בואו נשחק בחשבון נפש. ימים נוראים וכו’. ברור לכולי עלמא שהבעיה הפלסטינית היא הבעיה הרצינית ביותר שבפניה ניצבת מדינת ישראל. האיום לכאורה הוא איראן, שהפכה לאיום אסטרטגי בהבל פה מתעתע. טרור איראני? הפלסטינים לא זקוקים לעידוד איראני כדי לבצע פיגועים. ישראל היא המעודדת הראשית באמצעות מנגנון הכיבוש.



לכן יש טעם לנהל דווקא היום סוג של חשבון נפש. עד כמה והאם בכלל אשמנו, חטאנו, בגדנו, עווינו בעניין הפלסטיני. וחוץ מזה, אבו מאזן גמור. עד כדי כך גמור שהוא האיש שמנהל וקובע אישית את טון ומהות היחסים בין הפלסטינים (כולל עזה, בכך שהוא מדיר אותה) ובין ישראל, ארצות הברית והעולם. לפני כשבוע הזמין אותו טראמפ לבית הלבן. לאבו מאזן יש תנאים. טראמפ לא מסכים? אין פגישה. על פי צביקה יחזקאלי (ערוץ 10), האיש גמור פיזית, אינו יודע מה הוא שח וזיכרונו בוגד בו. אומרים, שח יחזקאלי, שהוא בקושי מגיע למוקטעה; אפילו שעדיין זה הרבה יותר מאשר יאיר לפיד מבקר בכנסת, ולפיד הוא הפוליטיקאי המזרח־תיכוני שמבלה הכי הרבה זמן במכון כושר.



בקיצור, כשמדובר באבו מאזן, מדובר בצוואת שכיב מרע, ואין לקחת אותה ברצינות. מקורות מוסמכים, שגם הם אינם רופאים אגב, אכן אומרים שאכן מצבו בכי רע, אבל לצחוק הוא עדיין זוכר. למשל, על טראמפ ועסקת המאה שלו. קושנר ושות’ הציגו בפניו תוכנית מדינית, שבסיסה קונפדרציה עם ירדן. אבו מאזן אמר להם “אני בעד, אבל תביאו לעסקה הסכמה של נתניהו שישראל תהיה חלק מהקונפדרציה".



הוא לא הראשון להבין שהתוכנית בישראל היא לא קונפדרציה, אלא פרצלציה שתכלול את כל ההתנחלויות, אבל הוא הקובע אם הפלסטינים יקנו את הקשקוש הזה, והוא החליט שלא, משום שהוא מנהל מאבק לעצמאות ולא מסחרה.



משלחת של פוליטיקאים ופוליטיקאים למחצה ממרצ, שלום עכשיו, המחנה הציוני וצעירי הליכוד (השניים מצעירי הליכוד הודחו מתפקידיהם ברגע שנודע כי חברו לבוגדים משמאל) יצאו לרמאללה כדי למדוד את הדופק של אבו מאזן ושל תהליך השלום. הפגישה ארכה יותר משעה. ח"כ מוסי רז, עם עבר של עשרות פגישות עם אבו מאזן, אומר שהאיש היה קוהרנטי לגמרי. הוא אומנם לא נראה כמו לפיד. בכל זאת, הוא הרבה יותר מבוגר וחכם ממנו, ולגנותו ייאמר שהוא הרבה פחות ציוני. אבל בעניין מצבו הפיזי, אמר רז, שההבדל היחיד בין פגישותיו בעבר עם אבו מאזן לבין הפגישה הזו הוא שאבו מאזן לא עישן סיגריות, אלא שתה מים.



אגב, אבו מאזן גם יוצא קבוע נגד הטרור, ושירותי הביטחון שלו מנעו בחודש שעבר פיגוע גדול בכביש 443. ככה? נתניהו מנהל משא ומתן, גם הוא חסר תוחלת, דווקא עם חמאס. למה? שיהיה על מה לכפר ביום הכיפורים הבא.