השר לשירותי דת יעקב אביטן התמנה לתפקיד לפני כשנה בידי פטרונו הפוליטי, יו"ר ש"ס אריה דרעי. מאז האסון הכבד בהר מירון עושה השר אביטן את כל המאמצים להישאר מתחת לרדאר – ובינתיים מצליח בכך. כמוהו נוהגים גם בכירי משרדו, שמסרבים לתת הסברים לציבור בדבר אחריותם לאסון.

אביטן היה בעבר חבר מועצת העיר אשקלון, סגן ראש העירייה מטעם ש"ס, ורב המועצה האזורית חוף אשקלון. הוא הכתובת שאמורה לספק הסברים, אבל עד כה העדיף לשתוק ולא להיכנס לקו האש, אף על פי שבתפקידו הציבורי הוא אינו יכול להתנער מהאחריות הציבורית שמוטלת עליו, כמי שמשרדו אחראי על המקומות הקדושים.

השר אביטן לא לבד. גם קולו של יו"ר המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, יוסי שווינגר, לא נשמע. שווינגר היה חברו ללימודים של השר דרעי בישיבת חברון, ומהקשר ההדוק שנרקם ביניהם הוא יצא נשכר במשך כל השנים.

שווינגר כיהן כעוזרו של דרעי, ומשנת 1993 עד 2000 עמד בראש מנהלת ההקמה של היישוב החרדי מודיעין קריית ספר. מאוחר יותר זכה בתפקיד ראש המועצה המקומית הממונה מודיעין עילית, שבתחומה נמצא היישוב.

שווינגר, יש לציין, נבחר לתפקיד הממונה על המרכז הארצי למקומות קדושים, למרות דוח חמור במיוחד של מבקר המדינה, שעסק בתקופה שבה שימש כראש המועצה הממונה. למכרז על התפקיד הנחשק של הממונה על המקומות הקדושים ניגשו 70 מועמדים,

אבל לכאורה שווינגר לא היה צריך להתאמץ. ייתכן שהוא ידע שהתפקיד מונח בכיסו. כמי שנהנה מתמיכתו של השר דרעי, של יו"ר מועצת המנהלים של המרכז למקומות קדושים, ושל אחד מחברי המועצה, כולם מקורביו של דרעי, אפשר היה להניח כי שווינגר ניחש בקלות כי הוא זה שיזכה בתפקיד.

כשעה לפני שהתחילה ההילולה במירון, העניק שווינגר ראיון נוטף חנופה, שבו הוצג כמי שאחראי לאירוע. הוא לא שכח להחניף למי שדאג לג'וב הנוכחי שלו: "אני רוצה לציין עוד אחד שבזכותו יצאה ההילולה לפועל, זה ידידי היקר, שר הפנים, הפריפריה והגליל, הרב אריה דרעי", התפייט שווינגר, וחשף לראשונה פרטים שטעונים היום יותר מתמיד הסבר ציבורי:

"הייתי עד אתמול לקבינט של שלושה שרים, שדנים עם כל הצמרת של משרד הבריאות, וכל היועצים המשפטיים. אני לא רוצה להדאיג אותך, איזה דברים נשמעו שם, וכיצד הייתה אמורה להיות ההילולה הערב, אם הרב דרעי לא היה מציל את העסק. הוא נלחם פשוטו כמשמעו כארי, וריכך ניסוח אחרי ניסוח, ואנחנו רואים את התוצאות, וזכותו רבה עד מאוד".

אלא שהדברים שבהם בחר שווינגר להתגאות הם הדברים שבהם תגלה עניין כל ועדת חקירה שתקום. לשונו החלקה עלולה לעלות לשר דרעי בתפקידו הציבורי.

עוד אחד ממתכנני האירוע שיתקשה להסיר מעליו את האחריות, הוא מ"מ מנכ"ל המשרד לשירותי דת, עודד פלוס. פלוס חובש בעת הזאת שלושה כובעים. מלבד תפקידו במשרד לשירותי דת, הוא מכהן כמ"מ מנכ"ל הרבנות הראשית לישראל, ואם זה אינו מספיק, הרי שהוא אוחז בתפקיד יו"ר הוועדה לתכנון ובנייה במחוז הדרום.

לא צריך לנחש למי נתונה נאמנותו של פלוס, שזכה לשלושה תפקידים בכירים רבי עוצמה. השאלה שמתבקשת היא כיצד יכול מנכ"ל שחובש שלושה כובעים, להתפנות לעיסוק שמחייב ניהול שוטף במשרה מלאה. אם תוקם ועדת חקירה או ועדת בדיקה, ייאלץ פלוס להציג פרוטוקולים של ישיבות, שעסקו בין השאר בהיערכות המשרד שאותו הוא מנהל לקראת ההילולה בהר מירון, גם בפן הבטיחותי - דבר שהוא יתקשה לעשות.

