אישור הצנזורה אמש (רביעי) לפרסם כי כבר בשבוע שעבר התקיים דיון (בקו מאובטח) של ראש הממשלה עם ועדת השרים לענייני שבויים ונעדרים בנוגע למשא ומתן המתנהל מול חמאס ולעסקה אפשרית, אינו מבטא בשלב הזה התקדמות נוספת של הימים האחרונים, שונה מזו שעדכנו לגביה במעריב בשישי האחרון, בשעה שגורמים מדיניים רשמיים אישרו התקדמות במגעים לעסקת שבויים ונעדרים.

קיום הדיון אצל ראש הממשלה, לאחר שבחודש האחרון התקיימו דיונים בצמרת הביטחונית מצה"ל ועד לשר הביטחון נפתלי בנט, הוא נתון משמעותי בפני עצמו. למעשה מאז צוק איתן, לפחות מהצד הישראלי, מדובר בדיונים המשמעותיים ביותר שנערכו אצלנו.

אבל כאמור, הפרסומים מבטאים את אותה התקדמות בדיוק שעליה דיווחנו בשישי האחרון, אלה שהפעם הצנזורה מאשרת לחשוף יותר פרטים. מכך אולי ניתן ללמוד כי הכדור כרגע עבר לצד השני, אבל עצם הנכונות של ראש הממשלה לעסוק בעת הזה בנושא הזה היא כבר התקדמות בפני עצמה.

עיסוק בנושא השבויים והנעדרים הוא מאז ומעולם נושא טעון פוליטית. לפחות נכון לנקודת הזמן הזו, מערכת הבחירות הנמשכת מאחורינו, ואנחנו נמצאים ערב כינונה של ממשלת אחדות בה שר הביטחון המיועד הוא בני גנץ, שהיה הרמטכ"ל בצוק איתן, במבצע בו נפלו סגן הדר גולדין וסמל ראשון אורון שאול וגופותיהם נחטפו לרצועת עזה.

נראה כי שעת הכושר לקבלת החלטות קשות בישראל, שלצידן יהיו גם מחירים, משפרת את התנאים לאפשרות קיומה של עסקה, זאת כאשר בחמאס מאותתים כי הם יהיו מוכנים להגמיש את העמדות שלהם. ועדיין, המרחק בין הצדדים גדול וישראל בוודאי לא תהיה מוכנה לחזור על טעויות שנעשו בעסקת שליט.

גלעד שליט משתחרר (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
גלעד שליט משתחרר (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

על פער הציפיות מנסה המתווך המצרי לגשר, בעיקר בהורדת הציפיות והדרישות מצד החמאס בכל הקשור לשחרור אסירים ביטחוניים. לאחר הפרסומים הערב, יהיה מעניין לראות האם חמאס יגיב. בשבוע האחרון, למרות הפרסומים שלנו על התקדמות, בחמאס שמרו על שתיקה. לא מן הנמנע כי בעיתוי הפרסום אתמול בישראל והפרטים החדשים שאושרו לפרסום, היה גם ניסיון ישראלי לעורר את השיח וחילופי המסרים הפומביים בתקשורת מצד החמאס.

על מנת לנתח את ההתפתחויות האחרונות, נידרש לחזור אחורה, לפרסום במעריב כבר לפני כמעט חודש ימים, שסימן את תחילתו של השיח לגבי עסקה אפשרית על רקע התפרצות מגפת הקורנה גם באזורנו, וחשש להתפרצות ברצועת עזה. במערכת הביטחון נערכו דיונים רבים תחת רעיון מסדר של גיבוש חבילה הומניטרית לרצועת עזה להתמודדות עם הקורנה, לצד ביצוע מחוות נוספות לחמאס בעזה.

בישראל סברו כי ניתן לנצל את משבר הקורונה להתקדמות בנושא השבויים והנעדרים, וראו בכך חלון הזדמנויות שאותו צריך לנצל. מנגד גם בחמאס העבירו מסרים, בעיקר בתקשורת, כי הם מוכנים להגמיש את העמדות שלהם בנושא, אבל רמזו שהם מוכנים לעסקה חלקית. בישראל, לעומת זאת, מעוניינים בביצוע עסקה מלאה.

מאז כאמור עבר כמעט חודש, וההקשר של המחוות ההומניטריות לעזה בהתמודדות עם הקורונה פחת. הזמן עבר, שיעורי תחלואת הקורונה ברצועה נמוכים, ובנוסף ישראל וצה"ל פועלים להרחיב את הסיוע ההומניטרי להתמודדות עזה עם המגפה, מתוף תפיסה שהתפרצות המחלה בעזה תפגע באינטרסים ישראלים מובהקים ועדיף לפעול עכשיו שלא מתוך לחץ כמחווה הומניטרית ולא תחת לחץ של טילים.

קורונה: חיטוי רחוב בעזה (צילום: SAID KHATIB/AFP)
קורונה: חיטוי רחוב בעזה (צילום: SAID KHATIB/AFP)

ברצועת עזה נרשמה כאמור בימים האחרונים דממת אלחוט. היקפי הטרור ירדו משמעותית וירי הרקטות נפסק כמעט לחלוטין. נראה שלאור המצב הזה, החבילה ההומניטרית לעזה, במידה ותגובש כזו, תעסוק בהיבטים רחבים יתר מאשר הקורונה עצמה ותכלול גם מהלכים כלכליים משמעותיים יותר. בסופו של דבר, אפשר להניח שהפערים בין ישראל וחמאס עדיין גדולים, ותפקיד המתווך המצרי מול חמאס יהיה להוריד אותם לקרקע המציאות, כאשר מנגד בישראל מאותתים על רצינות לגיבוש עסקה.