סוף ינואר בשנה שעברה, אחרי עשר שנות היעדרות, באתי לביקור בישראל. קשה לזכור בבהירות את הימים ההם לפני שהפכנו מודעים לחיינו ומותנו במחיצת נגיף קטלני חדש, ומקובל לחשוב עליהם בסוג של געגוע לנורמליות; הם לא היו נורמליים עבורי ואינני מייחל לנורמלי החדש; אבל אחרי שבועיים בתל אביב וכאשר המטוס חזרה הביתה הגיע לרום שיוט מרבי והדיילת עשתה את מיטבה בניסיון לספוג במגבות נייר את הג'ינג'ר אייל ששפכה עליי, מצאתי תנוחה נוחה והחלטתי שלא אכתוב על הביקור. לא החלטה דרמטית כמו לא לגייס מילואים ולא להפעיל אמצעים מיוחדים למרות דיווחים קודרים מאמ"ן והמוסד, אבל סוג של בגרות ונחישות ממי שכותב על כל מה שקורה בחייו.

זה מה שידעתי בדרכי חזרה הביתה בארבעה בפברואר בלבו של חורף צורב בניו אינגלנד: שאחרי שנים שג'ינג'ר אייל הוא המשקה היחיד שאני שותה בטיסה, גיליתי שבחוגים רבים, חלקם פסבדו־רפואיים, הוא נחשב לבחירה הנכונה והמושכלת לבעלי בטן עצבנית וקופצת ובכלל; אני עדיין שונא טיסות כמו תמיד אבל איני מודאג יותר כיצד הן ייגמרו, משום שחייתי הרבה יחסית לחבריי הטובים, אין לי מה להפסיד או משהו שאני חייב עדיין לעשות ואין ממש בניסיון שלי להחזיק את המטוס באוויר על ידי לפיתה בפרקים לבנים את מסעדי המושב. ירצה יגיע, לא ירצה - לא יגיע.

ברמה פילוסופית ותיאורטית יותר, כמעט תיאולוגית, סבך מחשבות סותרות ולא אפויות דיין המתרוצצות במוחנו - בגובה של 10 קילומטרים כשחיינו מופקדים בידיו החסונות של הקברניט ביל מקלינטוק, צוות הקוקפיט וטכנאי הקרקע בשדה התעופה האחרון במקרה שיש לנו מזל ואנחנו לא בדגם של בואינג שבו החיישנים האלקטרוניים מזהירים שהמטוס זוקר אף בזמן שהוא נכנס לצלילה - ראיתי את חיי בבהירות מפחידה: לא רק שאינך יכול לחזור הביתה בגלל פניית הפרסה שעשתה כל ישותך, תפיסת המציאות שלך והאופן שבו החיים חבטו בך; אינך יכול לחזור משום שהבית דילג לממד אחר בזמן ובהיסטוריה, ובעיקר באופן שבו השתנו כללי הלוחמה בשטח בנוי שאינך כשיר יותר לשרוד אותם.

בית קפה בתל אביב (צילום: משה שי פלאש 90)
בית קפה בתל אביב (צילום: משה שי פלאש 90)


אין בזה טענה ולא תהיה בהמשך, אבל לא משנה מדוע עזבת ועל מה חשבת כאשר המובילים לקחו את המכולה, להבה גדולה חרכה את האדמה ושרפה את הגשרים. לא פירומניה חלילה או משהו שעשית בעצמך, אלא דרכו של עולם. השקעים שאליהם נהגת להתחבר להטענה אינם יותר, ותקע אמריקאי לא נכנס לשקע ישראלי.

המון מחשבות לטיסה אחת אבל חדות ובהירות. ובעיקר בלי תובעים ונאשמים. יותר כמו הבנאליות של הקיום. לכן החלטתי שמכיוון שאינני מבקר מסעדות, אין זאת חובתי לבקר את המסעדות שבהן אכלתי. ומכיוון שאין לי מדור ארכיטקטורה, גם מלכתוב על חזותה האורבנית של תל אביב אני פטור. ובעניין האנשים שראיתי, רובם חבריי, הם מי שתמיד היו לטוב ולרע. מה שהיה ונותר מרתק בהם הוא סך כל תכונותיהם, גם אלו שהפילו עליי תוגה גדולה ואני אוהב אותם בשל מי שהם ולא בשם אידיאה עמומה של מה שיכלו להיות. אם להיות הוגן ואכזר עד הסוף, זה אני שמעך את חייו לכדור נייר והשליך אותם לפח האשפה.

