צדאחד

מאת שלמה שמיר, ניו יורק

הנשיא ג'ו ביידן איננו מכיר ב"שני צדדים". בעיניו ולפי דעתו קיים צד אחד – מדינת ישראל. היא זכאית להגן על עצמה, רשאית לנקוט בכל צעד, בכל מהלך צבאי שמטרתם להתמודד ולבלום את מטחי הרקטות על שטחיה. הנשיא ביידן אמר, הצהיר, הבהיר זאת בפומבי, בגלוי ובאופן חד משמעי.

זהו הבדל, שוני וחילוק משמעותיים מהתגובות, ההתייחסויות וההצהרות שנגעו למתקפת הטילים של החמאס ולתגובות צה"ל וחיל האוויר שהתפרסמו  בימים האחרונים מטעם האו"ם, ראשי מדינות, גם הנחשבות ידידותיות לישראל. תמיד מוזכרת, מודגשת הפניה ל"שני הצדדים", לישראל ולחמאס. שני הצדדים מתבקשים, נדרשים "לגלות התאפקות", "למנוע הסלמה", "להתחיל במו"מ". אף מילה, אף איזכור, אף רמז  לעובדה שהחמאס יזם, התחיל, פתח את מתקפת הרקטות על ערים, על ישובים, ריכוזי אוכלוסיה.

צה"ל, בפניות אלה, איננו גורם שמעצם קיומו חייב להגן על ישראל ועל בטחון תושביה. הוא "צד", הוא "צלע", הוא "חלק" במאבק נגד מי שמתנכלים לשלום ולבטחון ישראל.  

אצל הנשיא ג'ו ביידן אין "שני צדדים". לגביו קיימת מדינת ישראל. מדינה ריבונית דמוקרטית שחייבת, רשאית וזכאית להגן על עצמה בכל דרך ואמצעי. הנשיא אף מצא לנכון ולרצוי לטלפן לראש הממשלה בנימין נתניהו ולהביע באופן ישיר וחד משמעי את דעתו בזכותה של ישראל להגן על עצמה. הנשיא ביידן לא השאיר אף לא צל של ספק. הוא מעניק לישראל מרחב פעולה בתחום ההגנה על בטחונה ושלום אזרחיה.  

יש כבר פרשנים ומומחים, איך לא?, שעוסקים בהערכות וניחושים עד מתי יימשך הגיבוי האמריקאי? משיחות עם גורמים בכירים בוושינגטון עולה ומשתמע שהבית הלבן איתן בתמיכתו בישראל והמשך הבטחת מרחב פעולה. גם יהודים בכירים בקהילה, שלדבריהם מעודכנים בתחושות  הרווחות בסביבת הנשיא ביידן, מאשרים בשיחות פרטיות כי אין סימנים לשינוי בעמדת הנשיא ותמיכתו בישראל.

הוכחה לכוונת הבית הלבן להמשיך לתת גיבוי גורף לישראל בצעדים נגד החמאס היא התנגדותה של ארה'ב  לכינוס מועצת הבטחון לדיון במצב. אחדות מחברות המועצה, סין, נורבגיה ותוניסיה, ביקשו לקיים דיון דחוף כבר אתמול. אך ארה"ב סיכלה את היוזמה. להערכת דיפלומטים בניו יורק, הדיון נדחה לשבוע הבא, כפי הנראה ליום שלישי. 

אבל הערכה היא, שארה"ב תמנע הצעת החלטה שתגנה את ישראל. גם ממשלים קודמים בוושינגטון, דמוקרטיים ורפובליקנים, לא אהבו ומנעו התערבות של מועצת הבטחון בסכסוך הישראלי-ערבי וראו את התחום הזה בלעדי לטיפולה של ארה"ב. ארה"ב לא יכולה למנוע דיון במליאת עצרת האו"ם ולא יכולה לסכל הצעת החלטה נגד ישראל.

הרוב האוטומטי במליאת העצרת, הכולל את קבוצת המדינות האיסלמיות וגוש הבלתי מזדהות מבטיח מראש אישור להצעת החלטה אנטי ישראלית. אבל להצעת החלטה של עצרת האו"ם יש משמעות הצהרתית בלבד.

התמיכה האמריקאית בתגובותיה של ישראל למתקפת הרקטות של החמאס היא גם תוצאה של מאמצים דיפלומטיים שקיים בימים האחרונים גלעד ארדן, שמכהן גם כשגריר ישראל באו'ם וגם בוושינגטון.

ארדן קיים שיחות ומגעים עם בכירים בצמרת הבית הלבן ובמקביל עם סנטורים וחברי קונגרס משתי המפלגות. לדברי ארדן, בשיחות ובמגעים הוא מגלה הבנה למהלכיה הצבאיים של ישראל. פרשנים בוושינגטון אומרים ש"בסך הכל יש ורווחת תמיכה נרחבת בישראל והסכמה לתגובותיה נגד החמאס".