תמונה של אדם עם כאפייה לראשו אינה נושא לחקירה משטרתית. תמונה של אדם עם מדים נאציים - כן. תמונה של אדם עם חבל תלייה צריך לחקור ועוד איך, וכמובן צריך להסיר אותה. החברה בישראל לא נוהגת בדיוק לפי הכללים האלה. בקלות משווים את שלטון נתניהו לתקופת הנאצים. המילה פשיסט היא תקנית. אם נתניהו מוצג בפוסטר כשחבל תלייה לצווארו, כולם מתמלאים הערכה, ואילו כשרובי ריבלין הוצג בפייסבוק עם כאפייה לראשו, המשטרה מזנקת לפעולה מהירה.



יש סיבה טובה לבקר את החלטת רובי ריבלין שלא לחון את אלאור אזריה. תגובות בוויכוח כזה יכולות להיות מכוערות אצלנו. באין עורך אחראי ברחבי הפייסבוק, אנשים רבים מתבטאים בוולגריות נוראית. זה מעיד על עילגות בעיקר, על חוסר יכולת לבטא את הביקורת בצורה מושכלת. זה מצער וחבל, אבל זו אינה הסתה ובוודאי שזה לא פלילי.




כך הוא רוצה להיראות בעיניו ובעינינו. נחמה וראובן ריבלין, צילום חיים זך, לע"מ
כך הוא רוצה להיראות בעיניו ובעינינו. נחמה וראובן ריבלין, צילום חיים זך, לע"מ




רוב הלייקים - תומכים





הצצתי לתוך דף הפייסבוק של נשיא מדינתנו. צילום הפרופיל שלו שם אינו עם כאפייה אלא עם עניבת פרפר לבנה. זו תמונה נפלאה שבה אשתו נחמה עונדת לו את עניבת הפרפר. כך, ענוד בעניבת משי לבנה וצחורה, ריבלין רוצה להיראות בעיניו ובעינינו. זה לא כל כך מוצא חן בעיני חלק מבני עמו. ספרתי כ־10,000 תגובות להודעתו על כך שאינו מעניק חנינה לאלאור. בעיתונות הדגישו את אלה שהגיבו בקללות, אבל למעשה הרוב תמכו. כ־9,000 היו לייקים רגילים וכ־1,000 היו אפילו לבבות אדומים של אהבה. נכון, 800 איש בערך לחצו על האימוג'י של הפרצוף האדום מרוב כעס. האם זו הסתה?



ראיתי תגובות שהיו גידופים, אבל רבות יותר היו התגובות המנומקות. באקראי אני מעתיק את זו של אלחנן גידי: "נשיאנו היקר, איכזבת ובגדול. כנראה שאתה גם לא בקיא בערכי צה"ל, כי שכחת את ערך הרעות". זו הסתה? גדי לופו כותב ממש בנימוס: "כבוד נשיא המדינה מר ראובן ריבלין, אני מעריך ומוקיר את הממלכתיות שלך ואת רצונך העז לשמור על המוסר וטוהר הנשק, אך לדעתי היית צריך להעניק חנינה לאלאור אזריה, משום שכך היית מראה לכולם את גודל לבך, נדיבותך ואצילותך. אני יודע שזאת החלטה קשה, שהחייל פעל בניגוד להוראות הצבא.



"לדעתי, המסר לכלל חיילי צה"ל בנושא כבר עבר, והחייל נענש במאסר ממרץ 2016. וגם משפחתו נענשה וסבלה יחד איתו. במקרה הזה, חנינה היתה גורם מלכד ומאחד בעם שלנו, שגם כך הוא מפולג. חבל, בכל מקרה אני מגנה בכל לשון את ההתלהמות הקשה נגדך ואת ההסתה, אין לה שום מקום בתוכנו. אני מאחל לך ולכלל עם ישראל ימים טובים ויפים יותר." מתק שפתיים. אבל ריבלין לא מאזין עוד אפילו לביקורת כזו. הוא בגבהי איש מוסר עם עניבת פרפר ממשי, שאדם רגיל לא יגיע עדיהם.