שתי המפלגות בארה"ב, שסמליהן הם החמור (דמוקרטים) והפיל (רפובליקנים), חבוקות אחת בזרועותיה של האחרת למרות הנעירות והתרועות שלהן לקראת הבחירות ביום שלישי הקרוב. נגיף הקורונה והשלכותיו המשקיות ייאלצו אותן לשתף פעולה חרף ההשמצות ערב הבחירות והקו הלוחמני שנקטו מפלגה כלפי יריבתה. היריבות מבינות כי הן חייבות לעשות פעולות אדירות כדי להחזיר את המשק האמריקאי לקו הצמיחה ארוך הטווח שלו, השאלה היא כיצד. הנשיא המכהן דונלד טראמפ בדעה כי הישועה תבוא מקיצוץ נוסף במסים, בעיקר לחברות גדולות, מה שיאפשר להן להגדיל את הפחת המוכר בגין השקעות. זאת, לצד הפחתת מס על רווחי הון, כדי לעודד השקעות מטעם החוסך האמריקאי. טראמפ בעד הזרמה ישירה נוספת לכיסו של האמריקאי החלש שנפגע מהנגיף, אבל זה זמני, הישועה תבוא, לשיטתו, מהשקעות בתשתיות שייצרו מקומות עבודה וימשיכו לייעל את המשק האמריקאי.

טראמפ וביידן נשאלים על גזענות בעימות האחרון (צילום: רויטרס)



ג'ו ביידן, המועמד הדמוקרטי, אינו סומך על היד הנעלמה של השיטה הקפיטליסטית. הוא מבקש להעלות את הוצאות הממשלה כדי להגדיל ביקושים - הרחבה קינסיינית. ביידן בעיקר מבקש להגדיל את שרותי הבריאות, בנוסחת הנשיא ברק אובמה, עם זכאות רחבה לקבוצות החלשות. במקביל הוא מבקש להגדיל את הוצאות הממשל וההשקעות בחינוך. הכסף למימון ההוצאות החדשות, לשיטתו של ביידן, יבואו מהעלאת נטל המס שאותו הפחית טרמפ עם כניסתו לתפקיד. עוד מבקש ביידן הכבדה של ממש על המיליונרים של ארה"ב, בעיקר על המיליארדרים וכן על חברות ההייטק שפיתחו מנגנונים מונופוליסטיים מתוחכמים, גם באמצעות בינה מלאכותית, המאפשרים להם לגרוף רווחי יתר על חשבון הציבור. לא זאת בלבד, הממשל הדמוקרטי, אם ייבחר, יגביל את כוחן של חברות ההייטק וינחיל אסדרה שתגביל את כוחן מול הצרכן העסקי ומשקי הבית, מה שכמובן יפחית בעקיפין את רווחיהן. נושאי איכות הסביבה, אנרגיה ירוקה, אנרגיה מתחדשת וחזרה להסכמי פריז להגבלת הזיהום מגזי פליטה (מרכב ועד תחנות כוח) עומדים בראש מענייניו של ביידן - אוויר נקי וסביבה ירוקה. הוא מבקש להשקיע בכך 2 טריליון דולר, חלקם גם לשיפור התשתיות.

מדד אמון הציבור
במי מאמין הציבור? בואו נבדוק בשטח באמצעות ממדי ניירות ערך האמורים לשקף את טעמו של הציבור. מדד הנאסד"ק, המזוהה עם הנשיא טראמפ שאינו רוצה לפגוע בתעשיית ההייטק או להכביד עליה ועל עליונותה מול חברות אחרות בעולם, עלה בשנה האחרונה בכ־40%, כ־11% מתוכם בשלושת החודשים האחרונים. פה יש יתרון לטראמפ. עם זאת, לסקרים שהראו יתרון לביידן, הגיב השוק בכך שתעודות סל על אנרגיה נקייה, מתחדשת וירוקה - עלו בשלושת החודשים האחרונים ב־17%־70%. כלומר, יש המאמינים כי ביידן אכן לוקח את הקופה.
גם מקור האנרגיה גז טבעי - שאותו ביידן מבקש לחסל בהמשך, בעוד טרמפ תומך בו - לא נכנע לפי שעה: תעודות הסל של מפיקות הגז ומפיצותיו עלו בשלושת החודשים האחרונים ב־21%־65%. לעומת זאת, מה שכן ברור הוא שתעשיית הנפט, המזוהה עם טראמפ, שהייתה פעם גולת הכותרת של המעצמה האמריקאית, כבר לא חביבה. זוהי תעשייה מזהמת ופוגעת באיכות הסביבה, תעודות הסל שלה ירדו בשלושת החודשים האחרונים ב־1%־15%, לרוב. ומי עולה תחתיה? תעודות סל של התעשייה הסולרית, שעלו בשלושה חודשים בעשרות אחוזים לאחר שביידן הבטיח במערכת הבחירות שלו כי יותקנו 500 מיליון פאנלים סולריים לחיזוק מערכת האנרגיה האמריקאית.


