הנאום שיישא ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס השנתי של איפא"ק בוושינגטון בשבוע הבא יהיה מלאכת מחשבת, שייאמר באנגלית משובחת שיהודים אמריקאים אוהבים לשמוע. לא קשה לנחש את התוכן שראש הממשלה יבקש להעביר לראשי ולפעילי הארגון הוותיק. כמו בשנים קודמות, נתניהו ידגיש את היחסים ההדוקים הקיימים בין ישראל לארה"ב, וכצפוי יבהיר את הקשרים המיוחדים בין שתי המדינות שנוצרו מאז שדונלד טראמפ, "הידיד הגדול שהיה לישראל מאז הקמתה", מאכלס את הבית הלבן.



מותר להעריך שראש הממשלה יציין בנאומו את הפעילות והמאמץ שהשקיע בהבטחת גוש ימני גדול לקראת הבחירות הקרבות בישראל, כולל הלגיטימציה שהעניק לסיעת עוצמה יהודית, מהלך שכזכור עורר גל תגובות ביקורתיות חריגות בסגנונן התקיף נגדו מצד ארגונים וגורמים בקהילה, כשלראשונה גם איפא"ק הצטרפה לגינוי, אם כי בשפה רפה.



לא כל המאזינים יקבלו את הסברו, אבל מובטחות לנתניהו בתום דבריו, מחיאות כפיים סוערות ונלהבות. זהו סיום המשוריין לראש הממשלה בכל הופעה שלו בכנסים של איפא"ק. הוא מרגיש עצמו בבית.



נאומו של נתניהו יקבל חשיפה תקשורתית בישראל ואולי גם בארה"ב. בגין העיתוי, ערב הבחירות בישראל, גם נאומו של בני גנץ צפוי לעורר את תשומת לב התקשורת בארץ. לאמצעי התקשורת בארה"ב יש כיום נושאים וסוגיות חשובים יותר לעסוק בהם מאשר נאום בכנס של איפא"ק, שאולי יקבל כמה שורות בעיתונות הכתובה וחצי דקה בטלוויזיה.



גם מבחינה מעשית ותועלתית הנאום של ראש הממשלה בכנס איננו מבטיח הרבה, אם בכלל. בישראל אין מודעות מספיקה לשינויים ולתמורות שחלו בשנים האחרונות במפת הארגונים היהודיים בארה"ב, ויותר מזה במעמדם, בהיקף נוכחותם ובהשפעתם על חיי הקהילה.



איפא"ק של היום איננו מה שהיה פעם. לכנס השנתי יגיעו כמדי שנה אלפי פעילים ועסקנים, אבל רובם הגדול רואים בחברותם בארגון סימן הזדהות עם ישראל שאיננו מחייב אותם להרבה. הארגון אומנם עוסק בהשתדלות בקרב סנאטורים וחברי קונגרס במטרה להגן על האינטרסים של ישראל, אבל ההשתדלות היהודית בגבעת הקפיטול איבדה בשנים האחרונות מחשיבותה ומהצורך בה.



לראשי הממשלה בישראל היה בשנים האחרונות קו ישיר לבית הלבן ונגישות קלה לנשיא המכהן. לנתניהו, ידידו הגדול של טראמפ, אין שום בעיה להרים טלפון לנשיא, וכך איפא"ק למעשה נדחף לשולי הזירה. הארגון ממשיך לשמור ולטפח קשרים עם סנאטורים וחברי קונגרס, אבל רובם הגדול כבר משוכנע בצדקת ישראל, ואיפא"ק למעשה משכנע את המשוכנעים. הארגון לא מייצג את הקהילה היהודית הגדולה בארה"ב וגם לא מתיימר לדבר בשמה.



זה מצב שבעצם משקף את מעמדם והשפעתם של רוב הארגונים היהודיים בארה"ב. ועידת הנשיאים היהודים, למשל, שהייתה פעם ארגון מרכזי ונוכח בקהילה, הפכה בשנים האחרונות לגוף לא רלוונטי וחסר כל השפעה. הליגה למניעת השמצה עוסקת בתחום המיוחד שלשמו נוסדה: מעקב אחרי גילויי אנטישמיות וגזענות, והוועד היהודי האמריקאי מתרכז בשנים האחרונות בארגון משלחות לארצות חוץ, שבמסגרתן המשתתפים נפגשים עם מנהיגי הארצות שבהן הן מבקרים. הקונגרס היהודי העולמי, בראשותו של המיליארדר לאודר, עוסק בהפצת הודעות לעיתונות הכוללות תגובות על תקריות וגילויי אנטישמיות ברחבי העולם.



הדור הצעיר בקהילה איננו מתעניין בארגונים. בממסד היהודי המאורגן בארה"ב, שרובו ככולו מאוכלס ביהודים ותיקים, אין כמעט ייצוג לדור הצעיר. "זה עצוב, אבל הארגונים היהודיים שעדיין פעילים הם עולם זר ורחוק לצעירים וצעירות", אמר בכיר יהודי ידוע ומוערך בקהילה, שפרש לא מכבר לגמלאות.


ביקורו של נתניהו בוושינגטון בשבוע הבא יהיה מוקדש גם לפגישה עם הנשיא טראמפ בבית הלבן, אולם יש זירות חשובות יותר שבהן נוכחותו נדרשת ומשמעותן חשובה יותר לישראל.



למשל, פגישה של ראש הממשלה עם צמרת המפלגה הדמוקרטית ושיחות עם חברי קונגרס דמוקרטים. נתניהו השקיע בשנים האחרונות מאמצים עצומים בטיפוח קשרים ויחסים עם ראשי המפלגה הרפובליקנית, תוך הזנחה מופגנת ומזלזלת בדמוקרטים. בקונגרס קיים כיום רוב של דמוקרטים שמתכונן לגלות פעילות רבה לא רק בגבעת הקפיטול אלא גם בזירה הפנימית בארה"ב. פגישות עם בכירים דמוקרטים יכולות לשקם את היחסים המצוינים ששררו בעבר בין מנהיגים דמוקרטים לראשי ממשלות בישראל.



חזית נוספת שמחייבת את תשומת לבו של ראש הממשלה בביקורו בארה"ב היא הקהילה היהודית. בין ישראל לקהילה נוצר נתק מוחלט. צריך להקשיב להתבטאויות בנושא זה שמשמיעים בשיחות פרטיות פעילים ועסקנים בכירים בקהילה, במיוחד רבנים לא אורתודוקסים, אנשי אקדמיה ואינטלקטואלים, כדי להבין את גודל ועומק השבר.



בנוסף לנאום בכנס איפא"ק, שיעניק לו הנאה ונחת רוח ארעיות, ובנוסף לפגישה עם הנשיא טראמפ, שתסתכם בצילום משותף ומחויך, נתניהו צריך להשקיע מאמץ לשיקום היחסים עם מנהיגי המפלגה הדמוקרטית השולטים בבית הנבחרים, ובמקביל ליצור מהלך כן להתפייסות עם ראשי הקהילה היהודית. אלו יהפכו את ביקורו בארה"ב לאירוע איכותי, חשוב ובעל משמעויות חיוביות לעתיד הקרוב והרחוק.