בחודשים האחרונים הציבור מאבד את האמון בנבחריו. נראה שכאשר האזרחים עסוקים בהישרדות קיומית בשל משבר הקורונה, נבחרינו עסוקים בהישרדותם הפוליטית. כנסת ישראל הפכה לזירת התגוששות שבה נערכים למערכת בחירות רביעית באחת התקופות המורכבות ביותר בהיסטוריה של המדינה. בכל הכאוס הפוליטי הזה היה השבוע רגע אחד, שבו נדמה היה שהנבחרים הצליחו להתעלות מעל הביצה הפוליטית. רגע אחד שנתן תקווה שבסופו של דבר, בדברים שחשובים באמת, שיתוף פעולה בין אופוזיציה לקואליציה יכול להתקיים.

כנסת ישראל על כלל מחנותיה לא יכלה להישאר אדישה אל מול סיפורה קורע הלב של שירה איסקוב, שבעלה אביעד משה ניסה לרצוח אותה ב־20 דקירות סכין לעיני בנם. לאחר שלא הצליח לרצוח אותה, המשיך להתעלל בה מתא המעצר כשלא אפשר לה לחסן את בנם. באחת הפעמים הכמעט יחידות שהתראיינה שירה אחרי ששרדה את התופת אמרה: "הילד שלי צריך טיפול רפואי, ועקב החוק הקיים נזקק לאישור של שני ההורים, אך אביעד מסרב לחתום על המסמך. הוא ימשיך להתעלל בחיינו מהכלא, לגרום לנו לסבל ולאי־שקט".

ח"כ עודד פורר על שני מקרי רצח הנשים האחרונים

המצב המקומם והאבסורדי הזה התגלה כליקוי בחוק "הכשרות המשפטית והאפוטרופסות", שיש לתקן. לצורך המשימה התגייסו חברי הכנסת עודד פורר המכהן כיו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, קרן ברק, גדעון סער, מרב מיכאלי, תמר זנדברג וח"כים נוספים - שהחליטו לאחד כוחות ולהעביר במהירות בזק את חוק שלילת האפוטרופסות במקרים של עבירות חמורות במשפחה.

התנהלות נכונה של חברי הכנסת והתעקשותה של ח"כ ברק מהליכוד הביאו את הצעת החוק לדיון בוועדה לקידום מעמד האישה, על אף היותה ועדת שמתנהלת על ידי האופוזיציה, ולא לוועדת חוק, חוקה ומשפט, שבה, על פי ההערכות, היה החוק נתקע בגלל העיסוק בזווית המשפטית ולו"ז הוועדה העמוס בשל תקנות הקורונה. במסדרונות הכנסת ובארגונים השונים כבר זכה התיקון לחוק לתואר נס חנוכה, בשל העובדה שהצליח לעבור בשיתוף פעולה וביעילות.

על פי החוק החדש, במקרה שהורה רצח, או ניסה לרצוח את אחד מבני משפחה, וכן במקרה של אונס או מעשה סדום כלפי קטין - תישלל ממנו האפוטרופסות. בשלב כתב האישום, השלילה תהיה זמנית, ואם יורשע - תהפוך לקבועה. החוק אושר בקריאה שלישית בתמיכה של 34 חברי כנסת וללא מתנגדים, אבל מסתבר שעל אף הכיוון החיובי והתמיכה הרחבה בכנסת, המהלך טרם הושלם.


לשפץ את החוק


שירה ואחרות זכו לתיקון, אבל ישנן נשים כמו ליאת אנשל, שהחוק הזה לא חל לגביהן והעוול במקרה שלהן טרם תוקן. לפני שמונה שנים ניסה בעלה של ליאת לרצוח אותה ברכב, בנוכחות בנה בן ה־3. הוא דקר אותה 18 פעמים באמצעות שני סכיני קומנדו בכל חלקי גופה. כשלא הצליח לרצוח אותה, הוא סגר את דלת הרכב, וכשהצליחה לצאת, ניסה לדרוס אותה על מנת לוודא הריגה.

