שר החוץ גבי אשכנזי שחרר הצהרה שספק גדול אם הוא מתכוון לעמוד מאחוריה. אשכנזי הזהיר בחודש שעבר את שותפיו לקואליציה שאם המצב לא ישתנה עד סוף החודש שהסתיים, כחול לבן הולכת לבחירות. ההצהרה החד־משמעית לא ריגשה במיוחד את ראש הממשלה נתניהו, וגם לא את שר האוצר ישראל כ"ץ, שלא מתרגש במיוחד מאיומיה של כחול לבן. עובדה, אוקטובר הסתיים, שום דבר לא קרה, וכחול לבן עדיין שותפה בממשלה.

הודעת נתניהו והשר כ"ץ (משרד רה"מ)

האמירה שחוזרים ומשמיעים ראשי כחול לבן, שהם "שומרי הסף" בממשלתו של נתניהו, היא לא יותר מתירוץ קלוש. לולא היו הופכים גנץ, אשכנזי, ניסנקורן וחבריהם לשותפיו הפוליטיים של נתניהו, ספק גדול אם היה יכול להקים את הממשלה הנוכחית.

כולם מצפים לראות מה תעשה כחול לבן. קשה לדעת אם הקולות שמשמיעים אשכנזי, גנץ וניסנקורן הם לא יותר מאיומי סרק, או שראשי כחול לבן הצליחו לפתח חוט שדרה פוליטי, שיאלץ את ראש הממשלה להגיש תקציב חדש, על פי לוח הזמנים שתובעים ראשי כחול לבן. מי שמכירים את גנץ מעידים שהוא אדם ישר דרך, אבל טירון פוליטי ואיש חלש, שקשה לסמוך על הבטחותיו. 

ראשי כחול לבן שרטטו קווים אדומים, שלדבריהם אם נתניהו והממשלה הנוכחית יחצו אותם - הם יפרשו מהממשלה. הם תובעים מנתניהו לפעול בשלושה מישורים: תקציב לשנת 2021, הפיכת ועדת השרים לחקיקה לוועדה מתפקדת, והפיכת מינויים זמניים לקבועים, כמו בחירת מפכ"ל למשטרה, בחירת נציב קבוע לשירות בתי הסוהר, ובחירת מנכ"ל קבוע למשרד המשפטים, שלפי פרסומים, נתניהו מסרב למנות כדי למנוע לכאורה את הקמת הוועדה שתבחר את פרקליט המדינה הבא.

שר האוצר כ"ץ מתכוון להגיש תקציב חדש, אבל לשם כך הוא נזקק לקולותיהם של ראשי כחול לבן במינויו של רואה החשבון יהלי רוטנברג, סמנכ"ל הכספים של בזק, לתפקיד החשב הכללי באוצר, לאחר שרוטנברג עבר את בדיקת הוועדה למינוי בכירים. כ"ץ טוען ש"כחול לבן מאיימת למנוע את המינוי משיקולים פוליטיים של תן וקח". ניסיון למנוע חשב כללי בעת הזאת דומה, לדברי השר כ"ץ, ל"מי שימנעו מינוי רמטכ"ל בתקופת מלחמה", מה גם שלא ניתן להתקדם לקראת תקציב חדש ללא חשב כללי. 

אלא שראשי כחול לבן לא מזדרזים להעניק לשר האוצר את התמיכה שהוא מבקש. הם מבקשים להוכיח לשר כ"ץ מה קורה כאשר לא ממלאים את רצונם, ומה משקלה של הדדיות במערכת יחסים פוליטית. שר האוצר כ"ץ הבטיח שיציג תקציב חדש, אבל ראשי כחול לבן לא מאמינים לו. כ"ץ, שהוא בעל חוט שדרה שלא ניתן לכופף בקלות, לא מתרגש כאמור מאיומיהם של אשכנזי וחבריו. הוא טוען שמי שמפר את ההסכם הוא לא אחר מאשר שר המשפטים ניסנקורן, שבמקום לעבוד למען האזרחים עובד למען הסקרים. כ"ץ החריף בימים האחרונים את הטון והודיע שאם בכחול לבן רוצים בחירות, הוא זה שיעמוד בראש מטה הבחירות של הליכוד, ויגרום לכך שבכחול לבן יצטערו על ההחלטה ללכת לבחירות.

לא ברור איזה תקציב יציג שר האוצר לתקופה שייתכן שתהיה תקופת בחירות. כל הנתונים מלמדים שלא יהיה מנוס מהטלת גזירות כלכליות קשות על הציבור, בעקבות הגירעון העמוק בתקציב המדינה. איך מתיישבות גזירות כלכליות קשות עם רצון לנצח בבחירות? התשובה לשאלה הזאת נמצאת בידיו של שר האוצר.

הכותב הוא משפטן. שימש כמנהל חטיבת החדשות של הערוץ הראשון ויו"ר אגודת העיתונאים