ההסלמה במצב הביטחוני בגבול הרצועה נמשכה גם בסוף השבוע הזה, ובפעם השלישית בתוך ימים נורתה אש מהרצועה בתגובה לאירועים המתרחשים על הגדר. פעמיים התגובה הזו הייתה בירי של פצצת מרגמה, ובשלישית נפתחה אש לעבר עמדה של צה"ל באזור מעבר קרני. האירועים הללו אינם אקראיים וגם לא ביטוי של יוזמה פרטית של ארגון טרור שבוחר לירות ולסבך את חמאס בהסלמה מול ישראל. הם נראים מתוזמנים, חלק בלתי נפרד מהניסיון של חמאס להפעיל לחץ על ישראל, במקביל למאמצים שעושים המצרים להגיע להסדרה.



חמאס בחר לעלות בהדרגה את הלחץ לפני כחודש, בעת שחידש את אירועי הלילה האלימים על הגדר שהיוו את השלב הראשון שלא גרר כלל שינוי בשטח. בשלב השני, שהחל לפני כשבועיים, חידש חמאס את הפרחת בלוני הנפץ, תוך שהוא משפר את היכולות של אמצעי הלחימה הפרימטיבי הזה לשאת חומרי נפץ. בשלב שאנחנו נמצאים בו עכשיו למעשה חמאס עלה מדרגה נוספת, כאשר באופן מוגבל ומבוקר גם משוגרות רקטות בודדות מהרצועה לישראל. אם ההסלמה תימשך גם בימים הקרובים, עלול להגיע סבב הסלמה נוסף עוד לפני הבחירות בעוד כחודש.



לראשונה זה שבועות, אמש לא היו הפרות סדר ליליות ליד הגדר, אולם אל ישראל שוגרה פצצת מרגמה ולכן אין סיבה לאופטימיות. נראה שהמצרים מבינים היטב שעד הבחירות היכולת להגיע להסדרה של ממש, הכוללת ויתורים משני הצדדים, היא מוגבלת מאוד. תחום התמרון של ראש הממשלה בנימין נתניהו ערב הבחירות הוא מצומצם מאוד, במיוחד בכל הקשור לנושא גופות חללי צה"ל, סגן הדר גולדין וסמל ראשון אורון שאול, וכן האזרחים המוחזקים בידי חמאס. במצב עניינים שכזה, המצרים מנסים להגיע להבנות בסיסיות שיספקו את שני הצדדים: חמאס, שמעוניין להגיע להקלות נוספות ולהציג הישג לאזרחי הרצועה, במלאת שנה לתהלוכות השיבה, כאשר עד עכשיו למרות המחירים שגבה מישראל הוא לא הגיע להישגים יוצאי דופן; ונתניהו, שמבחינתו רצועת עזה היא נקודת תורפה המושכת לעברו ביקורת משמאל ומימין.



העימותים בעזה. צילום: עבד ראחים חטיב, פלאש 90



לנוכח כל אלה מעוניין נתניהו לשמר את המצב הקיים לפחות עד הבחירות. בלי החלטות משמעותיות או הקלות לרצועה, וגם בלי הסתבכות צבאית.


המצרים מנסים לתמרן בין הצדדים ובתקופה האחרונה גם חלה התקרבות ביחסים בין צמרת חמאס לקהיר. בישראל לא אוהבים את הקרבה הזו אבל המצרים רואים בכך גורם משמעותי ביותר לשיפור הסיכויים לרגיעה.



באופן מקרי, אך משמעותי, הבחירות בישראל יתקיימו כמה ימים לאחר שבעזה יציינו שנה לתהלוכות השיבה. לגובה הלהבות ולתוצאות של הסלמה מקומית עשויה להיות השפעה על הבוחר הישראלי. נתניהו וצמרת צה"ל אינם מעוניינים בהסלמה. הגעתו של נתניהו לעוטף עזה ביום חמישי האחרון והאיום שהשמיע כי צה"ל יעצים את תגובותיו אם תימשך ההסלמה הוא אמירה שאם לא יעמוד בה, היא עלולה לגבות ממנו מחיר פוליטי אם ירי הרקטות מרצועת עזה יימשך גם בימים הקרובים. בשורה התחתונה, אם המצרים לא יצליחו לגבש את ההבנות ולהביא לכך שחמאס יעצור את אירועי הלילה האלימים על הגדר ואת הפרחת הבלונים, אזי הסיכוי להסלמה כבר בימים הקרובים הולך וגובר. ההתרחשויות בימים הקרובים הן קריטיות לאיך שייראה החודש הקרוב מבחינה ביטחונית.