שתיקה טוטלית, אבל רועמת וזועקת. אף תגובה פומבית. התעלמות מופגנת. אבל בשיחות פרטיות תמהון מביך ומרגיז. כך מתייחסים בכירים יהודים, עסקנים ואישי ציבור בקהילה היהודית הגדולה לדיווחים על גל ההתלהבות והצהלה בקרב גורמים בישראל לתפוגת המגבלות שהוטלו על יונתן פולארד וההכנות לקבל את פניו כגיבור יהודי.        

מה שמכעיס במיוחד בכירים יהודים שזה קורה על רקע יוזמות והצעות שנידונות באחרונה בישראל במטרה לשקם את היחסים, מדוייק יותר את אי-היחסים, בין ישראל לקהילה הגדולה בארה"ב, במיוחד בניו יורק. 

מה קורה עם הצעת החוק "לאימוץ היוועצות ישירה בין ישראל לעם היהודי"? לפי דיווחים ההצעה נידונה לא כבר במסגרת מה שהוגדר "דיון מעמיק" בין מנהיגים יהודים וישראלים. שרת התפוצות עומר ינקלביץ' וחברת הכנסת תהילה פרידמן פועלות לקידום החוק.

אם אכן נכונה ההגדרה ששרת התפוצות העניקה להצעת החוק כ"צעד המשמעותי ביותר שעשתה מדינת ישראל שנוגע לחיזוק הקשר בין ישראל ליהדות התפוצות" - איך זה שלא עלה על דעתם של שרת התפוצות או של גורם ממשלתי בכיר לשאול, להתעניין, לברר מה חושבים ראשי הקהילה היהודית בניו יורק ומה היא דעתם לתגובה הולמת על שחרורו של יונתן פולארד? 

"הוא (פולארד) הרי יהודי אמריקאי, שריצה עונש בכלא אמריקאי והתגורר מאז שחרורו בארה"ב. מה היא דעתם של ראשי הקהילה ומה יש להם לומר על ההתפתחות האחרונה בנוגע ליונתן פולארד לא מעניין ולא מעורר אפילו סתם סקרנות בחוגי הממשלה בישראל", טען בשיחה עמו בכיר יהודי, שעמד שנים רבות בראש ארגון ונחשב מוערך ביותר בקהילה. "מצד אחד מדברים הרבה על הצורך לשפר את היחסים בין ישראל לקהילה ובאותו זמן  מתעלמים לגמרי ומזלזלים בדעות ובהלכי רוח בקרב הרוב הגדול בקהילה בנושאים הנוגעים ליחסים".

אברהם פוקסמן, שעמד כמעט יובל שנים בראש הליגה למניעת השמצה ונחשב למנהיג יהודי בעל השפעה הגיב בשיחה עמו על שחרורו של פולארד. "אני שמח שהוא חופשי לעלות לישראל. אבל הוא שבר והפר את החוק האמריקאי. חיבל והזיק ליחסי האימון שהיו בין קהילות המודיעין הישראלית והאמריקאית. הוא שילם מחיר. אבל הוא לא גיבור. בשום פנים לא. ישראל לא יכולה להרשות לעצמה גיבורים כאלה". 

חריפה ובוטה יותר הייתה תגובתו של אריק יופה, מי שכיהן שנים רבות כנשיא התנועה הרפורמית. "פולארד הוא גיבור בעיני ישראלים. אבל לא בעיני יהודי אמריקה. האשמה העיקרית בפרשת פולארד הייתה של פעילי המודיעין הישראלי שניצלו אדם יחידי בלתי יציב לרגל למען ישראל ובכך ערערו והזיקו אנושות ליחסים עם בעלת הברית החשובה ביותר ובאותו זמן ערערו קשות את האמינות של כל הקהילה היהודית באמריקה".

לדברי יופה, "לפולארד אופי בעייתי והוא לא אידיאליסט חף פשע. גרם נזק עצום למעמדה של ישראל באמריקה ויש לזכור שהוא קיבל כספים עבור פעילותו". אריק יופה אומר, "יהודים באמריקה יהיו שמחים לראותו עולה לישראל. אבל הם בהחלט לא רוצים לראות שעלייתו ארצה תהיה חגיגה לראש הממשלה נתניהו  ולמקורביו  בליכוד".  לאריק יופה  עצה לראש הממשלה, "אל תעשה עניין מבואו ארצה. שמור על שקט. עזוב את פולארד לנפשו".

עסקן יהודי המגלה מעורבות מיוחדת בערוץ היחסים עם ישראל, הזכיר בשיחה עמו כי לא כבר התקיים בישראל דיון ציבורי ביוזמת ובמסגרת אירוע של שדולת רודרמן, הפועלת מזה שנים לשיפור היחסים בין הקהילה לישראל. שירה רודרמן המנהלת את השדולה, אמרה בשיחה עמה שהתקיימה לא כבר כי "הבעיה המרכזית והמכשול הגדול לשיפור היחסים הם שלמנהיגים בישראל וביהדות אמריקה אין מטרה משותפת". לדבריה, "שרים ופוליטיקאים מרכזיים בישראל גם לא מעוניינים במיוחד לעסוק בתחום היחסים עם יהודי התפוצות".