נראה שהציבור חושב שביידן ינצח, לפי ההימור על שערי המניות באמצעות תעודות סל. ביידן מבטיח כי עד 2035 לא יהיה זיהום מתחנות כוח וכי עד 2050 לא יהיה זיהום מכל מקור. כרגע, 60% מהכוח מופק מגז ופחם, תעשיות שאותן ביידן מבקש לחסל. אבל אל דאגה, אומר ביידן, התפנית לאנרגיה ירוקה תיצור מיליוני מקומות עבודה בשוק האמריקאי, הנמצא כיום במשבר תעסוקתי אדיר בגלל הקורונה. בשלב ראשון ביידן יאסור את ההפקת הגז והפחם משטחים פדרליים. ביידן מאמין לדעות הרווחות בקרב מדענים כי התחממות כדור הארץ בגלל פליטת המזהמים ודו־תחמוצת הפחמן תביא לכך שבחלקים מהעולם יהיה קשה לחיות, שלא לדבר על הצפות של שטחים נמוכים על פני כדור הארץ. חודש ספטמבר האחרון היה החודש החם ביותר על פני כדור הארץ מעולם, כך לפי ארגון המטאורולוגיה האירופי. שיאים של כל הזמנים נרשמו בסיביר, במזרח התיכון, בדרום אמריקה ובאוסטרליה. הטמפרטורה הייתה גבוה ב־0.05 מעלות לעומת ספטמבר אשתקד וב־0.08 מעלות  יותר מבספטמבר 2016. מאז תחילת התיעוש בעולם עלתה הטמפרטורה במעלה אחת שלמה.

המועמד לנשיאות ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
המועמד לנשיאות ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)


טראמפ אינו מאמין לנבואות הזעם האלו, ובתקופתו ניתן האות לקידוחים כמעט בכל מקום, גם במדף החוף סביב ארה"ב. מומחים אומרים כי ייקח עשרות שנים עד שיהיה אפשר לוותר על מקורות האנרגיה המסורתיים. אין זה פשוט כלל ועיקר, כי עד שייווצרו מקומות עבודה חדשים באנרגיה נקייה ומתחדשת, יפוטרו מיליוני אנשים מתעשיית האנרגיה המזהמת שאותה ביידן מבקש לחנוק. אם יעלה לשלטון, לא ייבנו יותר תחנות כוח קונבנציונליות. ביידן יודע כי דבריו עלולים להרתיע עובדים בתעשיות האנרגיה הנוכחיות, כולל במדינת פנסילבניה, שהיא מדינת מפתח. לכן הוא מבטיח כי ידאג לנזרקים ממקומות עבודה בפנסילבניה, שאותם מחבק כרגע בעוז טראמפ. הנשיא המכהן פנה לעובדים ולפועלים במדינות טקסס, אוקלהומה, אוהיו וכמובן פנסילבניה, ואמר: זכרו את שרוצה לעולל לכן המועמד ביידן. הלה נבהל מתגובת פועלים בתעשיות האנרגיה בפנסילבניה והרגיע באומרו כי המהפכה תימשך עד 2050. בשנת 2019 הייתה פנסילבניה המדינה השנייה בהפקת גז, בעיקר מפצלי שמן, 7 טריליון רגל בריבוע. מחצית ממשקי הבית בפנסילבניה מחממים את ביתם בגז טבעי עם היקף אדיר של גז המאוחסן לשעת חירום. פנסילבניה היא השלישית בגודלה באספקת חשמל למדינות אחרות בארה"ב, אחרי טקסס וויומינג. יש בה גם מכרות פחם, בתי זיקוק וגם תחנות כוח גרעיניות. לכן יש פה הימור אדיר לתושבי פנסילבניה.

כ־60% מכלל האמריקאים מחזיקים בדעה כי ביידן דווקא יפעל בתחום התחממות כדור הארץ טוב יותר מטראמפ, שבו רק 20% מאמינים כי הוא טוב יותר בפתרון הסוגיה.

