אין לי ספק שאם הייתי חרדי, הייתי בוש ונכלם בשם הדת מהצהרותיהם של חלק מהרבנים, המחזירים בתשובה ומורי הדור הצעיר לגבי נשים. הם "מאבחנים" את הסיבות למחלותיהן, ומספקים בדרשותיהם את המדריך השימושי שנועד להבהיר לכל מאזין - כיצד לנהוג באשתך. הם פולטים אמירות שהולמות מאות קודמות ותרבויות פרימיטיביות.

ניתן למצוא במרשתת אתר שמעלה צימוקים מאמרותיהם של אותם "גדולי הדור ומחנכיו", הנה כמה פנינים:

  • "יש נשים סתומות, אל תתפלאו למה גברים רוצחים נשים" (הרב משה ועקנין).
  • "אישה עושה מה שהיא רוצה - אין דבר כזה!" (הרב איתן בגדדי).
  • "אישה באופן טבעי צריכה לשים בושם, כי באופן טבעי הריח שלה הוא פחות טוב" (הרב יהושע ויצמן).
  • "כל ילד שחולה בבית החולים זה בגלל שאת שיחקת עם השיער שלך, שלא אספת אותו" (הרב יצחק פנגר).

וזה רק קצה קצהו של קרחון האמירות השוביניסטיות, הטיפשיות והמרושעות שנותנות לגיטימציה לזלזול בנשים, ומתירות לנהוג כלפיהן באלימות. רק כלפי חוץ הם מתהדרים בפסוק מן המקורות "אשת חיל מי ימצא", ועוד כהנה אמירות מרגיעות מצפון.

וישנו כמעט חבר הכנסת, החוזר והמחזיר בתשובה הרב ברוך גזהיי, מרצה פופולרי וסוחף בדבריו את הדור הצעיר לחזור גם הם בתשובה, שטען כי סרטן השד נגרם כי "העיניים של כולם שם - ואז נהיה לה עין הרע". ואם לא די בכך, הרי שמי שחושפות את חלקן העליון, יהיו בגלגול הבא הן פרות, כי הרי ידוע שפרות מסתובבות בעטינים חשופים. עוד טען כי אישה בהריון שחושפת את בטנה בתמונה - חזקה עליה שתפיל את עוברה. וכגון אלו עוד ועוד אמרות שפר גזעניות, מיזוגיניות, שוביניסטיות ומטופשות, המעידות בראש ובראשונה על בורות שבוודאי ובוודאי אינה מתאימה למאה ה־21.

הצהרתי בעבר על החיבור שיש לי לתרבות ולדת ישראל. הדגשתי שאני רואה את עצמי קודם כיהודי ואחר כך כישראלי - אבל לא כיהודי חשוך. היינו עבדים במצרים, היינו פליטים באירופה, הבאנו לעולם את חוקי השוויון. העולם השתנה באלף השנים האחרונות, חוקי הדת - לא. כפי שיש שעון שבת, וכפי שנוסעים ברכב ולא רוכבים על חמור, ניתן לשנות חלק מהחוקים והמנהגים של הדת היהודית ולהתאימם לתקופתנו. אבל כנראה קשה יותר לשנות תפיסות חיים וגזענות - וחבל.