ביישובי הדרום יכולים רק לחלום על תשומת הלב שלה זוכים יישובי יהודה, שומרון ובקעת הירדן בתקופה האחרונה, לקראת יישום חלק מהתוכנית האמריקאית. אף שהנגב הוא חלק מישראל מאז קום המדינה, עד היום לא הצלחנו להחיל ריבונות ומשילות בדרום. הנושא הזה לא זוכה להיות על סדר היום הציבורי, לא כמו שהסיפוח והחלת הריבונות שלטו השבוע בשיח התקשורתי והציבורי.

לאורך השנים התעלמו ממשלות ישראל מבעיית הפשיעה של המגזר הבדואי בדרום. עם השנים הקשר והנאמנות שלהם למדינה הולכים ונפרמים באין מפריע, עד כדי כך שחלקם כבר רואים עצמם פלסטינים לכל דבר ועניין. אחרים, שרוצים להיות אזרחים שומרי חוק ולהשתלב בחברה הישראלית הופכים בעל כורחם לשבויים של אותם פורעי חוק, שאינם מאפשרים מערכת יחסים יציבה בין היהודים לבדואים. המתיחות והחשדנות ניכרות בכל נקודות המפגש בחיי היומיום, והקרע רק הולך וגדל.

הפערים החברתיים, היעדר התשתיות וגם המגמה של נישואים לנשים פלסטיניות הולידו דור שהתנתק מהזהות הישראלית שלו. תושבי המגזר מרגישים שהמדינה אינה מממשת את החוזה האזרחי שלה איתם, אלא מתייחסת אליהם כאל אזרחים ששווים פחות.

מכאן הם שואבים את הלגיטימציה לעבור על החוק כמעט בכל תחומי החיים: פוליגמיה, בנייה לא חוקית, השתלטות על קרקעות, נהיגה פרועה מסכנת חיים, פרוטקשן, סחר בסמים, עבירות רכוש ושימוש בנשק חם, רצח נשים על רקע "כבוד המשפחה". כל אלה בשילוב אכיפה לא מספקת וענישה לא מרתיעה מהווים קרקע פורייה להקצנת המצב ולהפיכת האזור כולו לחבית נפץ שעלולה להתפוצץ בכל רגע.

יישוב בפזורה הבדואית (צילום: אג'יק - מכון הנגב)
יישוב בפזורה הבדואית (צילום: אג'יק - מכון הנגב)

ישנה בעיה מהותית בהיקפי הפשיעה במגזר הבדואי, אבל מי שמעז לדבר עליה מואשם באופן מיידי בגזענות. השבוע התרחש עימות חריף באולפן "חדשות הבוקר" בקשת 12 בין העיתונאי חיים לוינסון לראש מועצת עומר פיני בדש. זאת בעקבות אירוע שבו הותקף בדש בקללות וביריקות על ידי צעיר, אחרי שהעיר לו שהוא חונה שלא כחוק.

במהלך הראיון האשים לוינסון את בדש ביחס גזעני ומזלזל כלפי המגזר הבדואי. "אני מניח שהערת לו לא בצורה מנומסת, אלא בצורה גזענית, כי אתה גזען", הטיח לוינסון בבדש.

גם כתב גלי צה"ל יובל שגב הואשם השבוע בגזענות, עד כדי כך שנבהל ומחק ציוץ שהעלה לטוויטר שבו כתב: "תקראו לי גזען - הפזורה הבדואית היא איום על מדינת ישראל. לא פחות. התפרשות מהירה על שטחי ענק בנגב, נשק בלתי חוקי והקצנה אסלאמית. לרובנו ולרוב מקבלי ההחלטות זה רחוק מהעין, ולכן לא זוכה לטיפול. תשקיעו תקציבים, תסדירו, תחנכו. הכחשה עלולה להתפוצץ לנו בפנים".

השימוש במילה "גזענות" הוא מפלטו של מי שאינו מבין את הבעיה. מי שאינו חווה את המציאות בדרום, שהובילה לשחיקה משמעותית בתחושת הביטחון האישי של התושבים - יתקשה להבין את הסוגיה המורכבת לעומקה.

