שישה ימים לאחר חיסולו של קאסם סולימאני על ידי ארצות הברית, מסתמן כי למרות ההצהרות היומרניות באיראן על פגיעה משמעותית ועל כשמונים הרוגים בירי הטילים לעבר הבסיסים האמריקאים בעירק, אל אסד ואירביל, התוצאות בשטח שונות לחלוטין ומבחינת ארצות הברית הנזק אינו גבוה. 

איראן כך נראה בחרה באופן מידתי את היקף התקיפה ומידת הנזק שהיא עשויה להסב לאמריקאים, מבחינתה הדבר החשוב ביותר הוא הניסיון לעצב נרטיב. להעביר את המסר שלא חששה לתקוף את ארצות הברית באופן ישיר ולעמוד מאחורי התקיפה באופן מוצהר. אין בכך בכדי לסגור את הגולל מפעולות נוספות שהאיראנים עשויים להמשיך לנסות לבצע כנגד יעדים אמריקאי ם, באופן עקיף וגם באמצעות טרור.  

יחד עם זאת שהאיראנים בחרו בדרך פעולה מאוד מחושבת נגד האמריקאים, היקף התקיפה והתוצאות שלה אינם המדד היחידי למידת החריגות של אירוע זה. אירוע שבו מדינה אחרת תוקפת באופן ישיר ומוצהר מטרות אמריקאיות הוא אירוע חריג בכל קנה מידה. לכן את האירוע הזה יש לבחון גם מנקודת המבט החריגה הזאת והמשמעויות שלה והאם ארה"ב תהיה מוכנה לניסיון של איראן לייצר משוואות תגובה נגדם, גם אם היא מוגבלת.

הדילמה העומדת כרגע לפתחו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ היא דילמה גדולה. האם להבליג מול האירוע הזה שבו האיראנים צפויים להמשיך לנפנף כפגיעה בכבוד האמריקאי או שייבחר להגיב תגובה צבאית קשה על האירוע הזה ובכך להסתכן באפשרות של הסלמה נוספת והגברת הסיכוי למלחמה באזור, העומדת בניגוד מוחלט להצהרות שלו לגבי האינטרסים האמריקאי ים במזרח התיכון ובעולם כולו. 

יחד עם זאת המשטר באיראן מבין היטב את יחסי הכוחות הצבאיים בינם לבין ארצות הברית, שאינם ניתנים כלל להשוואה. אם העימות הזה יתרחב למלחמה ישירה מול ארצות הברית, התוצאות באיראן עשויות להיות הרסניות. בדרך הפעולה המוגבלת אתמול בתקיפת הבסיסים האמריקאיים בעירק, מתכתבת איראן עדיין עם הערכה הסבירה כי גם בארצות הברית לא מעוניינים במלחמה ישירה, אבל כפי שהוכיח נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ באירועים האחרונים הוא גם עשוי להיות בלתי צפוי ותגובה אמריקאי ת לאירועים האחרונים היא עדיין בבחינת חידה ובוודאי מוקדם לסכם את האירוע הנוכחי.    

בישראל סבורים כי חיסול סולימאני לא מצביע בהכרח על שינוי כיוון אמריקאי בבחירת האסטרטגיה שלהם באזור, שעמדה בשנים האחרונות בסימן צמצום הנוכחות שלהם במזרח התיכון והימנעות ממלחמה, אבל הבשורה החשובה בהתפתחויות האחרונות, גם מבחינת ישראל כי ארצות הברית בפעולת החיסול הבלתי צפויה השיבה לעצמה את ההרתעה באזור שנפגעה מאוד בשנה האחרונה, לאחר שפעם אחר פעם נסדקה בעקבות חוסר התגובה לפרובקציות האלימות מאיראן.

מבחינתה של ישראל, הערכות עדיין שהסבירות למתקפה איראנית נגדנו עומדת בסבירות נמוכה, אבל יחד עם זאת תישמר בתקופה הקרובה רמת כוננות גבוהה בעיקר בחיל האוויר ובמערכי המודיעין. היום יתכנס הקבינט המדיני בטחוני לדון בהתפתחויות האחרונות, כאשר עד עכשיו שמרו בצדק בישראל על פרופיל נמוך, תוך הדגשת המסר שההתפתחויות האחרונות בין ארצות לאיראן אינן נוגעות לישראל.

מעבר לסקירת הערכת המצב והמודיעין שיקבלו שרי הקבינט, צפויה לעלות לדיון השאלה על אפשרויות גם לתרחישים אחרים שבהם ארצות הברית תגיב למתקפת הטילים בתגובה צבאית וההסלמה באזור תחריף ותדרוש להגביר את רמת המוכנות גם אצלנו. מעבר לכך בעת הזו כאשר הכול מתוח ונפיץ, עומדת השאלה והדילמה לגבי המשך הפעילות והתקיפות נגד המשך ההתבססות האיראנית בסוריה. בשלב הזה כך נראה ישראל נוקטת משנה זהירות, מתוך הבנה שלכל פעולה באזור, בדרך בה נהגה ישראל בשנים האחרונות, יכולה עכשיו להיות משמעות אחרת. בתקופה האחרונה לא היו דיווחים על תקיפות המיוחסות לישראל בסוריה או בעירק ואפשר להעריך כי גם הדילמה הזו תעמוד היום בדיון בפני שרי הקבינט.