שירה איסקוב (צילום: רשתות חברתיות)
שירה איסקוב (צילום: רשתות חברתיות)


בית המשפט הגיע במקרה המזעזע הזה להסכמה דיונית והחליט לשנות את סעיפי האישום מניסיון רצח, לחבלה בנסיבות מחמירות. במקרה הזה, זכויות האפוטרופסות של האב, אם אפשר לקרוא לו כך, לא נשללו. כשליאת רצתה שבנה, שנכח באירוע ניסיון הרצח, יזכה לטיפול רגשי־פסיכולוגי, היא לא זכתה לשיתוף פעולה מצדו. בחודש יוני צפוי האב להשתחרר לאחר ריצוי עונשו, ללא כל הגבלה, ויהיה זכאי לכל זכויותיו כאפוטרופוס.

בחוק החדש, שלילת האפוטרופסות תקפה רק למקרים של ניסיון רצח, ולא נותנים מענה למקרים שבהם הייתה עסקת טיעון וסעיף האישום הומר לחבלה בנסיבות מחמירות. סעיף נוסף שהוסר מהחוק בעקבות התנגדות משרד המשפטים היה זה ששולל אפוטרופסות של הורה המואשם במעשים מגונים כלפי ילדו.

במציאות שבה לפי נתוני הפרקליטות עסקאות טיעון מהוות 68% מסך כל ההרשעות, החוק החדש, חיובי ככל שיהיה, אינו נותן מענה למקרים רבים. ניסיון רצח נגמר לרוב בהרשעה של חבלה בנסיבות מחמירות, וכך אונס או מעשה סדום מתורגמים בסך הכל להרשעה במעשה מגונה בנסיבות מחמירות. כדי שלא ינסו לעקוף את החוק החדש באמצעות עסקאות טיעון וכדי להחיל את השלילה גם על רף העבירות הגבוה, ח"כ פורר מנסח בימים אלה הצעת חוק שתרחיב את השלילה ותיתן מענה גם למקרים האלה.

בשיחה שקיימתי עם לילי בן עמי, אחותה של מיכל סלה ז"ל שנרצחה על ידי בעלה אלירן מלול, הבנתי עד כמה החוק הזה מהווה התחלת תהליך ארוך של החלמה וריפוי לבתה הקטנה של מיכל ולמשפחתה. ברמה האישית הם מוגנים עתה מהיכולת של הרוצח הנתעב להתערב בחיי הילדה, אך ברמה הלאומית המלחמה במגיפת האלימות כלפי נשים וחסרי ישע במשפחה עדיין רחוקה מלהסתיים.

לילי משמשת כיו"ר פורום מיכל סלה, ומבחינתה, ההתייחסות של הממסד, על אף הכיוון החיובי, עדיין אינה הולמת את המציאות שבה קברנו בישראל 20 נשים שנרצחו ותינוקות. "אם היה מדובר באירועי טרור שבמהלכם היו נרצחים 20 ישראלים, הקבינט היה מכונס והיינו עושים הכל כדי לשים לזה סוף. לצערי לא מתייחסים לגבר שרצח אישה כאל מחבל, אף שמדובר באירוע טרור לכל דבר. הייתי מצפה שישללו את זכויותיו כשם שהורסים את ביתו של טרוריסט שרצח ישראלי".

אין ספק שהדרך למיגור האלימות כלפי נשים וחסרי ישע עדיין ארוכה, אבל רגע האור שהבזיק השבוע מעל כנסת ישראל, כשהקואליציה והאופוזיציה שיתפו פעולה למרות הכאוס הפוליטי, מילא אותי בתקווה שמשהו מתחיל להשתנות בגישת הממסד. השלב המתבקש הבא הוא שמשרד המשפטים ייתן דגש רב יותר לזכויות נפגעי העבירה ולא לזכויות הנאשם.
 
[email protected]