הפגנת ההמונים המתקיימת הערב (שבת) אינה רק של העצמאים, שכירים או בעלי העסקים הקטנים. זו אינה מחאה על בסיס מפלגתי של ימין או שמאל. זוהי הבעת אי אמון ב"ממשלת הקורונה" ובמהלכיה הפוליטיים מאז הקמתה לפני כחודשיים.

הציבור הגיע למסקנה שמדובר בממשלת ניתוק והגיע הזמן שתשלם את המחיר. עד לאחרונה הזמינו את כולם להיכנס מתחת לאלונקה כדי לטפל במשבר הקורונה. בפועל התברר שמתחת לאלונקה התבשלו מהלכים פוליטיים שבינם ובין הדאגה לשלום הציבור רחוקה הדרך.

כמה דוגמאות מרגישות במיוחד מהניתוק: פרשת הסיפוח שלא יצאה לפועל; המהלכים לקידום בעיות המס האזרח נתניהו שהפך ל'נכה כלכלית'; ההצעה לוועדת חקירה לשופטי בית העליון והשיא הוא התקציב החד שנתי המהווה הפרה בוטה של ההסכמים הקואליציוניים.

אז שלא ימכרו לנו לוקשים: נתניהו מעוניין בתקציב חד שנתי כדי לקבל אופציה לפירוק הממשלה, למרות שהאנשים המקורבים ביותר אליו כמו יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר ושר האוצר לשעבר יובל שטייניץ תומכים בדו שנתי. אז מה קרה בדיוק עכשיו? מדוע ניתן להפעיל תכנית חירום כלכלית לקורונה לתקופה של שנה ותקציב מדינה לא? פוליטיקה נטו!

מעוניין בתקציב חד-שנתי כדי לשמור על אופציה לפרק את הממשלה. בנימין נתניהו (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)
מעוניין בתקציב חד-שנתי כדי לשמור על אופציה לפרק את הממשלה. בנימין נתניהו (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)

עד היום נתניהו לא נסוג מדרישתו לתקציב חד שנתי למרות הסכנה לקואליציה.  הציבור הרחב רואה את כל אלה ומתפוצץ. הבטיחו לו טיפול בקורונה והוא מקבל פוליטיקה נטו. הבטיחו לו טיפול שורש במצב והוא קיבל שיננית. הציבור התחיל סוף סוף להפנים את עומק הניתוק של מקבלי ההחלטות.

השר צחי הנגבי טוען כשיש 951 אלף מבקשי עבודה שהטענות על עוני והמצב הכלכלי הקשה זה חרטא. נתן אשל המקורב לנתניהו טוען ברוב חוצפתו שהציבור אשם במצב למרות שהישראלים הם הציבור הממושמע ביותר (כפי שהוכח בגל הקורונה הראשון).

אובדן האמון נוגע לא רק לכלכלה אלא גם לפן הבריאותי של הקורונה: הפוליטיקאים עצמם כמו הנשיא, שר הבריאות וחברי כנסת מפירים את הוראות הבריאות. המאבק בקורונה מתבטא גם בשיקולים פוליטיים ובאכיפה סלקטיבית.

החלטות כמו איזה עסקים לפתוח או לסגור (מדוע בתי כנסת ואולמות לא. למה איקאה כן וחדרי כושר לא). אז מה הפלא שהציבור המתקומם הצליח להבהיל את ראש הממשלה שניסה לפרק ברגע האחרון את ההפגנה.

למה איקאה כן וחדרי כושר לא? (צילום: אמיר כהן, רויטרס)
למה איקאה כן וחדרי כושר לא? (צילום: אמיר כהן, רויטרס)

תכנית החילוץ הכלכלית הרביעית שאושרה בסוף השבוע היא ניסיון פתטי להרגיע את הציבור. כל התכניות המשודרגות אושרו אך ורק בעקבות לחץ והפגנות של העצמאים. בתכנית הנוכחית הובטח כזריקה הרגעה מענק חד פעמי של עד 7,000 שקלים לכל עצמאים (בהיקף כולל של 2 מיליארד שקל) שיובא מחר בבוקר לאישור הממשלה.

ממשלת נתניהו הייתה ממשלת מאבק אמיתי בקורונה והעומדת בהתחייבויותיה, לוליא הייתה מפרה את הבטחותיה לתשלום דמי אבטלה לעצמאים או טיפול בקצבאות הנכים.

במסיבת העיתונאים האחרונה אמר נתניהו שהוא מקבל על עצמו אחריות למשבר ולפעולות שנעשו. חבל שכבר אי אפשר להאמין לו. 'דברי חרטה' נאמרו בניסיון למנוע את רוע הגזרה של ההפגנה וההתקוממות הציבורית. הציבור הפסיק להאמין שהממשלה הנוכחית הוקמה כדי להילחם בקורונה ועל רקע זה הוא מפגין הערב.