הטור המלא של יהודה שרוני

1. מלחמת הקניונים
היום ייצא לדרך פיילוט להפעלת 15 קניונים בערי ישראל. ברשימה נמצאים שלושה קניוני עופר של מליסרון, שבבעלות ליאורה עופר, ושלושה קניוני עזריאלי, שבבעלות דנה עזריאלי. זהות תשעת הקניונים הנוספים שישתתפו בפיילוט, כולל קניון הזהב בראשון לציון, דיזנגוף סנטר בתל אביב וקניוני G, תיקבע בהגרלה שינהל משרד הכלכלה. ככה זה כשבמקום שתהיה עניינית, סוגיית פתיחת העסקים הופכת לחלטורה אחת גדולה.

משה רוזנבלום על מרד הקניונים, קרדיט אלון חכמון

הפיילוט הוא תוצאה של לחץ אפקטיבי שהופעל בשבועות האחרונים על ידי בעלי הקניונים. לפני מספר שבועות הם התאגדו ויצאו למתקפה תקשורתית חזיתית נגד נתניהו, תחת הכותרת "ביבי, פתח את הקניונים והורד את התחלואה". השיא היה כשקניוני עזריאלי ועופר החליטו השבוע לצפצף ולפתוח חד־צדדית. מדובר בהחלטה לא פשוטה מבחינת ציבורית, שכן מליסרון ועזריאלי הן חברות בורסאיות. בשלב מסוים המשטרה הוזעקה והבריחה את הקונים, ודנה עזריאלי קיבלה רגליים קרות ונסוגה. היא חששה לגורל הנכסים הנוספים שהיא מפעילה בישראל, בהם בתי אבות, משרדים ופרויקטים נוספים.

בניגוד אליה, ליאורה עופר לא נכנעה והובילה את חזית המאבק התקשורתי. היא הלכה בכל הכוח קדימה, ובצדק מבחינתה. סגירת הקניונים גורמת לבעליהם נזק של מאות מיליוני שקלים. הנזק נובע לא רק מסגירת החנויות ובתי העסק הקמעונאיים, אלא גם מסגירת עסקים נוספים - בתי המלון (כאלה פועלים בעזריאלי תל אביב ובקניון עופר פתח תקווה), בתי הקולנוע, המסעדות, מכוני הכושר ועוד.

האבסורד הוא שבשום מקום בעולם, כולל ארה"ב, הקניונים לא נסגרו. ישראל כרגיל יוצאת דופן, אף שאין שום הוכחה שנתוני התחלואה בקניונים גבוהים מהממוצע. בקבינט הקורונה חייבים להחליף דיסקט ולהתחיל להיות ענייניים ולא פופוליסטיים. הקורונה תהיה איתנו לפחות בשנה הקרובה, ואת אקורדיון הסגירה והפתיחה של ביבי חייבים היו מזמן לזרוק לפח. המוזיקה הבוקעת ממנו צורמת בעליל. אין מקום לפיילוט - צריך פשוט לפתוח מיידית את כל הקניונים כאילו כולם היו בבעלות חרדית.

בעלי השליטה בביג (המרכזים הפתוחים) היו הראשונים שלקחו את החוק לידיים, והקדימו בשבוע את פתיחת מרכזי המסחר על דעת עצמם. במקביל הם חידשו החל מ־1 בנובמבר את הגבייה מהשוכרים, מה שהגביר את הלחץ על הקניונים.

הסגירה מזיקה לא רק לבעלים ולסוחרים אלא בעיקר למדינה. 450 אלף עובדים ב־300 קניונים הוצאו לחל"ת, ועד יוני 2021 מובטח תשלום שכרם (החלקי). בעלי הקניונים צברו הפסדים לצורך מס של מאות מיליוני שקלים, ומי שתיפגע תהיה קופת המדינה. אבל האם זה מעניין מישהו בממשלה? ממש לא. המדיניות הנוכחית היא של פוליטיקה קצרת טווח, והיום שאחרי אינו מעניין אף אחד. במקום מדיניות כלכלית־בריאותית סדורה וארוכת טווח, הומצאה "שיטת הפיילוט".

