לעומת התקיפה בסוריה, שנועדה לסכל פיגוע, פעולת הרחפנים בביירות, שאותה מייחס חיזבאללה לישראל, כוונה על פי פרסום ב"טיימס" הלונדוני לפגיעה במתקן לאחסון אמצעים שנועדו לטובת פרויקט דיוק הטילים. על פי הדיווח המפורט, מדובר במוכנה ייעודית - מערבל שנועד לשיפור ביצועי המנוע של הטילים, כך שיכולת הדיוק תשתפר בצורה משמעותית ביותר.

אחד המל"טים שנפלו בלבנון. צילום: רשתות ערביות
אחד המל"טים שנפלו בלבנון. צילום: רשתות ערביות
כזכור, ראש הממשלה בנימין נתניהו חשף בנאום באו"ם בספטמבר האחרון מיקומים של מפעלי טילים המדויקים של חיזבאללה בביירות. הפעולה הזו, לפחות על פי הדיווח בטיימס, כבר לא הסתפקה בחשיפת חומרי מודיעין, ולצד הרחבת זירת העימות מול התעצמות משמרות המהפכה והציר השיעי באזור, גם המאבק כנגד פרויקט הדיוק של איראן וחיזבאללה בלבנון עולה מדרגה נוספת.

פעולת נקמה

ההחלטה של צה"ל ופיקוד הצפון להגביל את תנועת כלי הרכב באזורים החשופים לאיומים שונים מהגזרה הלבנונית מצד חיזבאללה היא למעשה חלק קטן ונראה לעין מהיערכות רחבה יותר למה שכרגע ניתנת לו סבירות גבוהה ביותר - פעולת נקמה של חיזבאללה על האירועים האחרונים בצפון.

בחיזבאללה רוצים לנקום, ובצה"ל נערכים. צילום: רויטרס
בחיזבאללה רוצים לנקום, ובצה"ל נערכים. צילום: רויטרס

משימת ההגנה היא מורכבת ביותר, גם כאשר הצד המגן הוא החזק יותר. הנחת המוצא של התפיסה הצבאית היא שקו המגע לעולם ייפרץ. בהשלכה של תפיסה זו, המבוססת בדרך כלל על לחימה של צבא מול ארגון סמי צבאי בעל מאפייני גרילה, התרגום במצב זה עלול להיות בביצוע פיגוע מוצלח כנגד כוחות צה"ל בגזרה, ללא הכרח בחדירה לשטח ישראל, כפי שהיה למשל בפיגוע טילי הקורנט ב-2015, בו נפלו רב סרן יוחאי קלנגל וסמל ראשון דור חיים ניני ז"ל. בנושא הזה הרבה יהיה מוטל על איכות המודיעין שעד עכשיו הוכיח רמה גבוהה גם בהתמודדות מול חיזבאללה.

דילמה מעניינת עשויה להתפתח לצמרת אצלנו, במידה והמודיעין הישראלי יצליח להשיג את ידיעת הזהב, איך וכיצד לסכל פיגוע אפשרי. כמובן שביטחון האזרחים והלוחמים לאורך הגבול צריך להיות קודמים לכל שיקול אחר, אבל גם לדרך הפעולה והסיכול צפויה להיות חשיבות, כך שחיזבאללה לא יוכל לנצל אותה לטובתה בהצגת פעולת הסיכול כעוד פעולה תוקפנית של ישראל.

הצמרת המדינית-ביטחונית אצלנו מובילה אומנם לאחרונה קו ניצי יותר בהרחבת גזרת הפעולה כנגד משמרות המהפכה והציר השיעי באזור, כפי שבא לידי ביטוי פומבי בעיקר בהרחבת הפעילות לפחות על פי דיווחים זרים גם לעיראק. ועדיין הדרקטיבה שהוגדרה למערכת הביטחון היא לבצע את הפעולות מבלי להגיע למצב מלחמה.