בשלב מסוים, אי־שם בשעות הלילה שבין מוצ"ש לראשון, העדכונים שהגיעו מרחוב בלפור התחילו להידמות לדיווחים משדה הקרב. "תשמעי, היא ממש צעקה שם. וגם בכתה. בכתה וצעקה. יצאה עם תיק תחבורה ביד ועם הבטחה למחצית השנייה במשרד החוץ בפיקדון". "ההוא כמעט קיבל התקף לב, כי הוצע לו רבע ממשרד אחד בתוספת עוד שליש ממשרד שני. אז הוא אמר שעוד מעט יזמין אמבולנס. עשה לראש הממשלה איוב קרא". היו כאלה שאיימו, והיו כאלה שהתחננו. לא כולם קיבלו תפקידים, רובם יצאו לא מרוצים. בנימין נתניהו עמד איתן במערכה. לא ברור איזו התמודדות הייתה קשה לו יותר: המו"מ הקואליציוני מול כחול לבן או המו"מ הפנים־מפלגתי עם חבריו לרשימה. 

אף שאי־עמידה בלחצים נחשבת לאחת מתכונות האופי של נתניהו, מקורביו ומכריו מעידים כי כיום לא כך המצב. איש ליכוד ותיק שהיו לו "שעות נתניהו" רבות בחייו, סיפר לי השבוע - בעודנו עוקבים אחרי דרמת התיקים ומנסים לעדכן את הפאזל המסתמן - שבעבר נתניהו היה לחיץ הרבה יותר. "השבוע ראו בקרבתו סצינות שספק אם רבים היו עומדים בהן: גם צעקות, גם ביטויים לא מאוד אלגנטיים, גם איומים", אמר. נתניהו ספג כל אלה בקור רוח ממש, לפחות כך נראה. הפוליטיקה מחשלת. 

הגרסה הרשמית טוענת כי דרמה גדולה לא קרתה כאן. פארסה בפיצול וחיתוך לפירורים של משרדים - כן. אבסורד בהמצאת שמות ארוכים למשרדים המכסים חלל כמעט ריק - בהחלט. דרמה - לא ממש. לדברי גורמים בסביבת נתניהו, העיקרון המנחה שעליו נשען ראש הממשלה בחלוקת התפקידים היה "הרצף המיניסטריאלי". השאיפה הייתה לתת תפקידי שרים למי שכבר מכהן כשר בממשלה. להוריד שר ממשרתו נחשב לצעד דרמטי מכדי שנתניהו יבחר בו גם במצב של מצוקת התיקים הכבדה שנוצרה.

הלוקסוס להתקדם מדרגת ח"כ לסגן שר, ומסגן שר לשר - נשאר בעבר. זה מהלך שהיה שייך לימים שבהם הרכיב נתניהו ממשלה כרצונו, לא ממשלת אחדות אחרי שנה שלמה של בחירות. "לא הפעם", אמר נתניהו לאלה שפיללו לקבל קידום. הכלל "מעלים בקודש ולא מורידים" הופעל על ידי נתניהו בעבר. בליכוד נתקלו בנוהל המדובר כבר ב־2013, כאשר חיברו נתניהו ואביגדור ליברמן את רשימותיהם בתקווה לגרוף 40 מנדטים ויותר וליצור גוש ימין חזק האמור לקבל את המנדט מהנשיא להרכבת הממשלה. גם אז רבים מבין חברי הרשימה החזיקו בכיס הבטחה למשרת שר. רק שאז רשימת הליכוד ביתנו קיבלה 31 מנדטים בלבד, והפתקים בכיס הושלכו לפח. אחרי ספירת המלאי ועם סגירת החשבונות, התברר כי לליכוד נותרו שבעה תיקי שרים, כנגד שבעה שרים המכהנים נכון לאותו זמן.

חבר ליכוד, שנחשב אז למקורב לנתניהו, ניגש לפגישה עם ראש הממשלה בציפייה לקבל תפקיד שר שהובטח לו לפני הבחירות, והתאכזב לגלות שנותר ללא תיק. "זכיתי במקום גבוה ברשימה, למה שאשאר מחוץ לממשלה בעוד שלימור לבנת שסיימה את הפריימריז בסוף העשירייה השנייה, תהיה שוב שרה?", תהה. "אתה צודק", ענה לו נתניהו. "אבל היא שרה מכהנת בפועל, אז מה אתה מציע לי - שאפטר אותה?". אותו הכלל הופעל גם הפעם. חלק מחברי מרכז הליכוד הבינו, חלקם שתקו, חלקם זעמו. "הקול שלנו לא שווה יותר", אמרו לי כמה מהם. "אנחנו בוחרים רשימה בפריימריז, ואז בא נתניהו ומשאיר ללא תיקים גם את מי שסיים בעשירייה הראשונה, אפילו את מי שנכנס לחמישייה". אחרים הבינו ולא מיהרו להתקומם. הרי לא מאתמול הפך המיקום ברשימה לעוד שיקול שלא מחייב את יו"ר התנועה. 

