רגע לפני ערב סוכות, הגיעו יובל מוצפי ובני משפחתה לאולם בקומת המרתף של בית המשפט המחוזי בתל אביב. יום לפני ובני משפחתה רוצים אותה בבית. מתחננים. קצרים. ממושמעים. במהלך הדיון בני משפחתה הביטו מספסלם אל רום כס השופט. זאת הייתה הפעם הראשונה שבה עיניהם שזפו את פנים אולם בית המשפט. "משפחה נורמטיבית", היו בוודאי כותבים עליהם כלי התקשורת. אך תחת זאת זעקו הכותרות "טודו בום" ושטפו את בני המשפחה.



הפלאשים המסתערים של כלי התקשורת, שהקיפו את בתם, בחורה פוטוגנית שתמונותיה הנוצצות יחד עם בן זוגה ממלאות את הרשת, ביום הגשת כתב האישום נגדה, לפני כחודש וחצי, כבו, ובאולם בקומת המרתף של בית המשפט המחוזי בתל אביב, אצל השופט האמפתי בני שגיא, נוכחים כעת רק האב, האם, האחות, עורכי הדין מהתביעה ומההגנה וקומץ קטן של סקרנים.



הם נראו כמי שנשימתם כמעט נעתקה מהמתח. האם השופט שגיא יקבל את בקשת הפרקליטות להותיר את בתם במעצר עד תום ההליכים המשפטיים, עניין של חודשים רבים, או שייעתר לבקשת ההגנה ולתחנוניהם וישלח אותה למעצר בית, בערבותם ובפיקוחם?



מוצפי (19) ובן זוגה, בר בן סעדון (26), שניהם מראשון לציון, הואשמו לאחרונה בבית המשפט המחוזי בתל אביב בביצוע כמה מקרים של מעשי שוד וניסיונות לביצוע שוד בנקים וסניפי דואר באזור המרכז והשפלה. על פי כתב האישום, מוצפי הגיעה לבנקים כדי לאסוף עבורם מודיעין, צילמה את מבנה דלפק הכספרים או שתיארה אותו במסרונים לבן סעדון ובדקה את שעות הפתיחה של הבנקים.



עוד בטרם מלאו לה 18, עזבה מוצפי את בית הוריה ועברה לגור עם בן סעדון. לפי כתב האישום, השניים צרכו יחד קוקאין בעשרות אלפי שקלים בחודש וביצעו כאמור מעשי שוד שזיכו אותם בכינוי "בוני וקלייד של ראשון לציון" ובתואר "שודדי הטודו בום". תסקיר שירות המבחן תיאר את מוצפי כמניפולטיבית, בעלת אופן קבלת החלטות מוטעה ושגוי, לוקה בדפוסי ריצוי של בן זוגה ותלות בו ורוצה כסף קל ועכשיו. אף שמהתסקיר עולה שמדובר בצעירה עם הלך רוח עברייני, הוריה רוצים להאמין שהאהבה עיוורה אותה.


נגררה אחרי האהבה. שודדי הטודו בום
נגררה אחרי האהבה. שודדי הטודו בום




מוצפי, מעט מרוחה על ספסל הנאשמים מאחורי זכוכית, הובאה לאולם היישר מכלא נווה תרצה, שם היא שוהה כחודשיים. לצדה ניצבה סוהרת של "נחשון", יחידת הליווי של שירות בתי הסוהר, שנראית מבוגרת ממנה אך במעט. ידיה של הנאשמת הצעירה לא משו מפיה כל הדיון. הסוהרת לחשה על אוזנה מה שנראה מהצד כדברי הרגעה. אל בני משפחתה מוצפי לא הביטה אפילו פעם אחת.



"אנחנו מבינים את משמעות הפיקוח, מבינים את חומרת המעשים. היא לא תצא, אנחנו נשגיח עליה ולוקחים אחריות", הבהירו בני המשפחה לשופט במהלך הדיון. "מי האחות?" שאל השופט. צעירה רזה, שמלה פרחונית לגופה, קמה על רגליה. "אני אחותה. אני בת 31. אני מנהלת חשבונות וסטודנטית לראיית חשבון. אני אוכל לפקח עליה כמה שצריך".



"אני אמה של המשיבה", נעמדה האם. "אני עובדת במשמרות. גם בעלי. אנחנו נסדר את הזמן בינינו". "היא לא תצא את פתח הבית. אני ערב לכך", הבהיר גם האב. "האב הוא דמות מגוננת", טענה מצדה נציגת הפרקליטות בטיעוניה. "עמדתנו ברורה. המשיבה ידעה להפעיל אנשים ותדע להפעיל גם את המפקחים".