הקץ לנשק?
הנה נושא פופולרי גם בישראל: יצוא ומכירת מטוסים, מל"טים ושאר מערכות נשק למדינות ברחבי העולם. תחת טראמפ גבר היצוא של נשק לבעלות ברית של ארה"ב ברחבי העולם, הן כדי למנוע זליגה לקניות אצל יריבותיה של אמריקה - רוסיה וסין בעיקר - והן כדי לייצר מקומות עבודה איכותיים בארה"ב. טראמפ אף עודד דיפלומטים אמריקאים בעולם להציע את מרכולתה הביטחונית של ארה"ב, בניגוד לקודמו, אובמה, שמנע אפילו מידידה כסעודיה התחמשות שלה נזקקה במלחמה נגד החות'ים, בני בריתה של איראן בצפון תימן, על גבולה שלסעודיה. הסעודים מקווים להגדיל את רכישותיהם הצבאיות מארה"ב, כולל ה־35־F, לאחר שיוסדרו העניינים בין ארה"ב לבני בריתה מאיחוד האמירויות הערביות, שהשבוע ניתן להן אור ירוק להצטיידות גם מישראל. ביידן אמר כי ימנע את חימושה של סעודיה כדי למנוע את המשך המלחמה בתימן. לא עוד קניית נפט סעודי ומכירת נשק לריאד, הכריז ביידן. גם בנושא שיבת החיילים מאפגניסטן, טראמפ ביצע בפועל נסיגה, והשאיר רק 8,600 חיילים במדינה שהביסה בעבר את ברה"מ. בחודש הבא יפחית את מספרם ל־3,000. גם בעירק נרשמה ירידה של 2,200 חיילים אמריקאים, כך שרק 3,000 יוותרו בה בחודש הבא.

גם ביידן בעד נסיגה של הכוחות האמריקאיים ממדינות אלה והתרכזות בפעולות קומנדו במקרה הצורך. שני המועמדים מבטיחים כי ישראל תוכל להגן על עצמה מתוקפנותה של איראן, אם כי ביידן היה מעדיף יותר דרכים דיפלומטיות. טראמפ דורש מאירופה להגדיל את תקציב הביטחון ל־2% מהתוצר ולרכוש ציוד אמריקאי. אירופה משימה עצמה לא שומעת, וטראמפ בתגובה מוציא כוחות מגרמניה. ביידן רוצה להגיע להסכמות עם אירופה בנושא הכוחות האמריקאיים ולבחון את הסוגיה וגם את שיתוף הפעולה עם אירופה בתחום האקלים. טראמפ רוצה להסיט את תקציב הביטחון האמריקאי לאוקיינוס השקט, לעמוד מול סין המתעצמת, על חשבון נסיגה מההתחייבויות הצבאיות האמריקאיות באירופה. ביידן רוצה לדבר עם סין בדרכי נועם, אם כי הוא צפוי להיות לא פחות קשוח בפועל מול המעצמה השנייה בעולם.

אם נביט על ביצועי תעודות סל של התעשייה הביטחונית האמריקאית, נמצא כי בשלושת החודשים האחרונים, למרות הכותרות שעשה ה־35־F, השינוי היה בין ירידה של 2% לעלייה של 7%. המסקנה היא אמון חלש יחסית ביכולתו של טראמפ להגביר את יצוא הנשק ומערכותיו.

שיהיה להם לתרופות
המלחמה העכשווית ניטשת בנושא המאבק נגד נגיף הקורונה או "הנגיף הסיני", כפי שהנשיא טראמפ מכנה אותו. עשרות חברות מפתחות חיסונים ותרופות נגד הנגיף שהרס את כלכלות העולם והביא מיליוני אנשים לאומללות. טראמפ קיווה כי יימצא חיסון טרם הבחירות, הוא התבדה. למרות ההכרזות הבומבסטיות, מחיר המניות של ענף התרופות האמריקאי עלה בשלושה חודשים ב־2% בלבד. זוהי תוצאה של שוק המניות לרעת טראמפ. ציבור המשקיעים אינו מאמין שתימצא בקרוב תרופה שתניב רווחים לחברות הפרמצבטיקה. אין גם אמונה כי ביידן יצליח להסב לאחור את תוכנית סבסוד מערכת הבריאות לעניים ונזקקים כפי שהייתה בתקופת אובמה. המשמעות, לפי השווקים, היא שחברות התרופות לא תתעשרנה גם אם ביידן ייבחר לנשיא. הציבור מבין כי הנגיף יישאר איתנו תקופה ארוכה גם אחרי הבחירות. לעומת זאת, מניות סקטור מוצרי הצריכה הבסיסיים עלה בשלושת החודשים האחרונים ב־5%, מתוך תקווה כי שתי המפלגות יגיעו להסדר להזרים עוד כוח קנייה לציבור, כדי שיוכל לשרוד עם הנגיף ולאחר הבחירות.

