האירוע היום (שני) שבו חיל הים הטביע כלי שיט מול חאן יונס ברצועת עזה מעניין ויוצא דופן. בשלב הזה נראה שלשני הצדדים, בישראל ובחמאס, יש אינטרס שהאירוע יישאר מתחת לגלי הרעש. חמאס עושה בשנים האחרונות מאמצים גדולים מאוד לפתח את היכולות הצבאיות שלו מהים בפיתוח והתעצמות. 

זה נכון בכל הקשור בפיתוח יכולות הלחימה מתחת לים, במעין יחידת קומנדו ימי שאמורה לבצע משימות חדירה לשטח הישראלי. זאת, כפי שכבר התרחש בעבר במבצע "צוק איתן", כאשר חוליית מחבלים חדרה דרך הים באזור זיקים וניהלה קרב מול כוחות צה"ל. זה נכון גם ליכולות מעל פני הים, כאשר הגבול הקרקעי בין עזה לישראל הולך ונסגר ופוגע קשות בפרויקט הדגל - מנהרות החדירה לישראל.

המנהרה הענקית שנחפרה על ידי חמאס (צילום: דובר צה''ל)
המנהרה הענקית שנחפרה על ידי חמאס (צילום: דובר צה''ל)

בחמאס מבינים היטב בשנים האחרונות כי הם חייבים להשקיע גם בנתיבי החדירה מהים כחלק מתוכנית רחבה יותר לשעת מלחמה מול ישראל. כאשר מדובר בארגון טרור כמו חמאס, אין מדובר אומנם ביכולות מדינתיות של חיל ים, אלא במסגרת יחסי הכוחות האסימטריים בין צה"ל לארגוני הטרור ברצועה, חמאס שואף לפתח יכולות, כאלה שבאמצעותם יבצע פיגוע שיגרום לנזק תודעתי כבד בישראל.

השליטה של חמאס במרחב הימי כמעט מוחלטת. אם בשנים האחרונות ההגמוניה של חמאס, הדומיננטיות והשליטה על ארגוני הטרור, כמעט ואינן מוטלות בספק כאשר מדובר ביבשה, אז בים המגמה הזו חזקה עוד פי כמה וכמה. הכול נתון לשיטה ופיקוח של החמאס, ממגבלות הדיג ועד פעילות עוינת כלפי ישראל. כל כלי שיט שפועל במרחב הזה נתון לפיקוח הדוק מצד חמאס.

זו בדיוק הסיבה כי כלי השיט שהושמד היום שייך לחמאס, שלא במקרה בוחר בשלב זה לשמור על שתיקה, במיוחד שבאירוע הזה אין פגיעה באנשים. בישראל לעומת זאת הסתפקו בהודעה לקונית ושגרתית לגבי מאפייני האירוע היום. "הסרת איום פוטנציאלי", אמרו בצה"ל, מבלי לפרט האם הכוונה יותר לאיום עתידי.

החודשים האחרונים היו מהשקטים ביותר ברצועת עזה בשנים האחרונות. הרקטה האחרונה לעבר העוטף נורתה כבר לפני כחודשיים. זה לא קורה במקרה, לחמאס כרגע יש אינטרסים אחרים, בהם קודם כל שיפור המצב הכלכלי והתמודדות עם משבר הקורונה, אבל לצד היעדים הללו ארגון הטרור אינו ישוב על שמריו. 

חמאס מנצל את הזמן

נקודת התורפה של ישראל במציאות של שקט, שהפעולה שלה נגד התעצמות ארגון הטרור מגובלת ביותר. חמאס מנצל זאת היטב - מאימונים, חפירות ביצורים בתוך הרצועה ועד תהליכים מטרידים של פיתוח אמצעי לחימה מתקדמים מטילים, ניסיון להתקדם גם בהיבטי הדיוק, כלי טיס בלתי מאוישים וגם בזירה הימית. 

לצד הפיתוח הטכנולוגי, חמאס מתאמן יותר ועורך ניסויים ללא הפסקה. לא פעם מבחינים אצלנו בישראל בכלי טיס בלתי מאוישים שהוא מטיס מעל שמי הרצועה. צה"ל בדרך כלל לא יפיל את כלי הטיס כל עוד אינם חורגים לשטח ישראל ביבשה או בים. 

פעילי חמאס ברצועת עזה, ארכיו (צילום: רויטרס)
פעילי חמאס ברצועת עזה, ארכיו (צילום: רויטרס)

במידה מסוימת, כל חריגה כזו מנוצלת על ידי ישראל לפגיעה ביכולת ההתעצמות של חמאס, אבל מספר האירועים מהסוג הזה מצומצם ביותר. ברוב המקרים חמאס נזהר בשנים האחרונות שלא לספק לישראל סיבות, לכאורה, להפלת כלי הטיס שהוא מטיס מעל הרצועה ומספר החריגות קטן. 

האירוע שהתרחש היום בים מול חאן יונס, יותר מאשר הייתה לו משמעות מבצעית מיידית, מספק הצצה לאתגרי הביטחון של ישראל גם בים בשנים הקרובות.