פתיחתו המחודשת של קניון מורכבת כמו מערכת היחסים בין נתניהו לגנץ. יש צורך בתיאום עם עשרות גופים ובעלי מקצוע. כתנאי לפתיחתם הניסיונית נדרשו הקניונים על ידי פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות הפורש, למגוון הוראות בטיחות בריאותיות. הבולטת שבהן הייתה התקנת מערכות אוורור על הגגות המזרימות אוויר צח 24/7, כמקובל במטוסים. אם לא די בכל אלה, נדרש רישום של כל לקוח שמגיע לקניון.

חילוקי הדעות מונעים את הפתיחה. הפיילוט יסתיים ב־6 בדצמבר, ועד אז אלוהים גדול. הפיילוט מעניק חבל הצלה לפוליטיקאים, שמצד אחד חוששים לאפשר לפתוח ומצד שני פותחים על תנאי. הפיילוט הראשון כבר יושם בבתי המלון ב"איים הירוקים" באילת ובים המלח. לנוכח הלחץ העצום שמפעילים מועדוני הכושר, סביר להניח שהם יהיו הבאים בתור. קרן שתוי, מנכ"לית רשת מועדוני הכושר הולמס פלייס, אמרה לי: "במשך שמונה חודשים המדינה פתחה וסגרה לסירוגין את ענף חדרי הכושר והבריכות, שנמצא על סף סגירה. אני מתקשה להבין את ההתנהלות של מקבלי ההחלטות".

קרן שתוי (צילום: באדיבות הולמס פלייס)
קרן שתוי (צילום: באדיבות הולמס פלייס)

בוקר טוב, אליהו. חדרי הכושר היו נפתחים כבר מזמן, לו בכניסה היה תלוי השלט "בית כנסת" או "בית מדרש". הבריכות היו מתמלאות בשחיינים, לו בפתח היה תלוי השלט "מקווה".

בהמשך יגיע הפיילוט לסקטורים נוספים כמו בתי קולנוע, תיאטראות ועוד. אבל יש כאלה שאינם מחכים לשום פיילוט. בזכות היותם קבוצות לחץ אפקטיביות מאוד, האכיפה כלפיהם בררנית, והם ממשיכים לפעול כאילו הנגיף תקוע עדיין בסין. הסוחרים בשוק מחנה יהודה בירושלים פועלים כרגיל, והם דוגמה מצוינת. הפקחים שם עסוקים אולי בספירת ציפורים נודדות. מאידך, בשוק הכרמל, שבאחריות ראש העיר רון חולדאי, מיישמים את ההנחיות, הפקחים עובדים שעות נוספות, ובעלי הדוכנים מתלוננים.

2. קרבות רחוב

המוסדיים המנהלים את כספנו הפכו כבר מזמן לבעלי הבית האמיתיים של החברות הבורסאיות ללא גרעין שליטה. יותר ויותר חברות מחליפות בעלות או שנסחרות ללא בעל בית, עובדה המעצימה את מעורבות המוסדיים.

בנובמבר 2020 המריאה המעורבות לשיאים חדשים. בשופרסל, המנוהלת ללא בעל בית, מונה יקי ודמני ליו"ר הדירקטוריון על חשבון מאוריסיו ביאור, נציגו של בעל הבית הקודם אדוארדו אלשטיין. יו"ר התעשייה האווירית הראל לוקר מונה השבוע במקביל ליו"ר פז במקום אברהם ביגר, שהשלים קדנציה קצרה אך סוערת. ביגר הגיע במטרה לשנות את דרכה העסקית של פז ונקלע למבוי סתום לאחר ששבר את הראש מול הדירקטורים.