תור להצבעה מוקדמת במדינת ג'ורג'יה (צילום: רויטרס)
תור להצבעה מוקדמת במדינת ג'ורג'יה (צילום: רויטרס)


אם מדדי המניות מצביעים על מגמה ועל אמון האמריקאים, אזי ביידן לוקח את הקופה. ביידן אינו מבטיח לשמור על מקומות עבודה, כמו שעושה הנשיא המכהן והכרזתו שאמריקה קודמת לכל - AMERICA FIRST. ביידן מבקש לחזור לחיק משפחת העמים בנושא הסחר העולמי, ההתחממות הגלובלית, ההסכמים הבילטרליים עם אירופה וההבנות עם סין. האמריקאים כנראה מאמינים כי זה יביא להם מזור בתחום התעסוקה עוד טרם תגיע תרופה למכת הקורונה.

ג'ו ביידן נמצא עתה ביתרון בפנסילבניה, שיש לה 20 אלקטורים, עושה חריש עמוק היכן שהילרי קלינטון נכשלה והפסידה. בפלורידה, עם 29 אלקטורים - ועדיין עם יתרון קל לביידן - מתנהלים קרבות של נאומים חוצבי להבות בין טראמפ לנשיא לשעבר אובמה. באוהיו, עם 18 אלקטורים, שבה יש לביידן יתרון קל, הזהיר טרמפ את שומעיו כי בחירה בביידן תביא למיתון. בוויסקונסין, עם 10 אלקטורים, יש יתרון ברור לביידן. במישיגן, עם 16 אלקטורים, יש לו יתרון משמעותי עוד יותר. הוא נהנה מיתרון גם באריזונה, עם 11 אלקטורים, בנוואדה, עם 6 אלקטורים, וכך גם בקרוליינה הצפונית, עם 15 אלקטורים. בטקסס, מדינת הנפט, עם 38 אלקטורים, נשמר יתרון קל לטראמפ. גם בג'ורג'יה, עם 16 אלקטורים, יש לנשיא המכהן יתרון.

התנודות בשערי המניות בארה"ב גוברות ככל שמתקרבים למועד הבחירות. אם נסכם את מגמת שערי המניות וגם את סקרי דעת הקהל במדינות הקריטיות שציינו, ג'ו ביידן יכול לנצח. אני עדיין מקווה כי טראמפ, למרות גשמיותו האיכרית ודיבורו של איש עסקים ולא מדינאי, יצליח להפתיע ולנצח כי עבורנו, ישראל, שנים ארוכות לא היה נשיא כה ידידותי במעשים ולא רק בדיבורים, שהביא אותנו לשיאים חדשים במזרח התיכון וסייע לנו בכל סוגיה שעל הפרק. גם בתחום הכלכלי היו לטראמפ הישגים, והוא אכן פעל לטובת "אמריקה קודם". הוא בעיקר ניסה למנוע את המשך הניצול הציני של משאביה, כולל האינטלקטואליים, בידי הסינים וגם בידי האירופים המיתממים. תוצאות הבחירות לא ייוודעו גם ימים לאחר תום מועד סיום תהליך ההצבעה, שהחל כבר לפני שבועות ספורים.

עד עתה הוגשו 300 תביעות ב־44 מדינות בנוגע לתהליך ההצבעה וחוקיות דרכי ההצבעה במקומות שונים ברחבי ארה"ב. עשרות מיליוני אמריקאים מתוך 240 מיליון בעלי זכות בחירה כבר מימשו את זכותם. בבחירות שבהן נבחרו ג'ורג' בוש, ברק אובמה ודונלד טראמפ הצביעו בין 60%־62% מהאמריקאים, עלייה בהשווה לשנים ארוכות של שיעורי הצבעה שנעו בין 52%־58%. הלהיטות לצאת ולבחור גוברת בגלל כמה סיבות: משבר הקורונה, האבטלה, נחישות שונאי טראמפ, התגייסות "לבנים עם צווארון כחול" להשאיר אותו בשלטון, התגייסות התקשורת הארצית, לרוב לטובת ביידן, נחישות האוונגליסטים לטובת טראמפ, העדפת ביידן בקרב הצעירים, התמיכה שטראמפ מקבל מההיספנים, שרמת החיים שלהם עלתה נפלאות בעת כהונתו (מקום שני אחרי האפרו־אמריקאים, שרמת החיים שלהם עלתה בשיעור המרבי מבין הקבוצות בחברה האמריקאית. דווקא הלבנים מדורגים במקום האחרון בעלייה ברמת חייהם בעת שלטונו של טראמפ) וכן העדפה ברורה ומסורתית של היהודים את המחנה הדמוקרטי בראשותו של ביידן.

בכל מקרה, ההערכה היא שגם אם החמור ינצח, הפיל לא יודה מיד בתבוסה - ומערבולת הבחירות תשפיע על התנודות בשווקים למשך שבועות לאחר 3 בנובמבר השנה.