הפירוש המקובל להתבוללות הוא נישואי תערובת: יהודי שנישא ללא יהודייה או יהודייה שנישאת ללא יהודי. אלא שלמונח הזה יש פירוש אפשרי נוסף: התעלמות מערכים מקוריים, התכחשות לעקרונות דתיים, השפעה מדרכי זרים, מתרבות חיצונית. וזה מה שמתברר ממגמות ההצבעה בבחירות לנשיאות ארצות הברית של רוב החרדים והחסידים בקהילה היהודית בארצות הברית, במיוחד בניו יורק.

הרוב הגדול של ציבור החרדים והחסידים, ורוב פחות מרשים בקרב אלה המזוהים כאורתודוקסים מודרניים, הצביעו בעד דונלד טראמפ. ההצבעה בעדו לא הייתה ביטוי של תמיכה אלא יותר גילוי הערצה. לפני התבהרות תוצאות הבחירות, ההערכות בקרב הציבור הזה היו שטראמפ צפוי לנצח. ללא ספק בבתי הכנסת שוחחו חסידים על העתיד הנפלא שניצחונו של טראמפ מבטיח ליהודים; ותלמידי ישיבות ואברכי כוללים הרעיפו עליו שבחים. נדמה שזהו ציבור גדול, שומר תורה ומצוות, שהפך את דמותו של טראמפ לגואלת, במלוא המובן היהודי, הדתי, של המילה. היו בתי כנסת בברוקלין שבשבת שלפני יום הבחירות אמרו “מי שבירך” לכבודו של טראמפ ונשאו תפילות לניצחונו.

טראמפ מסרב לגנות פעילי "עליונות לבנה" במהלך העימות (צילום: רויטרס)

נדמה שהטענות הרבות נגד טראמפ בגין הטרדה מינית לכאורה של נשים, הונאות מס לכאורה ועוד – לא הטרידו אותם, כמו גם לא התבטאויותיו הגזעניות. מבחינתם, אף רבב לא דבק באישיותו. לכך למעשה ניתן לקרוא “התבוללות”. זאת התעלמות מערכים ועקרונות יהודיים דתיים. זהו ביטוי מובהק של חדירת השפעה זרה, זהו מפגן של התכחשות למוסר ולמידות היהודיים.

ערב הבחירות פורסם בניו יורק מכתב חסר תקדים של 13 אדמו”רים וראשי ישיבות ליטאיות, שהודו לטראמפ על מעשיו למען היהודים בארצות הברית ושיבחו אותו. גם בישראל פרסמו בכירי הרבנים של הציונות הדתית כמה ימים לפני הבחירות מכתב שקרא להצביע בעד טראמפ. ממתי רבנים בישראל מתערבים במרוץ בחירות במדינת חוץ? מכתב זה מעיד בעיניי על טיפשות של כותביו. רב אורתודוקסי בישראל אמר לי שכותבי המכתב ומפיציו חטאו ב”חילול השם”. לדעתי, דבקה בהם ההתבוללות.

גם הלעג שחסידים וחרדים בניו יורק מפגינים עדיין כלפי מגיפת הקורונה מחזק את הדעה שנגיף "ההתבוללות" פגע בנפש היהודית ההומייה שלהם. האם הפסדו של טראמפ יגרום להם להתפכח? ימים יגידו.