את מספר הדקות שנותרו לנו בין הפגישות, בילינו על הכורסאות הנמוכות בפינת חדרו של ראש הממשלה. התרנו את העניבות, שתינו סודה עם מיץ אשכוליות, וראש הממשלה התחיל לדבר על האתגר שעומד בפנינו בהתמודדות עם ממשל אובמה. חלף חודש מחזרתנו מוושינגטון והעננה הכבדה נותרה. 

לקראת סיום אותו מפגש היסטורי, נשיא ארה"ב ברק אובמה ביקש לדבר בפרטיות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, כשכל הנוכחים יצאו מהחדר הסגלגל. הדקות הספורות בארבע עיניים הן שהניבו את הביטוי של אובמה "אף לא לבנה אחת!". עם יציאתו מהחדר, ההלם של נתניהו היה ניכר. הוא קיווה לפתח קשר מועיל וחיובי עם נשיא ארה"ב החדש, אבל נדמה שלגורל היו תוכניות אחרות.

ברק אובמה (צילום: רויטרס)
ברק אובמה (צילום: רויטרס)

בעוד הוא מתרווח בכיסאו, ידיו מאחורי ראשו ומבטו נעוץ בתקרה, הדלת למשרד נפתחה בבת אחת לרווחה. איציק מלכו נעים ההליכות נכנס בסערה לחדר. "סוף־סוף חדשות טובות! דניס הצטרף באופן רשמי לצוות!". אף על פי שראש הממשלה לא הפגין את אותה התלהבות שהפגין מלכו, הניצוץ בעיניו הסגיר את המחשבות שחלפו במוחו. "סוף־סוף מישהו שאנחנו יכולים לדבר איתו".

דניס רוס, מומחה למדיניות ידוע ואהוב, הוא דמוקרט בדעותיו אך עבד גם עם המפלגה הדמוקרטית וגם עם הרפובליקנית. יהודי גאה ותומך נלהב של ישראל. היושרה והתמיכה שלו הפכו אותו לידיד אמת של המדינה היהודית. ספורים הדיפלומטים האמריקאים אשר מבינים לעומק את האזור, התרבות, הדתות וההיסטוריה שמאפיינים את הסכסוך הישראלי־פלסטיני. מעטים האנשים אשר מכירים טוב מדניס את הקשר בין ארה"ב לישראל. 

בספרו "Doomed to Succeed" (נידון להצליח) רוס מוליך את הקורא דרך כל אחד מהממשלים האמריקאיים, מהארי טרומן ב־1948 ועד ברק אובמה, שכהונתו הסתיימה ב־2016. אומנם הסיפורים והתובנות שלו על הנשיא אובמה מרתקים, אבל מעניין יותר הדפוס ההיסטורי הברור שעליו מצביע רוס בגישה של הבית הלבן כלפי ישראל. 

רוס מעלה תיאוריה שישנה תנועת מטוטלת קבועה בין מחנה חיבוק־לישראל לבין מחנה ההתרחקות־מישראל. כאשר אחד מנשיאי ארה"ב מתקרב ומחבק את ישראל, הנשיא אחריו, מתוך ניסיון למצב את עצמו רחוק מקודמו, נוקט את הגישה ההפוכה. הדפוס הזה נותר מדויק, למעט סטיות קלות, מאז קום המדינה. לכן כאשר נשאלת השאלה כיצד ישפיעו הבחירות בארה"ב על ישראל, מיד עולה שמו של דניס רוס.

תמיכה איתנה 
ממשל טראמפ בהחלט הביא לקיטוב ולפיצול, אולי הגדול ביותר שנאלצה להתמודד איתו האומה האמריקאית עד כה. למרות זאת, המדיניות של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בנוגע לישראל נטועה עמוק במחנה חיבוק־לישראל. בעוד שונאי טראמפ הזהירו מפני המזג וההפכפכות שלו, תמיכתו והפעולות שאותן נקט לטובת ישראל נותרו איתנות למשך כל כהונתו. 

ביטול ההסכם האיום עם איראן, העברת שגרירות ארה"ב לירושלים, ההכרה בריבונות הישראלית על רמת הגולן וחוזה השלום עם איחוד האמירויות ובחריין הם רק חלק מההישגים הרבים של מדיניות ממשל טראמפ כלפי ישראל. לאור ההבטחה לחתימת הסכמי שלום נוספים וההגנה המתמשכת על ישראל באו"ם, אין כל סיבה להאמין שכהונתו השנייה של טראמפ תהיה פחות אוהדת כלפי ישראל.

ג'ו ביידן היה תומך נלהב של ישראל כחבר קונגרס, אבל כסגן הנשיא לברק אובמה במשך שמונה שנים הוא יישר קו עם מדיניות הריחוק מישראל שאותה נקט אובמה. במקרים רבים, סגן הנשיא ביידן מצא את עצמו במרכזן של המחלוקות עם ישראל. נדמה כי הפגישות שקיים ביידן עם ג'יי סטריט וקבוצות נוספות שאינן אוהדות את ישראל, בשילוב עם הצהרות המדיניות שלו, מוכיחות שהמטוטלת שעליה דיבר רוס סופה לנוע לצד מחנה ההתרחקות־מישראל, במקרה שבו ביידן ייבחר לנשיאות. 

המועמד לנשיאות ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
המועמד לנשיאות ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

ביידן כבר הצהיר שישכנע את איראן לחזור להסכם, בניגוד לעמדות ישראל מימין ומשמאל. ביטול ההסכם עם איראן עזר לממשל טראמפ לבסס ולחזק את הציר האנטי־איראני, שהביא לחתימה על הסכמי שלום עם איחוד האמירויות ובחריין. אם ביידן ישיב את ההסכם עם איראן על כנו, הדבר עשוי למנוע הסכמי שלום נוספים, למשל עם ערב הסעודית ועומאן. 

במישור הפלסטיני, ביידן הבהיר שהוא מתכוון לחזור בו מהמדיניות הנוכחית. תוך התעלמות מהתוצאות החיוביות של "האהבה הקשוחה" של טראמפ, ומתוך ניסיון לרצות את האירופים, ביידן יחזור למדיניות שמגנה את ישראל על כך שהיא מגינה על עצמה מפני טילים מעזה או בונה בנייה יהודית בירושלים. חוסר הוודאות שבפניו ניצבים הפלסטינים עקב המדיניות חסרת הפשרות של ארה"ב, כשהעולם הערבי נע כלפי ישראל, יתפוגג. המדיניות שאותה מקדם ביידן תחזק את חוסר הרצון מצד הפלסטינים לנקוט כל צעד משמעותי לשלום.

לשני המועמדים לנשיאות ארה"ב עבר לא מבוטל עם ישראל, גם בדיבורים וגם במעשים. יחד עם זאת, ההיסטוריה הראתה לנו שטראמפ ימשיך לדבוק במחנה חיבוק־לישראל, בעוד ביידן יהפוך את הקערה על פיה ויחזיר את הבית הלבן למחנה ההתרחקות־מישראל. כפי שדניס רוס כתב על השנים של אובמה וביידן, "אובמה נכנס לתפקידו כשהוא מאמין שעלינו להרחיק את עצמנו מישראל… ואם משמעות הדבר היא שהישראלים ייאלצו להבין שיש השלכות למדיניות שלהם, כך יהיה".

הכותב הינו יועץ פוליטי ועסקי בינלאומי. בעבר שימש כראש הסגל של ראש הממשלה נתניהו
[email protected]