חילופי גברי צפויים בקרוב בדיסקונט השקעות (כולל "נכסים ובניין" וסלקום), שגם בה איבד אלשטיין את השליטה לטובת מגה אור החזקות וצחי נחמיאס. גם ל"נכסים ובניין" וגם לסלקום שבאחריות דורון כהן ימונה יו"ר חדש.

קרבות רחוב בגזרת הדירקטוריונים מתנהלים גם בכלל ביטוח, שם ימונו בקרוב מספר דירקטורים לחברת ההחזקות. גם במגדל הרוחות עדיין סוערות ביחס להרכב הדירקטוריון וזהות היו"ר. המפקח על הביטוח מתייחס בפועל למגדל כאילו היא נסחרת ללא גרעין שליטה, אף על פי שבעל הבית האמיתי הוא שלמה אליהו.

מעורבות המוסדיים הגיעה לשיא חדש בכל הנוגע למינוי יו"ר לקבוצת כרטיסי האשראי ישראכרט. אייל דשא, היו"ר הקודם, הודח בפועל על ידי המוסדיים והודיע שלא יציג את מועמדותו. היו"ר החדש ייבחר מבין שבעה מועמדים שייבחרו ביום ראשון הקרוב על ידי אסיפת בעלי המניות. המתמודדים על מינויים כדירקטור מן המניין הם אמנון דיק, תמר יסעור, אילן כהן, דני ימין ובני שיזף. מתי טל, שכבר מכהן כדירקטור, ויורם וייסברם, חבר דירקטוריון מכהן, ינסו לשמור על מקומם.

תמר יסעור (צילום: יח''צ בנק לאומי)
תמר יסעור (צילום: יח''צ בנק לאומי)

כל אחד מהם מציג רזומה עסקי יוצא דופן. כל חברה בורסאית הייתה שמחה להתקשט במועמדים כאלה. דיק ניהל בעבר את בזק והיה דירקטור בבנק הפועלים. יסעור שימשה בתפקידים בכירים בבנק לאומי ובקבוצת לאומי קארד (יו"ר ומנכ"ל). כהן שימש כדירקטור בדיסקונט וכמנכ"ל משרד ראש הממשלה. ימין (שהתמודד על תפקיד בלאומי) שימש כמנכ"ל מיקרוסופט ישראל. שיזף, שהתמודד על תפקיד המפקח על הביטוח, שימש כמשנה למנכ"ל הפניקס.

אכן, מדובר בבחירה מורכבת. במהלך המאבק המתיש נשרו ארז יוסף, שהיה מועמד לניהול בנק הפועלים, ושי פלדמן, מנכ"ל יבואנית הרכב סמל"ת שבעבר היה מועמד לניהול כלל ביטוח.

כל המועמדים מוכרים לי אישית. כבעל מניות הייתי רץ לאסיפה, מבקש להגדיל את הרכב הדירקטוריון וממנה את כולם. הנבחרים יתבקשו לבחור מתוכם את היו"ר. לאחר התלבטות לא פשוטה, המועמדת הראויה מבחינתי היא תמר יסעור (בהנחה שתיבחר כדירקטורית). היא שוחה במערכת הפיננסית ובענף כרטיסי האשראי בזכות ניסיונה כמנכ"לית ויו"ר לאומי קארד (כיום מקס) והיותה דירקטורית בבית ההשקעות מיטב דש. היא מכירה היטב את האיזון הדק בין תפקיד המנכ"ל לתפקיד היו"ר. גם היכרותה עם דב קוטלר מנכ"ל הפועלים - הגוף הפיננסי החשוב ביותר במשק - לא תזיק.

בחירה נוספת תהיה לתפקיד הדח"צ (דירקטור חיצוני) בישראכרט, וגם שם המאבק אינו פשוט. הדח"צים המכהנים (אבי הוכמן, צבי פורמן וצפריר הולצבלט) יתמודדו מול תותחים כמו דליה נרקיס, חנה פריזן ונעמה גת.

