הגידול בגילויי אנטישמיות מדאיג. התפשטותו של נגיף הקורונה - מפחידה. נוכחותו של הנשיא טראמפ במרכז השלטון מעצבנת. מה שקורה בישראל - מדכדך. אלו המסרים שעולים בימים אלה בשיחות עם יהודים בכירים בקהילה הגדולה בניו יורק. הקהילה היהודית בארצות הברית למדה לאורך השנים להילחם נגד האנטישמיות, וגם כשהיא זוקפת ראש, כמו באחרונה, היא נחשבת בארצות הברית ובקרב הרוב הגדול והמכריע של האמריקאים לתופעה מכוערת ובלתי מקובלת.

נגיף הקורונה גרם לקהילה לא רק לאובדן חיי אדם, אלא גם לנזקים קשים בתחום הארגוני, במיוחד הדתי, המתבטאים בפגיעה בפעילותם של בתי כנסת. אבל הקהילה מתאוששת. בריכוזים של יהודים דתיים בשכונות בברוקלין, שתחילה סבלו במיוחד מהתפשטות הקורונה, לא נרשמו בארבעת השבועות האחרונים מקרי הידבקות. הרוב הליברלי בקהילה מתעב את הנשיא טראמפ, ותולה תקוותו בניצחונו של ג’ו ביידן בבחירות בנובמבר.

בכל הנוגע לישראל, יש חוק בלתי כתוב בקהילה היהודית שלפיו לא מתבטאים בפומבי בביקורתיות נגד ישראל. אבל בשיחות פרטיות מביעים גורמים בקהילה חשש גדול. “יש לנו, ליהודים באמריקה, מספיק ודי לדאוג ממה שקורה כאן”, אומר אברהם פוקסמן, מי שכיהן כמעט יובל בראשות הליגה נגד השמצה ונחשב דמות מוערכת בקהילה. “האנטישמיות, המגיפה, הגזענות. אבל אלה מאיתנו שאוהבים את ישראל ודואגים לה, חרדים מהמשבר הפנימי בישראל, מהכאוס הפוליטי, מהשיתוק בממשלה ומהמתקפות על הדמוקרטיה. אני צופה בחדשות בטלוויזיה הישראלית ומרגיש חרדה וצער. אני מודאג גם מהקיצוניות ברטוריקה בישראל”.

לאחרונה אף נעלם לגמרי כל שמץ של הערכה להנהגה בישראל. “הקהילה באמריקה, הקשורה לישראל, מתבוננת באימה במה שמתרחש במדינה היהודית האהובה עליה שמתפרקת לחלקיה מול עינינו”, אומר אריק יופה, ממנהיגי התנועה הרפורמית. “הקהילה רגילה לוויכוחים ומאבקים בישראל, אך גם אם לא הסכימה עם ראש הממשלה בעבר, עדיין תפסה אותו כפוליטיקאי מבריק. בימים אלה, לעומת זאת, לנוכח הכלכלה הקורסת, מערכת הבריאות הלא מתפקדת, ההפגנות ברחובות, וראש הממשלה שנראה מדי יום יותר מיואש, מתגרה בשופטים, תוקף את שותפיו בקואליציה ומאשים כל אחד אחר - מפחיד מה שקורה בישראל”.