זה השיעור המאלף ביותר שלמדתי בישראל. הרבה יותר קשה לחזור לאטמוספירה מוכרת לכאורה ועם חמצן שנשמת כל חייך, כשאתה ניצב על שלב נמוך יותר בסולם האנושי מאשר זה שעליו עמדת כאשר עזבת. את כוחי שאבתי ממעמדי כאב לילדים ובעל לאישה, גם אם התיאור חורג מהדיבור המודרני. בלי אלה נותרתי דבר מה אמורפי, לא ספציפי ובעיקר נידף ברוח שהעבודה על הגדרתו מחדש אורכת זמן רב מדי ואינה מניבה תוצאות מספקות. ממרחק של שנה שלמה, זאת הייתה חתיכת טיסה.

 אל תהיו ברוגז, מעל קו החוף של תל אביב חלפתי ללא התחושה של הלב ממריא בחזה המוכרת אפילו לי, הממורמר באדם. תוך רגע הייתי בחוץ ואפילו הצלחתי להתגנב ולעמוד ליד אורלי אחותי ולהביט בה מחכה לי. זאת החלטה נכונה לראות את אחותי לפני כולם. אם לקחתי משהו מהביקור, זאת התחושה החסרה כל כך לחבק מישהו שהוא חלק ממך, מזכרת אחרונה מהמקום שממנו באנו. סחטתי שנייה יותר מהנורמטיבי ואני שמח על כך. בדיעבד הייתי יכול להסתובב, לעלות על מטוס ולחזור הביתה. אני מגזים, אבל לא בשמיים.

הכרתי שתי נהגות מרוצים בחיי: אמי ואחותי. תוסיפו לזה את העובדה שהדרך לתל אביב נראתה לי כמו נוף ירח אחרי שהאנושות הקימה בו מושבה, שהגוף שלי זמזם מהטיסה ועיניי התהפכו בתוך ראשי, וזאת התמונה. השתכנתי במלון "סול" בטשרניחובסקי בתל אביב, כי זאת הייתה ההמלצה. גם מבקר מלונות אני לא, אבל אם היו שואלים אותי, הייתי מעיר בנימוס ששולחן הלילה ליד המיטה חייב להיות מעץ, כבד, יציב ועם ארבע רגליים ולא התלת־אופן הרעוע והקטן עם מכסה הזכוכית שעליו היה מקום בקושי לנייד ולקינדל. את הארנק נאלצתי להרים מהרצפה כמה פעמים בלילה.

אין לי עניין לזחול כחילזון לאורך הנתיב הרירני של השבועיים שלי בישראל. מבחוץ זה נראה שפגשתי חלק ניכר מחבריי החיים. שהיו לי כמה פגישות שמישהו פחות צנוע ומובס היה מכנה פגישות "עבודה". שאכלתי ארוחה או שתיים ביום שבמקרה האופטימי, שהוא גם אופטימלי, ניתן לכנות אותן משביעות. שחוץ מיום אחד שאף פעם איני מצליח לדלג עליו או לדחות מעליי, הייתה לי נפילת סוכר מורלית ונשארתי כל היום במיטה וראיתי נטפליקס שאין לי בבית כי סטרימינג לא הגיע עדיין.

חופי הים ב-2019 (צילום: אבשלום ששוני)
חופי הים ב-2019 (צילום: אבשלום ששוני)


כשהיו לי ימים כאלה בחיי הקודמים ברמת השרון, נהגתי להיערך אליהם עם פלחי פומלה קלופה, מנגו חתוך וגרגירי רימון מהירקן שירק חרצנים מאנשים כמוני. ב"סול" זחלתי בלבוש מינימלי לגלידרייה הסמוכה וקניתי קלקר גדול עם שלושה טעמים, כולל פיסטוק ראשון כקידה לשליט, ואותו לקחתי למיטה. כי גם את זה גיליתי בתל אביב: אף אחד לא הכיר אותי. אין פה טענה אלא הכרת תודה. בעיקר על רקע הימים שבהם הפלתי על עצמי אוכל מרוב שהביטו בי. צריך הרבה רוע להפוך את המשפט האחרון להערה יהירה, אבל תבלו.

