טקס החתימה על ההסכמים בין ישראל לאיחוד האמירויות ולבחריין שהתקיים בבית הלבן היה אירוע מרשים, ששמור לו מקום של כבוד בהיסטוריה של הדיפלומטיה המודרנית.

היה זה אירוע מאורגן למופת, שהתנהל באווירה חגיגית ובתחושה של שביעות רצון והתרוממות רוח, שלא אופייניות לנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, השנוי במחלוקת אפילו בקרב תומכיו. "בבית הלבן לא היה סימן לטראמפיזם", התלהב פרשן ברשת התקשורת בלומברג.

גם הפרסומים בישראל על מה שהוגדר כעמימות של תוכן ההסכם, לא פגעו במשמעות של האירוע שמתאר התפתחות חיובית, תכליתית ותועלתית לכל הצדדים באזור שנחשב בלתי יציב.

ג'ו ביידן מקבל את המועמדות הדמוקרטית לנשיאות. צילום: רויטרס

חלקו של טראמפ בהסכמים ייזכר כגילוי של מדיניות שקולה, נבונה ויעילה. כל זאת בעיצומו של קמפיין בחירות שה"ניו יורק טיימס" הגדיר כ"בליץ מכוער ומרושע", שהנשיא המכהן מנהל נגד יריבו, המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן. האירוניה היא שההישג הפוליטי הגדול הרשום על שמו לא צפוי להעניק לטראמפ רווח אלקטורלי בקרב המצביעים ביום הבחירות לנשיאות.

ספק אם הטקס בבית הלבן ישפר את מעמדו בסקרי דעת הקהל, שהאחרונים בהם מראים על פער יציב ועקבי לטובת ביידן, אפילו במדינות מתנדנדות. בימים כתיקונם, מדיניות החוץ לא מעניינת במיוחד את רוב האמריקאים. כעת, על רקע התפשטות מגיפת הקורונה והמשבר הכלכלי הקשה שכבר מורגש במשק האמריקאי, היא מעניינת עוד פחות.

התפתחות בחזית מדיניות החוץ של ארה"ב בכלל לא קיימת בסדר העדיפות של הבוחר האמריקאי. "אני בספק אם ההסכם בין ישראל למדינה במפרץ הפרסי אומר משהו לבוחר", אמר פרשן בערוץ ציבורי בניו יורק.

"הרוב המוחלט של האמריקאים כלל לא שמע על איחוד האמירויות", אומר אריק יופה, נשיא התנועה הרפורמית לשעבר. יופה, שמעורה בחיי הקהילה היהודית, משוכנע כי גם בקרב המצביעים היהודים ההסכמים לא שינו במאומה את היקף התמיכה והאהדה שיש לביידן בקרב יהודי אמריקה.

"להערכתי, רוב היהודים כבר גיבשו דעה והחליטו בעד מי להצביע", הוא מוסיף. "לטקס החתימה בוושינגטון תהיה השפעה מזערית, אם בכלל, על אופן הצבעתם".

# # #

בכירים בקהילה היהודית, שחלקם השתתפו בטקס בבית הלבן, מבהירים שישראל חשובה ליהודי ארה"ב והשאיפה לשלום משותפת לכולם, "אבל אנחנו חיים באמריקה, וטראמפ הוא קטסטרופה לאמריקה", הם אומרים. "אם למישהו עוד היה ספק בכך, הכישלון בהתנהלותו מול הנגיף מאשר זאת".

מי שמודע לתחושות האלו הוא חתנו של הנשיא ויועצו הבכיר ג'ארד קושנר. בשעות שלפני הטקס הוא הופיע בראיונות בערוצי הטלוויזיה הארציים ועשה מאמץ לעורר עניין בהסכם. "הסכם השלום הוא תחילת הסוף של הסכסוך הישראלי־ערבי", הצהיר קושנר בתוכנית "טודיי שואו" הפופולרית.

דונלד טראמפ בעצרת תמיכה בנבאדה. צילום: רויטרס

בכירים יהודים שנתבקשו להגיב על דבריו גילו הסתייגות, ואחדים מהם דחו על הסף את הערכתו. "זאת הצהרה אבסורדית ושערורייתית", הגיב יופה. "אני לא יודע אם היא נובעת מבורות או מתוך שאיפה לקדם את האינטרסים האישיים של הנשיא טראמפ ושל בנימין נתניהו. עד שלא יסתיים הכיבוש ועד שלא ידונו בגורלם של חמישה מיליון פלסטינים, הסכסוך נשאר מוקש שעלול להתפוצץ בפניהם של כל הצדדים".

