ישראל נהנית, בינתיים, ממספרי קורונה סבירים. בניגוד לפייק שמפיץ ראש הממשלה, ישראל אינה המדינה הבטוחה בעולם מקורונה. היא ממוקמת במקום לא רע באמצע, יחסית לגודל האוכלוסייה. נתניהו דיבר על מיליון חולים ועשרת אלפים מונשמים בערך היום. נו, טוב. האלרמיסט הידוע. יש לנו בסביבות מאה מונשמים. אחוז מנבואת נתניהו. עוד מעט 200 מתים. כל אחד מהם עולם ומלואו, אבל מספר זניח.

הסיבות רבות ומגוונות: ההחלטה לסגור את השמיים ואת הגבולות מוקדם הייתה מצוינת (הקרדיט למשרד הבריאות ונתניהו). העובדה שישראל מדינה צעירה, הגיל החציוני נמוך, והאוכלוסייה פגיעה הרבה פחות מהאוכלוסייה האירופית. האקלים החם: הקורונה משגשגת באקלים קר ולא ממש במדינות חמות. העובדה שישראל מדינה סגורה עם פתח כניסה משמעותי אחד (נתב"ג) ניתנת לניהול ולוויסות, בניגוד לאירופה שהיא תחנת רכבת אחת גדולה וטיילת כאוטית.

אבל יש עוד סיבה: ישראל היא מדינה המורגלת במצבי חירום. היא יכולה לעבור משגרה לחירום בחמש דקות. מערכות החירום שלה משומנות ומאומנות. האוכלוסייה מתורגלת. ועוד משהו: למצוינות של ישראל בכל הקשור לטכנולוגיה, מודיעין ויצירתיות אין אח ורע בעולם הזה, או ביקומים המקבילים. במלחמות, באסונות, במשברים ובסכנות, תמיד יימצא המוח היהודי שימציא לנו פטנטים ותהיה ההיחלצות הישראלית הגורפת למצוד ואיתור פתרונות, סביב העולם כולו, שתחלץ אותנו מצרה.

לפני קצת פחות מחודשיים ישב אל"ם נ', ראש הזירה הטכנולוגית באמ"ן, לפגישה עם המפקד שלו, ראש אמ"ן אלוף תמיר היימן, על עתידו באמ"ן ובצה"ל. מדובר בשיחה גורלית להמשך הקריירה של הקצין במדים, אבל היימן הרגיש שראשו של אל"ם נ' נמצא במקום אחר. הוא היה מוטרד. מה הסיפור, שאל האלוף. זה הקורונה, ענה הקצין. אנחנו בדרך להיות איטליה. איך אתה יודע, שאל היימן. אני עוקב ומדבר עם חברים בעולם. זה מדיר שינה מעיניי. אם לא נעשה משהו, אנחנו עלולים להיות איטליה.

קורונה בישראל - למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה  (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
קורונה בישראל - למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

השיחה התקיימה כשבישראל היו רק חולים בודדים. ראש הזירה הטכנית הבהיר למפקדו שהראש שלו כבר עמוק בקורונה. האלוף היימן זרם. היום עומד אל"ם נ' בראש כוח משימה של 400 אנליסטים ומומחים של אמ"ן, שסורקים כל פיסת מידע שמתפרסמת בעולם על המגיפה. הם מנתחים את כל המידע, סורקים ומצליבים אותו ומייצרים מסמכי אסטרטגיה מקיפים. הם יושבים במרכז גרטנר שבבית החולים שיבא אבל שולחים זרועות לכל פינות הגלובוס. בשיבא יושבים בסביבות 20 מהם. כל השאר מפוזרים ב"קפסולות" מבודדות ובעיקר בבתים. כן, גם אמ"ן עבר לעבודה חלקית מהבית, כדי לא לסכן את היכולות המודיעיניות של ישראל. המשך עבודה מרוכזת בבסיסים היה מסכן את החיל בהידבקות מאסיבית, אז היימן חילק את פקודיו לקבוצות ובכל רגע נתון יש קבוצות שעובדות מהבית וקבוצות שנמצאות בבסיס. 

אמ"ן ממשיך לתפקד לרוחב כל הזירה ולעמוד בכל משימות המודיעין הסבוכות שלו, כשאגרוף של מצוינות שהוקם בתנועה מסתער במקביל על הקורונה.

זה לא נגמר עם תכלול מידע וניתוחו. בעוד הזירה הטכנולוגית של אמ"ן עוסקת בזה, יחידת 8200 עוסקת במאמץ לא פחות חשוב: הקמת מערכת תקשורת וסנסורים משוכללת, שתעביר בזמן אמת את כל מה שמתרחש בשטח בתחום בדיקות הקורונה. לפני יומיים קיבלה פרופ' סיגל סדצקי "דשבורד" שליטה מיוחד שהוקם על ידי המוחות המבריקים של 8200, שאליו מתנקזים כל פריטי המידע האינסופיים על כל הבדיקות מכל הזירות: קופות החולים, מד"א, המעבדות, המכונים, בתי החולים. סדצקי אמרה לאלוף היימן שאין לה מושג מה הייתה עושה בלי הסיוע הזה. 

מאמץ שלישי מבוצע על ידי סיירת מטכ"ל. הוא ממוקד בצד הפיזי של הבדיקות. התהליך כולו זוכה לסיוע של יחידת העילית של צה"ל, על כל יכולותיה. כשצריך לשנע ציוד שמגיע באמצע הלילה לנתב"ג, כשצריך לחלוץ פקק שתוקע את המערכת, כשצריך להגיב במהירות, לאתר תקלות, לייצר פתרונות. זה הדנ"א של מטכ"ל, והוא מנוצל עכשיו לטובת הקורונה.