במהלך היממה הראשונה הבנתי שתל אביב שינתה את פניה. שבני גילי ודורי, מי שעשוי הייתי להיתקל בהם ואולי גם להכיר, כבר אינם יושבי חוצות או בעלי טאבו על השולחנות האטרקטיביים בבתי קפה. שיש להם נכדים שחלק מהשבוע הם מוציאים מהגן ומאכילים צהריים כדי לעזור לילדים. שהם מנמנמים בצהריים אם אפשר. האמת שנחשפתי למילים חדשות כמו לשנוץ, אבל אין לי חיבה גדולה להיוש, מסגביר וכאלה. כאשר יצא לי לדבר עם אנשים, חלק מהזמן נשמעתי באוזניי כמו ש"י עגנון שירד לתל אביב. לא משום שהעברית שלי כה גבוהה ומהממת, אלא משום שאינני רואה מה הרוויחה ישראל מלהוריד את המלמלה מהעברית ולהעלות אותה על ספידו.

יצא לי לדבר עם אנשים שהיו נורא מסורים לעברית החדשה וגם נשמעו מרוצים. האנגלית לא השתנתה כל כך ואינה סובלת מצורך בלתי נשלט להיוולד מחדש. יותר מתמיד הפכה תל אביב לעיר של צעירים שרואים בי את הקשיש שאני, אבל גם זה לא מה שהפריע. מה שהיה לי קשה כל כך היה תחושת הניכור הפרטית, מעשה ידיי להתפאר, כמו ללכת ברחוב ולהרגיש כמו שהרגשתי בהוואנה. חיים צעירים בבתים זקנים, מתפוררים ומרוטים, עם שדרוג תרבותי בכיוון שאינו נוח לי אבל תואם לחלוטין את דייריו.

כל הזמן הזה לא ראיתי טלוויזיה ישראלית. פעם אחת נקלעתי למהדורת חדשות, והדיבור בה היה כה אסרטיבי, קולני, עם גוון מטיפני לצד תרבות דיון קלוקלת ותחושה שבחדר האיפור מתנהל חוג סאדו־מאזו למשתתפים - שברחתי. פעם אחרת חלפתי ב"האח הגדול" ועצרתי לדקה כדי להבין כמה נכון היה להשיב בשלילה על ההצעה להשתתף שקיבלתי פעם אף על פי שהייתי צריך את הכסף. עיתונים לא ראיתי בכלל. גם לא ברחוב. כשעזבנו, אנשים חזרו ביום שישי הביתה עם שלושה קילו נייר מודפס.

בגיל מבוגר ההלם התרבותי אינו מטלטל כמו שהיה פעם, אבל עבור מי שחי 15 שנה בנוף כפרי נטול ערים, שלא נאלץ לחנות במקביל ברוורס, שבעצם לא חנה בין שתי מכוניות וספק עם עשה רוורס כל הזמן הזה, סכנת החיים ברחוב התל אביבי הייתה מוחשית. מה גם שחירשים לא שומעים את הקורקינט החשמלי המכוון אליהם.

 אני מודע למצוקת המסעדות בתל אביב, כמו בכל העולם, בגלל הקורונה, ולכן אומר רק שכמו שבערים גדולות באמריקה החליטו לנצל את ההפוגה שנכפתה עליהם לחשב דרך חדשה, כך כדאי גם בתל אביב. בהנחה שאכלתי בחלק קטן מהמסעדות הנחשבות, אני יכול להעיד מבלי להיכנס לפרטים, שרוב הזמן התרסקתי על שילוב לא מוצלח של יומרה גדולה על רקע של היעדר ידע אלמנטרי של יסודות הבישול ועקרונות המטבח. שזה כמו לומר שאין מחילה לחול בקלמארי.

