ראש הממשלה בנימין נתניהו בוחן את האפשרות לכינונה של ברית הגנה בין ישראל לארה"ב, עוד לפני הבחירות הקרובות. הכוונה היא להשתמש בהכרזה על ברית הגנה כמנוף אלקטורלי לקראת הבחירות, גם אם עבודת המטה המסועפת הנדרשת לפני חתימה על הסכם מהסוג הזה לא יכולה להסתיים בלוח הזמנים הנתון. ההערכה היא כי אם נתניהו יבקש מהנשיא דונלד טראמפ לשתף פעולה ברעיון כזה, טובים הסיכויים שייענה בחיוב.



גורמים מדיניים בכירים המצויים בסוד הרעיון הכחישו כי מדובר ב"דיל", שבמסגרתו טראמפ יצהיר על ברית הגנה בעוד נתניהו יבטיח לו בחשאי תשובה חיובית על "דיל המאה", שאמור להיות מוגש אחרי הבחירות.



עם זאת, ל"מעריב" נודע כי האפשרות הזו אכן נשקלת, במטרה לשכנע את האמריקאים לבצע את המחווה המדוברת, אשר לה זקוק נתניהו היום יותר מתמיד, לאור המחסור ב"שפנים" לשליפה לפני ספטמבר.



הרעיון לברית הגנה בין ישראל לארה"ב נדון בצמרת הביטחונית והמדינית הישראלית (וגם האמריקאית) פעמים רבות בעבר. כמעט אין ממשל אמריקאי שלא היה בסוד הסוגיה הסבוכה הזו, שבה יש יתרונות וחסרונות לא מעטים לישראל. ברוב הפעמים בעבר הסתייגה מערכת הביטחון מכינונה של ברית הגנה מלאה בין המדינות.



ברית מהסוג הזה אומנם מעניקה לישראל מטריית הגנה אמריקאית גם בהיבט הגרעיני, אך פוגעת בעצמאות הפעולה הישראלית. בברית הגנה הצדדים מתחייבים לתאם את כל פעולותיהם המלחמתיות מראש, מה שיכול למנוע מישראל לצאת למבצעים צבאיים או למלחמות פתע בלי אישור מוושינגטון.



הדברים רלוונטיים בעיקר בתקופה הנוכחית, שבה מתחילה איראן בהפרת הסכם הגרעין (לאחר שהופר על ידי ארה"ב) וסוגיית הפעולה הצבאית הישראלית באיראן אמורה לחזור בצורה כזו או אחרת לסדר היום.



גורמים ביטחוניים ישראלים אישרו בימים האחרונים כי נושא של ברית הגנה ישראלית־אמריקאית ברמה כזו או אחרת אכן "נמצא באוויר", אך אין כרגע עבודת מטה מסודרת בנושא.



אפשרות אחרת היא הליכה על גירסה "רזה" יותר של ברית הגנה, שתיקרא "חוזה הגנה" - הצהרה נשיאותית אמריקאית גורפת, שתישמע כמו ברית הגנה, אך לא תהיה כזו.



כך או אחרת, לאחר שכבר מיצה את מרבית אפשרויות התמרון המדיניות - ביקר בעומאן, קיבל את רמת הגולן ואת השגרירות בירושלים והצעיד בסך את ולדימיר פוטין - בנימין נתניהו מנסה להמציא משהו חדש בקנה מידה דומה, שיעזור לו לשכנע את תומכיו לנהור שוב אל הקלפיות בספטמבר.



ומכיוון שטראמפ קשוב לצרכיו האלקטוראליים של נתניהו באותה מידה שבה נתניהו קשוב לצרכיו האלקטוראליים של טראמפ בנובמבר בשנה הבאה (הדבר אמור בעיקר מול המצביעים האוונגליסטים תומכי ישראל), האפשרות להכרזה ביטחונית הדדית ישראלית־אמריקאית ערב הבחירות נראית כעת ריאלית. את המחיר, ויתורים ישראליים בכל הקשור ל"עסקת המאה" עם הפלסטינים, נדע רק אחר כך.



תגובת לשכת ראש הממשלה והשגרירות האמריקאית לא התקבלה עד מועד סגירת הגליון.