כצפוי, גדעון סער לא קיבל דבר. נראה שגם לא ציפה להפתעות. סער הוכיח את חוזקתו כשהצליח להתברג לחמישייה הפותחת, אחרי פסק זמן של שלוש שנים - נצח במונחים פוליטיים - ומעמדת היריב הרשמי של המנהיג. הדבר היחיד שביקש היה לקדם את המגעים עם ימינה ולדאוג להכניסם לקואליציה - וגם זה לא קרה. נתניהו דאג להחליש את המחנה של סער עם מינוים של יואב קיש לסגן שר הבריאות ושל חיים כץ ליו"ר ועדת העבודה והרווחה. עם זאת, דלתות המחנה לא נסגרו גם אחרי חלוקת התיקים, וסביר להניח כי ממורמרי הליכוד - שלא חסרים כעת ולא ייעלמו גם בהמשך - יראו בו אופציה. בעוד ניר ברקת, שהשקיע רבות בבניית תדמית של ווינר ושל המועמד הראוי ביותר לרשת את נתניהו ביום שאחרי, נותר ללא תפקיד שר והבטיח להמשיך לבנות את עצמו - סער אינו מחכה לשום יעד. את דברו הוא כבר אמר בפריימריז, והוא ימשיך לזרום. 

בנימין נתניהו ובני גנץ יושבים בראש שולחן הממשלה (צילום: דוברות הכנסת, עמוס בן גרשום)
בנימין נתניהו ובני גנץ יושבים בראש שולחן הממשלה (צילום: דוברות הכנסת, עמוס בן גרשום)

תחת לחץ ופיתויים 

ובינתיים, האופוזיציה מתגבשת. היא קובעת את כללי המשחק ומתארגנת לפעולה. בין הלשכות של יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד לזו של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן מפרידים מטרים בודדים. השכנים הטריים צוחקים כי כבר אין צורך להיפגש בווינה ולספק כותרות, אפשר פשוט לדפוק בדלת ולהזמין לכוס תה. אחרי השבעת הממשלה שוחחתי עם אביגדור ליברמן, שטוען כי הוא מרוצה מהתוצאה ולא מתחרט על הישארותו מחוץ לממשלה החדשה.

אין לך תחושת הפסד? הכל היה תלוי בך, ובסופו של דבר נשארת המפסיד הגדול של המערכה הזאת. אלה שמתחת עליהם ביקורת יושבים בממשלה, ואתה נשארת לשבת כח"כ באופוזיציה.
"המנצחים הגדולים של מערכת הבחירות האחרונה הם מפלגת ישראל ביתנו ואני באופן אישי. אנחנו היחידים שהוכחנו שעדיין יש מפלגות ויש פוליטיקאים שאצלם העקרונות באים לפני הכיסאות. בניגוד למפלגות אחרות שמראש לא הייתה להן שום אופציה להצטרף לממשלת נתניהו, כמו למשל מרצ, אנחנו מצאנו את עצמנו תחת לחץ ופיתויים בלתי פוסקים".

לדברי ליברמן, אף שאחרי הבחירות האחרונות לא התקיים משא ומתן רשמי בין המפלגות, השליחים הגיעו ואיתם גם ההצעות. "בלי בעיה יכולתי לקבל את תפקיד ממלא מקום ראש הממשלה, את משרד הביטחון ואת משרד הפנים", הוא טוען. "בניגוד לשאר חברי האופוזיציה, היינו היחידים עם אופציה ממשית להיכנס לממשלה ולקבל את כל ההטבות. במקרה הזה הוכחנו שההתחייבות שלנו לבוחרים, שההבטחות שלנו, הן לא דבר של מה בכך. שאנחנו הולכים עד הסוף, שמילה שלנו זו מילה". 

עקרונות זה טוב, אבל נשארת להתייבש באופוזיציה, נטול השפעה. טענת שאסור להשאיר מוקדי כוח בידי החרדים, ובסופו של דבר כל הטוב הזה נשאר בידיים של מי שנגדם התרעת.
"כל מי שמסתכל על תמונת המצב, יכול לראות שאכן החרדים קיבלו הפעם מה שלא קיבלו מאז חורבן בית שני. לא היו להם כל אותם הנכסים שיש להם כיום. למעשה, שום תהליך כלכלי לא יכול להתקיים ולהתנהל במדינת ישראל בלי חרדים. הם קיבלו את ועדת הכספים ואת ועדת הכלכלה, ואמורים לקבל גם את ועדת חוק, חוקה ומשפט. גם משרד השיכון, מינהל מקרקעי ישראל, משרד הפנים וועדות התכנון נמצאים בידיהם. 

"כלומר, נתניהו וגנץ עשו מכירת חיסול של האוכלוסייה החילונית, המסורתית, של הציונות הדתית. כולם נמכרו לחרדים. כשיצאנו עם המסר 'ביבי־גנץ יחלקו את ישראל לחרדים' בקמפיין האחרון, כולם צחקו. כרגע המציאות תואמת בדיוק את מה שתיארנו". 