"מגיע לטראמפ קרדיט על העברת השגרירות האמריקאית לירושלים, על התמיכה האמריקאית בישראל באו"ם ועל תיווכו בהשגת ההסכמים עם איחוד האמירויות ובחריין", מוסיף יופה, "אבל את גישתו לישראל חייבים לבחון על רקע התנהלות מדיניות החוץ הכוללת שלו, שהיא כאוטית והרסנית. הנשיא נטש הסכמים ואמנות, נכשל בתגובה לפרובוקציות מצד רוסיה ועורר סימני שאלה בשל ידידותו עם שליט קוריאה הצפונית".
לקראת הטקס בבית הלבן, אברהם פוקסמן, לשעבר ראש הליגה למניעת השמצה, פרסם מאמר חריף שכותרתו: "טראמפ רע לאמריקה ורע ליהודים". פוקסמן זועם במיוחד על כך שהנשיא הפך את ישראל לנושא פוליטי בזירה הפנימית בארה"ב ולגורם בקמפיין בחירות, ו"הרס את הקונצנזוס הדו־מפלגתי של תמיכה בישראל", לדבריו.

"50 שנה בשירות ציבורי וקהילתי שמרתי את עצמי מחוץ לפוליטיקה ונזהרתי שלא להתבטא בנושאים פוליטיים", כתב פוקסמן במאמרו. "כעת, עם דמגוג כנשיא שמאיים על הדמוקרטיה האמריקאית, אני חייב לדבר. שתיקה כבר איננה אופציה. האם אופן התנהלותו והמנהיגות של טראמפ הגדילו את הביטחון של היהודים? האם הוא התקווה שלנו לנצח את מגיפת הקורונה ולעקור את הגזענות? התשובה היא לא", הוסיף.

# # #

הבחירות הקרובות לנשיאות ארה"ב תהיינה גורליות. התוצאות יכריעו אם הדמוקרטיה האמריקאית היא עדיין דמוקרטיה. זאת לא גוזמה. יותר ויותר פרשנים באמצעי התקשורת בארה"ב מתריעים כי לטראמפ אין כוונה לקבל את תוצאות הבחירות ולהשלים עם המשמעות שלהן לגבי עתידו הפוליטי.

דיוויד ברוקס, בעל טור ב"ניו יורק טיימס", הנחשב כנוטה לימין, תיאר באחד הטורים האחרונים שלו כיצד זה יקרה. "מה תעשו אם הנשיא טראמפ לא עוזב?", הייתה כותרת המאמר. ברוקס תיאר איך בליל הבחירות יגיעו דיווחים על כך שטראמפ זכה בפנסילבניה, בוויסקונסין ובמישיגן. "אבל כאשר מתחילות להגיע תוצאות הבחירות של מצביעים שהצביעו בדואר, היתרון של טראמפ מתחיל להתפוגג", כתב. "טראמפ מוכן ושש לקרב. טוען לזיופים. יעברו שבועות של תביעות משפטיות".

"הדמוקרטיה האמריקאית תזדקק לפטריוטים האמיתיים שלה אם טראמפ יטען לניצחון שאיננו שלו", הוסיף ברוקס. "טראמפ אולי יזכה בליל הבחירות, אבל ג'ו ביידן ינצח כמה ימים לאחר מכן עם תוצאות ההצבעה בדואר", כתב גם פרשן רשת בלומברג ג'ון בינדר.

בתדרוך סגור וסודי לפעילים דמוקרטיים בניו יורק, שהתקיים בשבוע שעבר, גילה אחד מראשי הקמפיין של ג'ו ביידן כי המועמד הדמוקרטי לנשיאות הקים "חדר מלחמה". לדבריו, מדובר בצוות שמונה מאות משפטנים ומומחים שמתכוננים להיאבק נגד ניסיונות של טראמפ לערער על תוצאות הבחירות. "כבר גויסו שני משרדי עורכי דין ידועים בניו יורק, שתפקידם יהיה לעקוב מקרוב אחרי תוצאות הבחירות בהצבעה בדואר בכל מדינה ומדינה", אמר.