חיים במערב הפרוע

מדי שבוע אני מרגישה שחיי ניצלו בנס בזמן נהיגה בכבישי הדרום, ואם נמשיך להתעלם מהבעיה רק כי זה לא פוליטיקלי קורקט לעסוק בה, המצב רק ילך ויחמיר. כבר כיום התחושה של תושבי הדרום היא שהם חיים במערב פרוע, במדינה בתוך מדינה, שבה לחוק אין משמעות.

הפחד מפני האשמה בגזענות מגיע עד למשטרה. כאשר אנשי תקשורת פונים אליהם על מנת לקבל נתונים על אחוזי המעורבות של בני המגזר הבדואי בפשיעה בנגב, הם נענים בשלילה בצירוף ההסבר שנתונים כאלה לא מועברים על מנת למנוע תיוג של אוכלוסייה שלמה.

אין ספק שלתיוג יש השלכות חברתיות הרסניות ושלא כל אוכלוסיית הבדואים היא עבריינית ויש להימנע מהכללה, אבל מדוע המשטרה צריכה להסתיר את הנתונים האלה מהציבור? ישנם רבים מבני המגזר שהיו מעוניינים במיגור הפשיעה. פרסום הנתונים יכול ליצור לחץ ציבורי שלא יאפשר לממשלה להמשיך להתעלם מהבעיה.

ההתעלמות מהפשיעה של המגזר הבדואי הפכה לנורמה גם בצבא, שסובל שנים רבות מגניבת ציוד ורכוש צבאי מבסיסי הדרום. השבוע פורסם ברשת סרטון מטריד המשקף את חומרת הדברים. בסרטון נראים בדואים מקיפים קציני צה״ל בצורה מאיימת ואלימה. מחקירה ראשונית של האירוע עלה כי הקצינים רדפו אחרי הגנבים באזור צאלים וניסו לתפוס אותם - אך תוך דקות נעצרו על ידי קבוצת מתפרעים.

התקרית בצאלים (צילום: רשתות חברתיות)
התקרית בצאלים (צילום: רשתות חברתיות)

הג'יפ הצבאי של החיילים הוקף במספר ג'יפים אזרחיים, והמתפרעים דרשו מקציני צה"ל לצאת מרכבם ולעמוד בצד הדרך. לאחר שהכוחות יצאו, הבדואים התעמתו איתם מחוץ לכלי הרכב - עד שאחד הקצינים ירה באוויר, לאחר שלדבריו הוא חש באיום ממשי על חייו. במקביל הוזעקו כוחות המשטרה למקום.

בעקבות תחקור האירוע נחשף שחיילי צה"ל נותרים חסרי אונים מול התופעה הזו, מאחר שנאסר עליהם לבצע מרדפים. בשל יכולות אכיפה מגומגמות הם אינם יכולים להרתיע את פורעי החוק ובכך מאותתים לעברייני המגזר שאף אחד לא מסוגל לעצור אותם.

האירוע שצולם בסרטון אינו נחשב חריג באזור הדרום. העובדה שהדברים קשורים לצבא הביאה לכך שהסוגיה תפסה מקום מרכזי בסדר היום. חבל שזה קורה רק כשצה"ל מעורב. זוהי המציאות האזרחית הכמעט יומיומית שאיתה מתמודדים תושבי הדרום.

הגיע הזמן לתוכנית אסטרטגית שתתבסס מצד אחד על אכיפה מוגברת וענישה מרתיעה ומצד שני על השקעה ממלכתית ראויה וצמצום פערים. זהו נושא בעל חשיבות עליונה לעתיד הנגב והמדינה כולה, ולא ניתן עוד לדחות את הטיפול בו. השנים שעברו בלי פתרון עמוק ומשולב לבעיה רק דרדרו את המצב בשטח. מוטב שהממשלה שעסוקה בימים אלה בדיונים ובתוכניות בנוגע להחלת הריבונות ביהודה ושומרון ובבקעת הירדן, תחיל את הריבונות בנגב תחילה.