ויש עוד: אמ"ן התגייס גם לצד הטכנולוגי. כל מי שמכיר את החיל הזה מכיר את היכולות האגדיות של היחידות הטכנולוגיות שלו, כולל היחידה שנחשפה לאחרונה "לכבוד" הקורונה. אז היכולות הללו משועבדות עכשיו לקורונה במלוא יצירתיותן. 250 מכונות הנשמה ראשונות כבר סופקו למשרד הבריאות, אלף נוספות בדרך. תוצרת ישראל, בעלות של 2,000 דולר למכונה במקום 25 אלף למכונה רפואית רגילה. היכולת: טובה.

המכונות אושרו על ידי משרד הבריאות ועברו את כל הפיילוטים הנדרשים. הן מצוידות בקיט מיוחד שהופכות את המפוח הטיפש למכונה חכמה ומהוות את החיבור המשוכלל לריאות של החולה. הקיט הזה הוא המפתח, בלעדיו אין למכונת ההנשמה יכולת רפואית אמיתית. אז במקרה שלנו, זה פוצח. למכונות שייצרו אנשי אמ"ן יש יכולת אמיתית, והן נקבעו עכשיו כימ"ח של ישראל למקרה שהמערכת תגיע לספיקה מלאה. כשהזכרתי למישהו באמ"ן שהקיט הזה מזכיר לי קצת את קיט הדיוק של הרקטות של חיזבאללה, הוא צחק אבל אישר: יש דמיון.

לאור ההצלחה, הכניסו אנשי אמ"ן לפעולה את הייעוץ המשפטי של משרד הביטחון כדי למנוע מצב שמישהו "יגנוב" את הפטנט של 8200 וירשום אותו על עצמו. צה"ל לא יודע לרשום פטנטים ואפשר להגיע לאבסורד שבו מישהו ישכפל את זה ואז יאסור על צה"ל לייצר את המכונות שהוא עצמו המציא. אז גם הבעיה הזו נפתרה באמצעים משפטיים.

אפשר להמשיך עד השבוע הבא: אמ"ן המציאו אלגוריתם שגורם למכשיר סלולרי פשוט שמוצב מול מוניטור של מכונת הנשמה "לבהות" בה. הסלולרי מדווח לקונטרול על כל תזוזה או שינוי במצבו של החולה המונשם. כשמציבים מוניטורים כאלה, בעלות מינימלית, בכל מכונות ההנשמה, אפשר להגיע למצב שבו גם מחלקת קורונה עם 90 מיטות (פי חמישה מקיבולת רגילה) יכולה להתנקז לקונטרול אחד ולאפשר פיקוח יעיל עליה באמצעות שניים־שלושה רופאות ואחיות במקום לרתק איש צוות רפואי לכל חולה. אמ"ן ייצר גם ציוד מגן משוכלל, שיטות לקירור חליפות מיגון לרווחת הצוות הרפואי, אמבולנסים מדוגמים במיוחד להסעת חולי קורונה, מכולות בדיקה יעילות, אמבולנסים עם אפשרות לבדיקת קורונה סטרילית (דרך "חלון" מיוחד), ועוד ועוד.

על הדרך, הפך סגן מפקד סיירת מטכ"ל לאחד המומחים הבקיאים בעולם בבדיקות קורונה לסוגיהן ומיניהן השונים ומשונים. אנליסטים ומומחי מודיעין הפכו לעכברי מעבדות הממפים את המדינה, העיר או העולם כולו לפי אחוזי הדבקה, חולים מאומתים ומכונות הנשמה. ההתייחסות למוקדי התפרצות קורונה דומה להתייחסות להתרעות על קיני טרור. להבדיל אלף אלפי הבדלות, כמובן. כפי שפותחה מערכת הלוחמ"מ (לוחמה מוכוונת מודיעין) של אמ"ן, שהוכיחה יעילות מרבית בצוק איתן, כך גם בקורונה. ממפים את העיר, את השכונה, את הרחוב, את הבניין. צובעים בצבעים מתאימים. מייצרים מודיעין שיאפשר לצוותים הרפואיים להבין איפה צריך לפעול, מתי ומה צריך לעשות.

כל זה קורה בצניעות. ככל שהבנתי, אלוף היימן לא מנסה לקבל אחריות על האירוע ולא מנסה לפגוע במשרד הבריאות. הוא בסך הכל מסייע. מנכ"ל שיבא חי קרייס ערך לו לא מזמן סיור במחלקת הקורונה, כולל הצגת מכונות ההנשמה שהגיעו מאמ"ן. הוא יצא משם תחת רושם עז. יחד עם זאת, ברור לו שאת הקשר הישיר לאזרחים יכול לבצע רק פיקוד העורף והמערכות שנבנו בו במשך שנות דור. אין צורך בהמצאות חדשות או במנגנונים חדשים. פיקוד העורף נבנה בדיוק לצרכים האלה, של הגעה מהירה לשטח, חיבור מהיר לכל האוכלוסייה בתנאי לחץ, שינוע מהיר של אמצעים וכו'. 

כך או אחרת, אמ"ן נכנס לקורונה במלוא עוצמתו, בעודו מנסה לברר מה הקורונה עושה לאזור שבו אנו חיים, ואיך ייראה המזרח התיכון ביום שאחרי. מתי יגיע היום שאחרי? באמ"ן מעריכים שהמגיפה הזו איתנו עד סוף 2021. מה שנותר הוא לקוות שהערכת אמ"ן הזאת תתבדה. נסלח להם בדיעבד.

[email protected]

הטור המלא של בן כספית מתפרסם היום ב"מעריב סופהשבוע"