בעבר נהוג היה להשמיץ את המוסדיים על חדלות המעש וחוסר העניין שהם מגלים בחברות הבורסאיות שהם משקיעים בהן. כעת המטוטלת הגיעה לקצה השני, והם מואשמים ב"מעורבות יתר". בשורה התחתונה, טוב שהמוסדיים מגדילים ראש, מעורבים ואומרים את דעתם. התקווה היא שמה שניצב לנגד עיניהם בהחלטות הוא טובת החוסכים לטווח הארוך, ולא שיקולים נוספים בסגנון של "שמור לי ואשמור לך".

3. שישי השחור לקמעונאים

היום תחל חגיגת הקניות הגדולה ברשת תחת הכותרת "בלאק פריידיי", שהוא גם יום שישי השחור לקמעונאים הישראלים - ועל כך בהמשך.
מי שלא הספיק לגהץ החודש ייהנה מהזדמנות נוספת, ולמי שפספס את יום הרווקים הסיני תהיה ביום שני הקרוב הזדמנות לחגוג את סייבר מאנדיי. לפי הנתונים, 60% מהישראלים שקונים אונליין מתכוונים לחגוג את בלאק פריידיי, ורבים מהם עסקו השבוע בהכנת רשימות קניות ובמילוי סלי קניות אינטרנטיים. המוצר הנרכש הוא החלק השולי בחוויה. הרגע המהנה ביותר הוא רגע קבלת החבילה - כאילו זה עתה התבשרו על זכייה בפיס.

לפי תחזית אתר הקניות PayPal, סך הרכישות של הישראלים אונליין יגיע עד סוף השנה ל־22 מיליארד שקל, ועד סוף 2021 ל־24 מיליארד שקל. השבוע הגיעו מבצעי המכירות לשיא, ומדובר גם במוכרים שמשתתפים בפעם הראשונה במכירות ברשת. זאת תהיה משימה בלתי אפשרית למנות את כולם, אבל אפשר לציין שאפילו ענף התעופה והתיירות המושבת מנצל את ההזדמנות לחגוג. מדובר בהצעת ערך שהגיעה במפתיע גם מחברת התעופה הבריטית וירג'ין אטלנטיק של ריצ'ארד ברנסון, שדווקא עקב משבר הקורונה התחילה לפעול בישראל. הצעות ערך נוספות לקרוזים בהנחות מפליגות הגיעו גם מענקית הקרוזים הנורווגית NCL, אף שהפלגת נופש נראית כיום כחוויית אקסטרים. לכל אלה מצטרפות רשתות מקומיות כמו קבוצת פוקס, מחסני השוק ובעצם מי לא, שמבצעות את המכירות באמצעות המותג שופינג IL.

ריצ'ארד ברנסון (צילום: איציק בירן)
ריצ'ארד ברנסון (צילום: איציק בירן)

ניתן בהחלט להתחבר לישראלים שמפצים את עצמם באמצעות קניות באינטרנט על המחסור החומרי שגרם נגיף הקורונה כתוצאה מהסגרים ומסגירת הקניונים והחנויות. זה מובן פסיכולוגית, ואפשר להתחבר לאלה שמגהצים את עצמם לדעת. אבל קשה למצוא רציונליות במדיניות הממשלה. במקום לעודד בימים קשים אלה קניית תוצרת כחול־לבן (וזו המדיניות הממשלתית המוצהרת לפחות), הם מעודדים קניית תוצרת זרה (בעיקר סינית) דרך מתן פטור הזוי ממע"מ על קניות אונליין של עד 75 דולר.