אז מה אביטן, שווינגר ופלוס עשו כדי למנוע את האסון? הפנינו את השאלה הזאת לשלושתם, אך הם בחרו שלא למסור את תגובתם. השלושה מכהנים בתפקידים ציבוריים בכירים וזוכים לתנאי שכר מפליגים שמשולמים מהקופה הציבורית, מה שלא מפריע להם להתחמק ממתן הסבר על חלקם ועל מידת אחריותם לאסון הכבד.

מועצת גדולי המשטרה

פורום המפכ"לים והניצבים בדימוס של משטרת ישראל שלח השבוע מכתב לראש הממשלה בדרישה להקים ועדת חקירה ממלכתית לאירועי הר מירון. בראש הפורום עומד המפכ"ל לשעבר משה קראדי, שנאלץ לפרוש מהמשטרה בעקבות דוח ועדת זיילר שעסק בין השאר בחלקו של קראדי בפרשת האחים פריניאן.

הקריאה של חברי הפורום עוררה את חמתו של עו"ד פנחס (פיני) פישלר, מי שהיה בעברו קצין משטרה ביחידה הארצית לחקירות הונאה בימיו של ניצב בנימין זיגל, ומי שמשמש כיום כחבר ועדת הביקורת של לשכת עורכי הדין. "לשפשף את העיניים ולא להאמין", התרעם פישלר, "חברי מועצת גדולי התורה של המשטרה התעוררו לחיים. אותה חבורה מופלאה של אנשים שדרדרו את המשטרה למצבה הנוכחי".

פישלר מציע לבדוק בכל הכבוד כיצד נהגו המפכ"לים בדימוס והניצבים, כל אחד בתקופתו ובמשמרתו, באירועי הר מירון. אירועים קודמים הסתיימו בנס, ובכך הודו כולם. אבל הכתובת הייתה תמיד, אם לא על הקיר - אז על ההר במירון.

פרופ' שמעון שטרית

המועמד שלי לתפקיד הנשיא ה־11 של מדינת ישראל הוא פרופסור למשפטים באוניברסיטה העברית, חבר האקדמיה המלכותית למדעים ואומנויות של בלגיה, שר לשעבר בממשלות ישראל, חבר כנסת וממלא מקום ראש עיריית ירושלים. הוא בעל ניסיון, שיקול דעת וראייה מפוכחת, שיוכל למלא בהצלחה את התפקיד.

אם ייבחר, יביא איתו פרופ' שטרית לתפקיד ניסיון פוליטי מוכח. הוא שימש כחבר כנסת, כשר הדתות והכלכלה, והוכיח אומץ לב ציבורי כשהוביל כדירקטור בבנק לאומי את המאבק המפורסם נגד חוזי השכר המופרזים של ראשי הבנק, והביא לפיזור הדירקטוריון שלא תמך במאבק.

שטרית הוא דמות חברתית אותנטית, שייצג בבג"ץ בשנת 1979 את תנועת האוהלים; ייצג בבג"ץ את מחאת תנועת צל"ש בראשות הבימאית ויקי שירן ז"ל נגד הסדרה "עמוד האש"; ואת יוצאי ואדי סליב שבחיפה שביקשו לשפר את תנאי חייהם הקשים. שטרית חובר תמיד לחלשים. כמי שגדל בשער העלייה בכניסה לחיפה, ואחר כך במשך שמונה חודשים באוהל בפרדס חנה, הוא מעולם לא שכח את תבנית נוף ילדותו בטבריה, ואת המקום שממנו הוא בא.

כשהיה בן 13, ראש הממשלה דוד בן־גוריון בא לבקר אותו בביתו בשיכון ד' בטבריה, אחרי שהוכתר כחתן חידון התנ"ך לילדים. בן־גוריון התרשם עמוקות משטרית הצעיר והעניק לו את התואר "עילוי". 30 שנה אחר כך סגר שטרית מעגל, כשכיהן כשופט בחידון התנ"ך "אלוף האלופים" לשנת 2018, לצדו של הראשון לציון יצחק יוסף.

מגיע לנו נשיא עממי, חברתי, בעל השכלה משפטית רחבה, שיידע לקשור קצוות ולאחות את הקרעים החברתיים שהעמיקו בשנים האחרונות. פרופ' שטרית - איש אקדמיה, כלכלה, חברה ומדינה - ישכיל לעשות זאת לדעתי טוב מכולם.

הכותב הוא משפטן, לשעבר מנהל חטיבת החדשות של הערוץ הראשון
[email protected]