"הביקור המלכותי": שיבואו, שיבקרו בשטחים, שיפגשו עם פלסטינים, שיאמרו מה שהן רוצות. כל זה לא היה מעניין אף אחד, לא היה מזיז לאף אחד  – לא בארה"ב ולא בבירות מערביות. אבל ההחלטה לאסור את כניסתן לישראל של שתי חברות הקונגרס הדמוקרטיות אילהאן עומאר ורשידה טאליב הפכה את אי-ביקורן לאירוע, לנושא נידון, לנוכחות תקשורתית. לנמק את איסור כניסתן בטיעון שהן היו מנצלות את ביקורן לפרובוקציה נגד ישראל זה עלבון למונח פרובוקציה. גם לקרוא להחלטה הזאת מחדל זאת לשון המעטה פרועה.

השתיים כל כך לא חשובות בקונגרס, כל כך לא נחשבות ולא מייצגות במפלגה הדמוקרטית, כל כך לא מעניינות בזירה הפוליטית בארה"ב. הן אפילו לא הגיעו עדיין לשולי השוליים של נוכחות פוליטית ארצית בארה"ב. הביקור שלהן היה מקבל שלוש-חמש דקות חשיפה תקשורתית בארה"ב, יותר נלעגת מאשר רצינית.
 
לא במקרה דווקא שגריר ישראל בושינגטון רון דרמר המליץ לאפשר להן להיכנס ולבקר בארץ. דרמר שוהה בושינגטון, עוקב ובוחן מקרוב, מטווח ראיה ושמיעה, את גבעת הקפיטול. הוא יודע עד כמה שתי חברות הקונגרס הדמוקרטיות החדשות - ועמיתותיהן השתיים האחרות -  אינן חשובות בכלל ואין להן אפילו את הכוח וההשפעה להזיק.

קרוביה של רשידה טליב בגדה המערבית. צילום: רויטרס


מדהים איך ראש הממשלה והשרים אינם מודעים או אינם רוצים להיות מודעים למעמדם האמיתי של חברי קונגרס וסנטורים. אבל איך יכול בנימין נתניהו לעמוד בפיתוי לא להזדהות, לא לתמוך, לא להפגין התרפסותו בפני הנשיא דונלד טראמפ שהפך את ארבע חברות הקונגרס הדמוקרטיות לשק חבטות? בלעדי ציוצי הטוויטר של טראמפ המשתלחים בחברות הקונגרס והציוץ המפורסם שלו ששלח אותן חזרה לארצות מהן באו (רק אחת מהן היא מהגרת) -  מעט מאוד אמריקאים היו מודעים בכלל שהן קיימות.

על הצהרותיהן נגד ישראל שנשאו אופי אנטישמי הגיב לא כבר מנהיג יהודי ידוע ומוערך, "הן לא אנטישמיות, הן סתם טיפשות". פרשן בערוץ טלוויזיה ציבורי בניו יורק כינה את הארבע "מטומטמות". אבל ממשלת ישראל חרדה מביקורן. חרדה לא רק לא מוצדקת. גם מגוחכת, שמגחיכה יותר את הממשלה. לאיסור על כניסתן של השתיים בנימוק שהן תומכות בתנועת החרם BDS רק מגביר ומעצים את מעמדה של התנועה ומזין את ההפרזה בתגובות הגורפות נגדה. זאת  תנועה כושלת, שלא הצליחה עד היום לגרום לנזק ממשי בתחום הסחר של ישראל.
 
המשמעות החמורה מבחינתה של ישראל בהחלטה לאסור את כניסתן היא ההשלכה על היחסים בין ישראל והמפלגה הדמוקרטית. ארבע חברות הקונגרס הדמוקרטיות אינן חשובות למפלגה ואינן מהוות גורם נוכח בצמרת המפלגה. אבל המסגרת המפלגתית מחייבת ולבכירים דמוקרטיים לא תהיה ברירה אלא להגיב על האיסור ולהסתייג ממנו. אבל מה זה חשוב, העיקר שהנשיא טראמפ יצייץ, "נתניהו ידידי, כל הכבוד לך".