מדוע לעודד יצרן סיני מבייג'ינג ולא קמעונאי טקסטיל מדרום תל אביב שגם מעסיק עובדים? חבל שממשלת ישראל לא לומדת מהממשלה הסינית, שמממנת את דמי המשלוח של החבילות. זהו ההיגיון הכלכלי הכי עקום בזמן משבר הקורונה. וחוץ מזה - לאן נעלמו אנשי איכות הסביבה כשצריך אותם באמת? מדוע הם עוברים לסדר היום על כך שעשרות אלפי קרטונים שבהם מגיעים החבילות אינם ממוחזרים ומושלכים לרחובות?

4. מלחמת העצמאים
בשבוע שעבר זומנו נציגי העצמאים בראשות עו"ד רועי כהן לפגישת התייעצות באגף התקציבים באוצר. בהתחשב בעובדה ששר האוצר מתעלם כמעט לחלוטין מחצי מיליון בעלי עסקים קטנים, מדובר בהישג לא רע.

את הישיבה ניהל אסף וסרצוג, מ"מ ראש האגף, שהיה מעוניין לקבל בצורה בלתי אמצעית רשמים מהשטח, ללמוד על הבעיות והכשלים של העסקים הקטנים ולהבין כיצד נערכים ליום שאחרי הקורונה.

שאלתי את כהן אם הפגישה הייתה אפקטיבית. "בהחלט כן. ההישג היה בעצם קיומה, אבל במהלכה הצגנו לעומק את כל בעיות העצמאים ואת החסמים שבהם נתקלים בעלי העסקים. דיברתי על הרבה מאוד בעיות, אבל אתמקד בעיקריות: לא הגיוני שעסקים עם אפס אחוז מחזור מכירות צריכים להתמודד עם דרישות לחידוש רישיונות עסק, ושהם לא מוארכים אוטומטית. בתשובה נאמר לי שהדרישה מוצדקת אבל שצריך למצוא דרך חוקית לפתרון הבעיה.

רועי כהן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
רועי כהן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"התלוננתי על כך שמכניסים עסקים עם צ'קים חוזרים לרשימה השחורה, מה שיוצר כתם עסקי וגיבנת שקשה אחר כך למחוק. בסגר הראשון הלכו לקראתנו, ועכשיו פשוט מתעלמים. נאמר לנו שמדובר בסמכות שר המשפטים ושכדי לטפל בבעיה צריך להגיע לוועדת חוקה.
"דיברנו על נושא השימושים החורגים בעסקים שאינם מסוגלים להתמודד עם דרישות רגולטוריות כדי לשרוד. זה מרתיע אנשים מפתיחה מחודשת של עסקים. גם כאן נאמר לנו שנעשית בחינה של משרד המשפטים".

אז יצאת מהפגישה מאוכזב? מה הצפי כשאתה מסתכל קדימה?
"אגף התקציבים באוצר מתרגם את הכל לעלויות כספיות, והשינוי בתפיסה ביחס לעסקים קטנים חייב להגיע משם. לפי המצב הנוכחי, נגמור את השנה עם 100 אלף עסקים סגורים. כרגע העסקים מונשמים מלאכותית ולא מייצרים הכנסה. ברגע שהמענקים נגמרים, כולם נגמרים בבת אחת. הדלת המסתובבת של סגירה ופתיחה של עסקים, כולל האגרות השונות, עולה למשק 300 מיליון שקל. אני חושב שהאסימון באוצר סוף־סוף מתחיל ליפול. הדיאלוג איתם היה מאוד חשוב, והמשימה כרגע היא שכמה שיותר עסקים לא ייסגרו. אני שמח מאוד על כך ששר הפנים אריה דרעי נענה לדרישתנו להאריך עד סוף 2021 את תוקף רישיונות העסק לגבי משטרת ישראל ומכבי האש. זה חבל הצלה לעסקים הקטנים".

