המבצע לסיכול הברחת אמצעי הלחימה של חמאס בים שנחשף אתמול מגלה טפח קטן בלבד מהניסיונות של ארגון טרור זה, גם בימים של שיח מקרטע על הסדרה, להמשיך את התעצמותו הצבאית ולבסס את כוחו לקראת יום פקודה שבו תיפתח מלחמה עם ישראל. בשנים האחרונות בלטה אפקטיביות הפעולה המצרית - בעיקר מתחת לגבול המשותף בין עזה למצרים, בהשמדת המנהרות התת־קרקעיות שאפשרו לחמאס ולארגוני הטרור להבריח בעבר כמות בלתי נתפסת של אמצעי לחימה, ובהם טילים, חומרי נפץ ומערכות טכנולוגיות נוספות - ואומנם לאורך הגבול המצרים עושים עבודה טובה, אך לא הושגה סגירה הרמטית. 

נוכח המצב הזה חמאס משקיע את מרב מאמציו בתעשיית הנשק המקומית, וזו אכן השתפרה בשנים האחרונות. רוב אמצעי הלחימה מיוצרים בעזה, ויש פער משמעותי בינם לבין האמל"ח התקני שהבריח חמאס בעבר לרצועה. פתרון חלקי לבעיה זו מנסה חמאס לקדם דרך הים. כאשר מבוצעות הברחות דרך הים, הן מבוצעות באמצעות סירות דיג קטנות המסוגלות לשאת משקלים נמוכים יחסית. כאשר חמאס מנסה להשיג אמל"ח מתקדם שלא נמצא ברצועה, עליו להעביר אותו בצורה מפורקת, בסדרה של הברחות, שהרכבתו תבוצע כבר ברצועה.

סוגיית ההתעצמות של חמאס היא סוגיה מורכבת שעוסקים בה רבות במערכת הביטחון, מתוך הבנה שבמקרה של הסדרה יהיה כמעט בלתי אפשרי להפריע לתהליכי התחזקותו בתוך הרצועה וכי למרות הקשיים להבריח אמצעי לחימה לרצועה, הוא ימשיך להתעצם עד לעימות הבא עם ישראל.
 
כיום שקט והסדרה אינם נראים לעין. חמאס מנסה ללחוץ את ישראל באמצעות שחרור בלוני נפץ לדרום הארץ, כדי לקדם מהר יותר החלטות שכבר התקבלו בשיח המתנהל מאחורי הקלעים באמצעות מתווכים. ארגוני הטרור האחרים מפרשים את חידוש שיגור בלוני הנפץ כאור ירוק לירות רקטות ופצצות מרגמה לעבר עוטף עזה. אף שזה שלושה ימים לא בוצע ירי, אין במערכת הביטחון אשליות. תקופת הבחירות תהיה בסימן של מתיחות ביטחונית. חמאס משוכנע כי הוא יכול למתוח את הקווים האדומים ולהשיג יותר, כפי שעשה וקיבל בעבר. לחמאס ברור שבתקופת בחירות המערכת הישראלית רגישה יותר מאשר בתקופות אחרות, ורצף של אירועים ביטחוניים חמורים עשוי להוביל להסלמה בקצב מהיר הרבה יותר. הסלמה שגם ישראל אינה מעוניינת בה.