האווירה הייתה אפופת מתח כאשר השופט שגיא החליט להיענות לבקשת ההורים. "אין לחובת המשיבה הרשעות קודמות", ציין. "מדובר במשיבה שהתנהלה לאורך חייה בצורה נורמטיבית, סיימה תיכון וקיבלה תעודת בגרות, ונראה כי הכשל שאפיין את מעשיה קשור לאותה זוגיות ולעובדה כי באותה תקופה עזבה את בית הוריה לטובת מגורים משותפים".



לשופט היה חשוב לציין גם את "הטלטלה שעברה המשפחה בכלל והמשיבה בפרט, עת נחשפו הדברים". הוא הורה על שחרורה של מוצפי למעצר בית מלא בבית הוריה. בני המשפחה מיהרו לעזוב את האולם בלי להביט בבתם. בחג הסוכות מוצפי אומנם שהתה בבית במחיצת משפחתה, אך המשפט הארוך שבו תעמוד לדין על מעשיה עוד לפניה. והעתיד? הוא ממש לא נראה כמו טודו בום.


חדשות המשפט

***


מינוי חדש בסנגוריה הציבורית: ועדת המכרזים של נציבות שירות המדינה החליטה פה אחד לבחור בעו"ד טל אברהם לתפקיד הסנגורית הציבורית המחוזית של מחוז צפון. עו"ד אברהם כיהנה משנת 1999כסגנית הסנגור הציבורי המחוזי של מחוז צפון וכמנהלת מחלקת הנוער במחוז. מאז פרישתו לגמלאות של עו"ד עזריאל (עוזי) בכר, כיהנה כממלאת מקום הסנגור הציבורי המחוזי. קודם לכן שימשה כעוזרת לפרקליטת מחוז צפון. עו"ד אברהם למדה משפטים במסגרת העתודה הצבאית ושירתה בסנגוריה הצבאית. בתפקידה האחרון בסנגוריה הצבאית כיהנה כסנגורית הצבאית הפיקודית של מחוז צפון. ד"ר יואב ספיר, הסנגור הציבורי הארצי, מסר: "אני מברך את עו"ד טל אברהם על בחירתה לתפקיד החשוב. טל נמנית עם הצוות המייסד של מחוז צפון בסנגוריה. היא התברכה בכישורים מקצועיים, כמו גם בניסיון רב ובמטען ערכי עמוק שיאפשרו לה להוביל את המחוז להישגים חדשים".



***


עובדים באפוטרופוס הכללי והכונס הרשמי במשרד המשפטים החליטו לנצל את ימי חול המועד על מנת לפעול לקיצור דרמטי בזמני הטיפול בבקשות לצווי קיום צוואה ולצווי ירושה, המצהירים על זהותם של יורשים וחלקם בעזבונו של אדם שנפטר ולא הותיר אחריו צוואה. כ־20 מהעובדים בארגון טיפלו בימים אלה בכ־2,500 תיקים בתחום זה. כתוצאה מכך, מה שבדרך כלל נמשך חודשים רבים, עמד ביעד לטיפול בתוך 45 יום. במשרד המשפטים אומרים שיעשו מאמץ להמשיך במגמת צמצום זמני ההמתנה.



***


על רקע הסוגיות המשפטיות הבוערות שעל סדר היום, כמו חוק עוקף בג"ץ וסמכויות בית המשפט העליון, ולקראת פתיחת מושב החורף של הכנסת, יקיים פורום קהלת בשבוע הבא כנס בנושא "הייעוץ המשפטי והממשלה" בהשתתפות קובעי המדיניות ובכירי מערכת המשפט, ובהם שרת המשפטים איילת שקד, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שר השיכון והבינוי יואב גלנט, שרת התרבות מירי רגב, עו"ד צביקה האוזר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד דינה זילבר, פרופ' גדעון ספיר ועוד. הכנס יתקיים ביום שלישי הבא באולם הכנסים במרכז בגין בירושלים, ויידונו בו סוגיות כגון משמעות חוות הדעת מטעם הייעוץ המשפטי ביחס ליוזמות חקיקה וייצוג הממשלה במצבי מחלוקת עם היועץ לנוכח ההתפתחויות בתקופה האחרונה, בין היתר התנגדות היועץ לחוק ההסדרה.