מה עמדת שר האוצר ביחס אליכם? האם אתה מרוצה?
"לשר האוצר יש תוכנית כלכלית סדורה שמתעלמת מאיתנו. קשה להתמודד עם שר אוצר שאומר שהכל בסדר, אבל בפעם האחרונה שנפגש איתנו זה היה לפני הסגר השני. יש הרבה חורים בתוכנית הכלכלית. יש שיח עם הנציגים של נתניהו, אבל בסופו של דבר ההרגשה היא שהכל זה ניסוי וטעייה. הכל טלאי על טלאי. חייבים חל"ת גמיש. חייבים להוריד עלויות ולתת תמריצי מס. חייבים להעניק הכשרות מקצועיות גם לעצמאים קטנים. הבאנו למקבלי ההחלטה תוכנית סדורה, וכעת ההרגשה שבכל משרדי הממשלה יש כיבוי שריפות. נתניהו הבטיח לקיים איתנו שולחנות עגולים אבל זה לא קרה. עד עכשיו מחפשים את הנגר".

הבטיחו לשלם דמי אבטלה לעצמאים. מה קורה עם היוזמה?
"ראש הממשלה אכן הבטיח שכאשר הנושא יגיע לשולחנו הוא יכלול אותו במסגרת חוק ההסדרים. יש כבר מתווה מוכן וישבנו עם משרד הרווחה והביטוח הלאומי. יש גם את המקור התקציבי הנדרש לצורך המימון מעודפי הגבייה. תשלום דמי אבטלה לעצמאים הוא הצעד הנכון, כי העצמאים אינם אזרחים סוג ב'. לו היינו נכנסים למשבר עם דמי אבטלה לעצמאים ועם קרן פיצויים, לא היית רואה ברחובות עשרות אלפי עצמאים. אנחנו אזרחים סוג ב' גם בהתייחסות לתשלום עבור ימי הבידוד".

ומה אתם עושים כדי להילחם בהחלטות? הרי ההפגנות עד היום לא כל כך עזרו.
"כבר הגשנו בג"ץ בנושא עקיפת תקנות הקורונה ומכירת המוצרים הלא חיוניים. נלך לאפיק המשפטי בבג"ץ גם בנושא ימי הבידוד. ההפגנות שלנו דווקא עוזרות, אבל הן הפכו להיות יותר ממוקדות וספציפיות. שלשום הגיעה אלינו ח"כ אוסנת מארק כדי לעזור. ההפגנות עזרו והביאו להגדלת תוכניות הסיוע, אבל הסקת המסקנות לגבי המשבר כולו עדיין לא קרתה. יש מדיניות סגרים לא נכונה. מעודדים חברות מסין. ממשלת ישראל מחסלת במו ידיה את הייצור המקומי. ממשלת סין מממנת לצרכן את הדואר חוץ מהפטור ממס". אולי הגיע הזמן שתקימו מפלגה ותנצלו את הכוח היחסי שלכם.

"על המדף כבר ישנה מפלגה הנקראת מפלגת העצמאים והעסקים, שהוקמה בינואר 2019. אני ממליץ לבחון בחיוב הקמת מסגרת פוליטית חדשה. לצערי בזמנו אף אחד לא נכנס מתחת לאלונקה כי כולם התעסקו בשאלה: כן ביבי - לא ביבי. הדרך היחידה להשפיע היא מתוך המערכת, ואנחנו בוחנים את כל החלופות. דרעי דאג לחרדים בעניין הסגר, וצריך מישהו שידאג לעצמאים, ואפשר לעשות את זה רק דרך מפלגה.

העצמאים חייבים להבין שצריך נציגות בכנסת ושהם חייבים לקחת את גורלם בידיים. מדובר במהלך חשוב וחייבת להיות לכך תמיכה פנימית, ואני מקווה שהיא תגיע. אני עושה בשטח מה שהממשלה עושה. יצאנו בקמפיין 'לא תוצרת הארץ - לא קונה'. מבחינתי סייבר מאנדיי ובלאק פריידיי פוגעים באזרחי המדינה".

[email protected]