זה לא היה כישלון. ודאי שלא תבוסה. זה היה מחדל מביש בשיקול דעת, מפגן מביך של יהירות וקוצר ראות במקום הכי פחות בטוח ומבטיח הישגים לארה"ב ולישראל. תוצאות ההצבעה במליאת עצרת האו"ם שמנעו את אישור הצעת ההחלטה לגנות את חמאס, אינן כישלון משמעותי, לא לארה"ב שיזמה את ההצעה בארגון שהיא מתעבת ולא לישראל שחלמה בהקיץ על מפגן אהדה בזירה העוינת, אבל להגדיר את התוצאה של 87 מדינות שהצביעו בעד כ"הישג לישראל" היא הגדרה טיפשית שגרמה למי שאמר אותה - שגריר ישראל באו"ם דני דנון, להיראות מגוחך.



לפתע נזכרה ישראל בקיומו של האו"ם. ישראל מתעלמת באופן צודק מההחלטות החד צדדיות נגד ישראל, שהפכו לשגרה במליאת העצרת. כל מה שהשגריר דנון עשה ועושה זה לתקוף בצדק את האפליה והעוינות שמגלה הארגון נגד ישראל. פתאום החליט מי שהחליט שכדאי ורצוי לגייס ולרתום את האו"ם למהלך פרו ישראלי.



לדברי דיפלומטים בניו יורק, היוזמה להחלטה שתגנה את החמאס הייתה רעיון של השגרירה ניקי היילי. גם היא מעדה בהערכה ובצפייה שהאו"ם יתמוך במהלך אוהד לישראל. הנאומים חוצבי הלהבות שהיילי נשאה באו"ם,  שגינו את היחס העוין והמפלה נגד ישראל, היו מפגן מרשים של נאמנות למוסר, להגינות ולמצפון, אבל היילי לא שינתה את הארגון. היא לא ערערה את התשתית האנטי ישראלית שלו. מחיאות הכפיים שפרצו באולם המליאה לאחר היוודע תוצאות ההצבעה, העידו כאלף עדים שלגבי ישראל וידידתה ארה"ב האו"ם נשאר אותו או"ם, מתחם שונא חסר כל הגינות והגיון.



מבחינת ישראל היו לתוצאות שני ביטויים, גילויים מאכזבים שצריכים לעורר מחשבות והרהורים על ירושלים הרשמית. התברר שמדינות ערביות שראש הממשלה התבטא באחרונה בשבח "התקרבותן לישראל" הצביעו במשותף ובתיאום מראש נגד הצעת ההחלטה האמריקאית. הערכתו של ראש הממשלה ש"מדינות נוספות במפרץ הפרסי צפויות להדק יחסיהן עם ישראל" נראית כעת מוגזמת במקרה הטוב, שגויה ומופרכת במקרה הגרוע.



כמה פעמים ראש הממשלה בנימין נתניהו עלה לרגל לקרמלין, לפגישה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כדי להפגין את "הידידות בין שתי המדינות"? אבל רוסיה הצטרפה בהצבעה במליאה למדינות שהתנגדו וסיכלו את היוזמה האמריקאית. רוסיה אפילו לא חשבה לרגע אולי להצטרף לנמנעות. זה לא חדש. לא זכורה באו"ם הצבעה אחת בנושאים מזרח תיכוניים שרוסיה לא הצטרפה למצביעות נגד ישראל.



שלשום נודע על מינוי שגרירה חדשה של ארה"ב באו"ם, דוברת מחלקת המדינה הת'ר נאוורט. אין מה לדאוג, היא תמשיך במדיניות התמיכה וההגנה על ישראל בזירת האו"ם. שגריר ישראל דני דנון יעזוב את תפקידו באו"ם בפברואר הקרוב. צריך להתחיל לדאוג שראש הממשלה יבחר כממלא מקומו באישיות שתייצג את ישראל ולא את עצמו, מה שדנון עשה בשנות כהונתו בניו יורק.