אז לא היה עדיף להיכנס לממשלה כדי להשפיע מבפנים?
"הבעיה שלי עם החרדים היא שחייבים לשחרר אותם מהנהגת ש"ס ויהדות התורה. ש"ס ויהדות התורה לא קשורות ליהדות, הן לא מייצגות את היהדות. כל מה שהמפלגות החרדיות עושות זה פשוט חילול השם. צריך לשחרר את הציבור החרדי מהפוליטיקאים שלו. איך? קודם כל, צריך להשאיר אותם באופוזיציה ולייבש".

אבל בינתיים זה בדיוק מה שקרה לך.
"שנים עבדתי עם החרדים, הקמתי קואליציה איתם. אבל הם הפכו לכוחניים, לאלימים. אי אפשר לסכם איתם שום דבר. מילה שלהם היא לא מילה. אין כל אפשרות להגיע להבנה - כל מה שלא מתאים להם, הם מיד שוברים. 

"אני חושב שנתניהו נתן להם יותר מדי, והם פשוט שיכורי כוח. היו לי כמה דברים שהסתבכו איתם בקדנציה האחרונה, גם בנושא חוק הגיוס, גם בנושא ועדת מסים, גם בנושא ביטול מתווה הכותל, גם הניסיון לבטל את הסדרי הגיור - כל הדברים שכבר עברו, כבר סוכמו. הרי מתווה הכותל עבר בממשלה, ואז הם חזרו בהם. חוק הגיוס העברנו בהסכמתם בקריאה הראשונה, אבל אחר כך ליצמן החליט שהוא יותר קדוש מאפיפיור".

אביגדור ליברמן, יאיר לפיד (צילום: אנה ברסקי)
אביגדור ליברמן, יאיר לפיד (צילום: אנה ברסקי)

"שוד לאור יום" 

אומנם בין יש עתיד לישראל ביתנו מצוי פער אידאולוגי משמעותי, אך על דבר אחד לפיד וליברמן מסכימים: להערכתם, ממשלת נתניהו החמישית לא תגיע לסוף הקדנציה שלה. "לא לעולם חוסן", מסביר ליברמן את תחזיתו באשר לממשלה הטרייה. "אנחנו כבר שלושה ימים אחרי הקמת הממשלה, והם עוד לא מצליחים להסתדר עם הוועדות. אני לא זוכר מצב שבו אחרי שכבר הקימו קואליציה, עברו שלושה ימים בלי לחלק ועדות כי לא מסתדר שם משהו. זו הפעם הראשונה".

"כל מה שאני שומע בכנסת מליכודניקים זה עד כמה נתניהו נעלב, וכמה פגועים בבלפור מהראיון שהעניק גנץ לאילנה דיין. יש שם יותר מדי רגישויות ועלבונות וניגודים. אני גם לא זוכר כזאת תחושה של גועל בציבור הרחב, כמו זו שמלווה את תהליך הקמת הממשלה הנוכחית. זה פשוט שוד לאור היום, ביזה של השירות הציבורי. ממשלה שכביכול קמה בשביל היציבות, מצב חירום. איזו יציבות? משרד ראש הממשלה אמור להחליף ידיים ארבע פעמים תוך קדנציה אחת. משרדי מפתח - משרד הביטחון, משרד החוץ, משרד התחבורה - מחליפים ידיים אחרי שנה וחצי. הרי יצרו פה כפילויות, יצרו פה חיכוכים מראש. אני לגמרי לא בטוח ביציבותה של הממשלה הזאת. 

"רק אתמול שאלתי את אחד מבכירי הקואליציה - אחד הח"כים הוותיקים פה - 'כמה זמן, להערכתך, תחזיק מעמד הקואליציה הנוכחית?', והוא ענה בשאלה: 'ומה אתה חושב?', אמרתי: 'שנה'". 

אביגדור ליברמן מגיב לתוצאות המדגמים (צילום: שריה דיאמנט, פלאש 90)
אביגדור ליברמן מגיב לתוצאות המדגמים (צילום: שריה דיאמנט, פלאש 90)

עד כדי כך? 
"גם אם הממשלה תחזיק מעמד שנה וחצי וגם אם נתניהו מתכוון לעמוד בהסכם הרוטציה - אף שאני אישית לא מאמין בכך - אני בטוח שבג"ץ יגיד לו, שאין מושג כזה 'ראש ממשלה חלופי' בחוק. אתה הופך להיות ח"כ מן המניין.

"ישראל ביתנו הייתה המפלגה היחידה שלא הגישה עכשיו עתירות לבג"ץ, ולא במקרה. כי במקרה כזה לבג"ץ אין מה להתערב. יש חוק כתוב, שחור על גבי לבן: ראש הממשלה ממשיך לכהן עד פסק דין חלוט. בזמן ההצבעה על החוק אני וכל חברי ישראל ביתנו הצבענו נגד. התרענו, הזהרנו כבר אז. אבל ברגע שנתניהו יהפוך לראש ממשלה חלופי, זה לא יהיה רלוונטי: אין הגדרה כזאת בחוק".

ואז?
"ואז הם סיכמו מראש שאם בג"ץ יפסול את נתניהו, הולכים לבחירות".

[email protected]