החלטת הוועדה למינוי בכירים ביום חמישי בלילה לפסול את מינויו של ניצב בדימוס משה (צ'יקו) אדרי למפכ"ל המשטרה, העלימה מהר מאוד מהמכ"ם הציבורי את התקיפה שבוצעה בסוריה באותו ערב. בצה"ל אומנם לא אישרו את דבר התקיפה, אולם למעשה, ההבלגה הישראלית, ולו ההצהרתית, על טיל הגנה אווירית סורי שנורה לעבר המטוסים ונחת בשטח פתוח ברמת הגולן, יכולה להתפרש כאישור שישראל אכן תקפה בדרום סוריה, ליתר דיוק באזור אל־כיסווה, חמישים קילומטרים בלבד מרמת הגולן, אזור שבו לפי הדיווחים צה"ל תקף כבר כמה פעמים, כולל בשנה האחרונה, מטרות הקשורות להתבססות האיראנית בסוריה ולמיליציות פרו־איראניות.
 
בשלב זה לא ידוע בדיוק מה הותקף. בהנחה שישראל אכן תקפה, היא הייתה מעוניינת גם בהעברת מסר ישיר. מדובר בתקיפה בהיקפים ובעוצמות גבוהים יותר מאשר התקיפות שביצעה בסוריה מאז הפלת המטוס הרוסי לפני חודשיים וחצי.
 
לפחות בשלב הזה, הרוסים שומרים על איפוק לנוכח התקיפה האחרונה. ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו וצמרת צה"ל יכולים לראות זאת כסימן מעודד מצד הרוסים, שגם בשיא המתיחות לא דרשו מישראל להפסיק לחלוטין לפעול בסוריה. עם זאת, אין לראות בכך אישור או איתות רוסי לישראל שהיא יכולה לשוב לתקוף בסוריה בהיקפים דומים לאלו שהורגלה אליהם לפני הפלת המטוס הרוסי. היחסים עם הרוסים ימשיכו להיות מורכבים, והמשבר שנוצר בעקבות הפלת המטוס עדיין כאן.
 

החודשיים האחרונים יצרו שינוי גדול בעימות של ישראל מול חיזבאללה ואיראן סביב פרויקט הטילים המדויק, בעיקר בהעתקת מגרש ההתמודדות מסוריה לעבר לבנון. הפלת המטוס השפיעה לא רק על גמישות הפעולה של ישראל בסוריה. גם האיראנים וחיזבאללה קיבלו מסרים ברורים, ולפיהם הפעילות הצבאית על אדמת סוריה פוגעת באינטרסים של רוסיה - להשיב את השקט והיציבות לשלטונו של בשאר אסד.
 
התקיפה בסוריה ביום חמישי בערב התרחשה שעות לאחר נחיתת מטוס תובלה איראני בשדה התעופה בביירות. גורמי מודיעין במערב חושדים כי המטוס, שמופעל על ידי חברה אזרחית לכאורה, פועל בחסות משמרות המהפכה האיראניים.
 
לפני כחודש דיווחה רשת פוקס האמריקאית כי מטוס של אותה חברה, שנשא ערכות לשיפור דיוק הטילים שבידי חיזבאללה, נחת בבירה הלבנונית לאחר עצירת ביניים בסוריה. הפעם הטיסה הייתה ישירה, מטהרן לביירות, וכנראה לא הייתה זו הפעם הראשונה.
 
גבולות המגרש שבו התמודדה ישראל מול איראן וחיזבאללה הולכים ומצטמצמים. בחיזבאללה העדיפו בשנים האחרונות לנסות להבריח אמצעי לחימה תוך ניצול צירי הברחה קרקעיים. כעת, המגמה המסתמנת של העברת אמצעי הלחימה ישירות ללבנון דרך האוויר, תעמיק את הדילמה בישראל בשאלה אם לפעול נגד התעצמות חיזבאללה בלבנון עצמה.
 
לפחות בשלב זה, ישראל מאותתת שהיא מעדיפה להמשיך לתקוף בסוריה, למרות המתיחות מול הרוסים, מאשר לתקוף בלבנון ולהסתכן במלחמה. גם אם אין חוט מקשר מבצעי בין המטוס החשוד שנחת בביירות ביום חמישי לבין התקיפה הישראלית בדרום סוריה באותו ערב, לפחות מבחינת תודעתית נוצר קשר ישיר.