצאות כוחות איראניים וחיזבאללה בסוריה, דבר שעד כה ממשל טראמפ, כמו ממשל אובמה, סירב לעשות.




בלעדיהם אי אפשר



וזה מביא אותנו להסכם הגרעין שאובמה סגר עם טהרן, שמבטיח כי בעוד 13 שנים לכל היותר איראן תהיה במצב של קוריאה הצפונית כיום. במהלך קמפיין הבחירות חזר טראמפ שוב ושוב על התנגדותו להסכם וכינה את מדיניות החוץ של אובמה "כישלון מוחלט".



והנה, בחודש שעבר הוא דיווח לסנאט שאיראן עומדת בתנאי ההסכם. זאת על אף שהיא מפרה אותו בשלוש דרכים לפחות: מעשירה אורניום בכמויות גדולות מהמותר, מפתחת טילים בליסטיים תוך הפרת החלטת מועצת הביטחון, ואוסרת על פקחי האו"ם לבקר במתקני הגרעין.



על פי הדיווחים טראמפ התנגד לדיווח, אולם מקמסטר, טילרסון ומזכיר ההגנה ג'יימס מאטיס אמרו כי אין לו ברירה. לדבריהם, הבדיקה האסטרטגית שלהם בנוגע לדרכים להתנער מההסכם טרם הסתיימה.



האיום הגרעיני של איראן קשור לזה של קוריאה הצפונית. ראשית, האיראנים בוחנים את הדרך שבה האמריקאים מתמודדים עם קים ג'ונג־און ומסיקים מסקנות להמשך. בנוסף, ישנו נושא שיתוף הפעולה האסטרטגי. ביום חמישי שעבר, יום לפני החלטת מועצת הביטחון להטיל סנקציות כלכליות חדשות על פיונגיאנג, נחת יושב ראש הפרלמנט של קוריאה הצפונית בטהרן לביקור בן עשרה ימים.




מנהיג קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און. צילום: רויטרס
מנהיג קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און. צילום: רויטרס



מאז שנות ה־90 קוריאה הצפונית מוכרת מערכות טילים בליסטיים לאיראן. במקביל ישנו חשד סביר שהאיראנים שותפים בתוכנית הגרעין של פיונגיאנג. חשד זה מתבסס בין היתר על עדויות של ה־CIA, ולפיהן מדענים איראנים נכחו בחלק מהניסויים הגרעיניים שביצעה קוריאה הצפונית.



השבוע פרסם ה"וושינגטון פוסט" כי לפי סוכנות המודיעין של מחלקת ההגנה, ה־DIA, בידי קוריאה הצפונית קיימת היכולת למזער פצצות גרעיניות ולחבר אותן לטילים בליסטיים. בחודש שעבר התבצעו שם שני ניסויים מוצלחים של טילים בין־יבשתיים, בעלי טווח המכסה לפחות מחצית משטחה של ארה"ב.



בתגובה לידיעה שיגר טראמפ איום ישיר לעבר קים ג'ונג־און. לדבריו, המשך הקו הלוחמני יוביל ל"אש וזעם" שכמותם לא ידעה האנושות. מזכיר ההגנה האמריקאי הוסיף כי אם השליט לא יוותר על תוכנית הגרעין, ארה"ב תפיל את משטרו. בתגובה איים ג'ונג־און לתקוף בנשק גרעיני את גואם, אי בריבונות אמריקאית באוקיינוס השקט.



לעומתם התעקש מזכיר המדינה טילרסון כי המגמה האמריקאית איננה לבטל את ארסנל הגרעין או להפיל את המשטר, אלא לשכנע את פיונגיאנג לחדש את השיחות עם ארה"ב, שהיא ביטלה לפני שבע שנים. "קים ככל הנראה אינו מבין שפה דיפלומטית", אמר בתגובה לדבריו של הנשיא.



לפני 25 שנה פתח ביל קלינטון בשיחות עם קוריאה הצפונית, לאחר שהודיעה כי היא מבטלת את חתימתה על האמנה לאי הפצת נשק גרעיני. הוא לא ידע שהמדינה תשתמש בשיחות ובהסכם שהושג ככיסוי שדרכו תפתח נשק גרעיני. כיום, כאשר פיונגיאנג מסוגלת לממש את איומיה הגרעיניים, כבר לא ניתן לחזור על טעויות העבר. והמגמה שעולה מדבריו של טילרסון איננה מציאותית.



בנוסף, על פי המשתמע מדבריו של מזכיר המדינה, לארה"ב אין מדיניות זולת מדיניותו של אובמה במבטא של טראמפ. הסיבה לכך היא היעדר שיח אסטרטגי בקרב חוגים רשמיים ובציבור. במקום לנסות לחבר את הצהרתו של טראמפ לתוכנית פעולה, כלי התקשורת העיקריים העדיפו לנגח אותו על הצהרתו הבומבסטית. וכפי שהארווי הואשם בכוונה נסתרת לצאת למלחמה נגד איראן בדיונים בנושא סוריה, טראמפ סומן כאחראי להסלמת המשבר. נראה כי השיח האסטרטגי בארה"ב הוחלף בשיח פוליטי.



הדמוקרטים רוצים שטראמפ ימשיך את דרכו של אובמה, ולכן אין להם אינטרס לנהל דיון ענייני על האופציות האמיתיות העומדות בפני ארה"ב בזמן ששטחה מאוים. מרבית האליטה הרפובליקנית בתחומי החוץ והביטחון נמצאת במחנה אנטי־טראמפ, משום שהנשיא לא היסס לגנות את יועציו הניאו־שמרניים של ג'ורג' בוש ותומכיו מבחוץ על כישלונותיהם בעיראק ובמקומות אחרים. על כן הם מעדיפים שטראמפ ייכשל כדי להוכיח שלא ניתן להצליח בלעדיהם.



ישראל, כמו בנות ברית אחרות של ארה"ב בעולם האמינו שטראמפ ינטוש את מדיניות החוץ והביטחון של אובמה, אשר פעלה לחזק את האויבים על חשבון בנות הברית. אולי זה עוד יקרה. מה שבטוח הוא שבלי שיח אסטרטגי אמיתי בממשל ובזירה הציבורית בארה"ב, מה שהיה הוא שיהיה. והעולם יחטוף קדחת.



[email protected]