אני סובל מהגעגוע הכי בסיסי לצלחת המכילה תחביר מוצלח של יסודות המזון שלא עונו ולא חטפו שוק חשמלי בדרך לסועד. מנות המשדרות רוגע, טעמים הרמוניים ויד בטוחה במטבח. היו כאלה מעטות מאוד, ואף על פי שאף אחד מחבריי ובני משפחתי לא הניח לי להושיט יד לארנק, לא נעלמו ממני סכומי העתק שקולפו מכרטיסי הפלסטיק, וחשבתי שהמחיר היה שערורייתי. לא הבנתי את קסמו של "הקוסם", ואת ארוחת הצהריים הטובה ביותר אכלתי ב"אזורה", שאותה זכרתי מירושלים. גם הקבב בפיתה אצל שמואל בשוק הכרמל היה נהדר.

תל אביב טרום הקורונה (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
תל אביב טרום הקורונה (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

לא מתאים לי הדיון בשאלה האם תל אביב יפה או מכוערת, מזמינה או דוחה, מאירת פנים או רחובות אפלים. אם אינני מחפש את עצמי ועברי על המדרכות העקומות, הבתים הישנים של לב תל אביב והעצים הזקנים, העיר עדיין מהדהדת את הימים של חנויות התקליטים והגלריה של סבי באלנבי ובית התקליט בבן יהודה מול הקיוסק שמכר את גיליונות המוות של "רולינג סטון" כבר ב־1970 ושבועוני פופ משווייץ.

מרגרט תייר הייתה סגורה כדרכה בחורף או משום שעיריית תל אביב הצליחה לבסוף לגרש אותה. "יועזר בר יין" נסגר אחרי מותו של שאול אברון. לקחתי מונית ל"ד"ר שקשוקה" ונכנסתי לחלל הגדול שבו תלויות עדיין כתבות מצהיבות שלי על הקיר מתחת לפרימוסים. מזווית העין קלטתי מיד שבינו איננו, וכך עמדתי שם כמו מלפפון בחומץ, לא שייך, לא מכאן, כמו אחד התיירים הנלהבים מדי באמריקה ולא הצלחתי לרסן את הצורך לברוח. אולי אמרתי למישהו להגיד לבינו שהייתי, אבל זה לא היה ממש חשוב.

תור במסעדה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
תור במסעדה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)


פעם בשנה אנחנו מדברים בטלפון. תמיד אותה שיחה בערך, איך החמצנו את המועד לפתוח שקשוקה בניו יורק ואז אנחנו מתפוגגים מלווים בהבטחות שווא. זו הייתה בגידה מובהקת וקרה בחברות, אבל לא היה כוח בעולם שיכול היה להשאיר אותי ביפו. גאה בי גל של צרבת נפשית. בוז צונן לניסיון הפתטי והשקוף כל כך להתחבר למה שלא מדבר אליי יותר. לאשליה שאני כשיר עדיין לרדת על מחבת שקשוקה עם חצי חלה ולקנח בשווארמה שבינו מכין לחברים. אני מעדיף לחשוב שנותרנו חברים, אבל לפעמים החיים ללא חלה טרייה אומללים למדי וקשים יותר מלא לראות מישהו שאולי אינך חסר לו. לא משום שלאבי הייתה מאפייה, אלא משום שאין מה שמנצח חלה טרייה. אם יש, טרם גיליתי.

בינו ושאול אברון מופיעים ב"כל הדרך הביתה", הטרילוגיה שהכנתי לערוץ 8 ב־2005 ובה תיעדתי את עזיבתי. אם להקיש ממנה, היא הייתה בעיקר על חברים על רקע אוכל. בינו הזיל דמעה כהרגלו, ולא ידעתי שעל עתידי הוא בוכה. שאול איננו. אדם ברוך, שלא עשה לי הנחה בגרוש כשתיאר בדרך קלינית קרה את גודל הטעות שלי ודייק בכמה נקודות שכואבות כמו קוצים של סברס, מת שלוש שנים לאחר מכן. אמי הייתה חולה כנראה במהלך הצילומים ומתה באותה שנה. מהקטע שצילמתי במערכת של "לונדון וקירשנבאום" נותר רק לונדון. שרי אנסקי יצאה לחיים חדשים ונעלמה. מתישהו אחרי שהתגרשנו הגיע מייל אלמוני ממישהי שחשדתי שהיא שרי. אחרי שהתלוננתי על האנונימיות, נדמה לי שנחשפה לשנייה, אולי אני טועה. אבל בשארית הביקור הסתובבתי בתחושה קשה שלא שבתי לבינו. זה היה בדם קר ובלב שבור. לא היו לי כוחות נפש לזה.

