מחדלי מדינת ישראל בשני העשורים האחרונים בהתמודדות עם ארגוני הפשיעה חצו זה מכבר את הקו הדק המפריד בין פשיעה פלילית לחבלה לאומנית. תוצאתם היא פגיעה קשה בריבונות המדינה, במשילות שלה, ובמיוחד בביטחון האישי, אשר לו היא מחויבת כלפי כל אזרחי המדינה, ללא הבדל.

נושא הביטחון הלאומי מבוסס על שני מרכיבי כוח עיקריים: מערכת הביטחון וצה"ל, האחראים לביטחון המדינה נגד אויב חיצוני; ומערכת ביטחון הפנים - נגד איומים פנימיים של פשיעה פלילית וטרור לאומני. לחולשת מרכיבי הביטחון הלאומי בשתי זרועותיו יש השלכות קשות על יכולת העמידה הלאומית של העורף האזרחי במדינת ישראל, הן במצבי מלחמה חיצונית והן באיומים פנים־מדינתיים, כפי שאלה מתרחשים כיום במלחמת ההתשה שמנהלים ארגוני פשיעה לאומנית במגזר הערבי והבדואי ברחבי המדינה.

כל ארגוני הפשיעה עוסקים בסחר ובהברחת סמים, בדמי חסות, בנשק, ברכוש גנוב, אבל בנוסף ניתן להבחין במאפייני טרור לאומני המתמקד בשטחים החקלאיים של ההתיישבות הכפרית בגליל, הגורמים לנזקים אדירים ומסכנים את קיומם ופרנסתם של מאות יישובים ושל אלפי חקלאים ואזרחים שומרי חוק. בטרור זה נשרפים מדי לילה בתי אריזה, מתבני חציר, כלי רכב, טרקטורים וציוד חקלאי. כמויות של תוצרת חקלאית בהיקפים גדולים נגנבות מהמטעים ומשדות השלחין, ועדרי צאן ובקר נשדדים מחוות בודדים ומהכפרים.


חבלי הנגב כולם הפכו לשטח ההפקר הגדול ביותר של מה שקרוי "הפזורה הבדואית". כמעט כל השקעות המדינה בתוכניות הבינוי הארציות והמקומיות נותרו שוממות ללא המשך פיתוח אורבני, בשל סכסוכי דמים בין־שבטיים על "בעלות" השטח. בינתיים המצב מידרדר במהירות, ובשנה החולפת הוחמרה הפשיעה הערבית־בדואית בכל רחבי הארץ, ובמהלכה נרצחו 116 אזרחים ערבים חפים מפשע. המשטרה, שקצרה ידה זה מכבר לפעול נגדה, הזניחה את המגזר הערבי והותירה אותו לגורלו המר.

תפיסת נשק באחד מיישובי המגזר הערבי (צילום: דוברות המשטרה)
תפיסת נשק באחד מיישובי המגזר הערבי (צילום: דוברות המשטרה)



תקציב ביטחון הפנים עומד על רבע מתקציב מערכת הביטחון. הכוח הלוחם האפקטיבי של המשטרה הכחולה ומג"ב מונה לא יותר מ־17 עד 19 אלף שוטרים, שחלק ניכר מהם מוקצה כיום לאכיפת תקנות הקורונה. סדר כוחות כזה, עבור אוכלוסייה של 9 מיליון, בתוספת כ־2.5 מיליון תושבי יהודה ושומרון – רחוק מלהספיק.

סדר הכוחות של צה"ל בסדיר ובקבע, נכון ליולי 2015, הינו כ־176 אלף חיילים, לא כולל כ־445 אלף חיילי מילואים. הפער של 1 ל־10 בין הסד"כ של הצבא למשטרה הכחולה ומג"ב מסביר את חוסר יכולתה של מערכת ביטחון הפנים לתת מענה ראוי לאתגרים ברמת הביטחון האישי, שבלעדיו לא תוכל מדינת ישראל להתמודד בהצלחה מול האיומים החיצוניים.

רפורמה במערכת הביטחון היא תהליך מורכב, המחייב קודם כל הכרה של המערכת הפוליטית בבעיה העומדת לפתחה. כפתרון מיידי, אני מציע לפעול בהתאם לחקיקה שנלוותה לחוק ההתנתקות מרצועת עזה וצפון השומרון משנת 2005, באופן שיאפשר לצה"ל לספח זמנית למשטרה כוחות בסדרי גודל משמעותיים. הכוחות יופעלו בהתאם ליעדי תוכנית מלחמה מוגדרת של הקבינט הביטחוני והמל"ל, בסיוע מסיבי של השב"כ. בעתיד יש להפריד כליל בין משימות צה"ל להגנה מפני איומים חיצוניים, לבין הגנת העורף האזרחי מאיומי הטרור והפשיעה הפלילית, שהפכו בפני עצמם לאיום אסטרטגי.

מתווה זה חייב להיות מיושם ללא דיחוי, והקמת ממשלה יציבה היא תנאי לקיומו בהצלחה מרבית. השעה דוחקת, ומיד לאחר הבחירות יש להקים מנהלת פרויקט לסיכול הטרור הפלילי־לאומני