אמנון היה אחראי לימים שבהם התעופפתי כציפור ב"סופשבוע". כל מחשבה שהגינו ביחד באה לעולם. לא היה לי עורך שנתן לי יותר כבוד והשקיע בי כה הרבה. בשליחותו ראיתי את ספרינגסטין בבולוניה עם מיכה קירשנר שאיננו, את דילן בדבלין, את הסטונס באיסטנבול, את חוזליטו בספרד, את קורליאונה בסיציליה עם דודו גבע, את הגשרים של מחוז מדיסון, לילה בשאטו מרמונט בלוס אנג'לס, את קופולה בנאפה ואת פוזו בלונג איילנד, אפילו בשארם הייתי.

פגשתי את אמנון לארוחת בוקר, ויחסית לגברים המגושמים והמסויגים שאנחנו, נפלנו לחיבוק גדול ונטול מבוכה. לא הספקתי לומר לו, אבל הבנתי מדוע התנגד שאקח את "סופשבוע" כעורך. לא היו לי הכישורים הפוליטיים לשרוד ולקחנו את המוסף שמאלה יותר מכפי יכולתם של הקוראים לשאת. ציפה נשארה ואני חזרתי לכתוב. מאמנון נסעתי לרונאל. אין מישהו שמתקשר איתי ברמה אישית, ידענית ואינטימית יותר ממנו. זה היה אחד המקומות היחידים שבהם הרגשתי שיכול לברוח לי פוק והוא יגיד לבריאות ויציע לי משהו לשתות.

בשנה שחלפה מאז הביקור, כל החברים שפגשתי או נפלו מסולם, או שהיה להם התקף לב, או שניהם. עד כמה שידיעתי מגעת, לכולם קרה משהו רע. אפשר כמובן לטפול את זה עליי ולהישמר מכל קשר איתי. מצד שני, זאת הייתה שנה מחורבנת במיוחד ויכול להיות שאיני חייב לקפוץ בראש ולקחת אחריות. פגשתי עורכות ספרותיות, עורכות בעיתונים ואנשי טלוויזיה, ובאופן שהפתיע אותי לרגע או לא הפתיע כלל, הסתבר ש־20 ו־30 שנה אחרי מעשה מעסיקים בתחום הספרות והתקשורת נוטרים לי טינה השמורה בדרך כלל לצוררים גדולים ממני.

זה לא העליב אותי ולא פגע בי אלא הבהיר לי שלמרות שכה קשה לי בשוטף, לא הייתי מצליח לנצח את הכעסים שאנשים שנחשבים מבוגרים מטפחים כלפיי כמו חתול מפונק. גיליתי גם שככל שאנחנו מתבגרים העורף משתלט על החלק הקדמי של הפנים ומרחיב אותם באופן לא מידתי. אין לי הסבר אחר מדוע הפרצופים של כולנו נראים עתה כה רחבים ועגולים.

אחרי שתי טיסות וגרוגי למהדרין נחַתי בבנגור, מיין. פברואר הוא החודש הקר ביותר אצלנו, ולא היה לי ספק שהג'יפ שהשארתי בחניה לא יתניע. היה עשר בלילה וירד שלג. התקשרתי ל־AAA, פתחתי את מכסה המנוע וישבתי במכונית הקפואה. אף אחד לא חיכה לי והייתה לפניי שעת נהיגה הביתה בכבישים צרים ומתפתלים. נהג המשאית חיבר את הכבלים והמכונית התניעה בנגיעה ראשונה. הוא אמר לי "ברוך שובך". לא הדבר המרגש ביותר שאמרו לי בחיי, אבל מספיק כדי לתת לי כוח לנהוג הביתה. בדרך, אחרי שהאייפוד הפשיר, הקשבתי ל"Late For The Sky" של ג'קסון בראון: "כמה זמן ישנתי? כמה זמן אני מרחף לבד בלילה? כמה זמן אני רץ אל אור הבוקר, דרך ההבטחות המרומזות והאורות המתחלפים, למיטה שבה שנינו שוכבים ומאחרים לשמיים".