לצה"ל יש הישגים במבצע בעזה. פיקוד הדרום שהשאיר האלוף הרצי הלוי למחליפו האלוף אליעזר טולדנו - הוא פיקוד שעשה הכנות מדוקדקות בשנים האחרונות לקראת עימות מסוג זה.

לישראל יש אפשרות לסיים את המבצע בצורה טובה יותר ממבצעים קודמים מול החמאס, אך הדרך לשם עוברת בהישגים מבצעיים ומשמעותיים בשטח ולא במצגות שווא וחגיגות בתקשורת על מבצע ההונאה המבריק בהריסת רשת המנהרות של חמאס, מה שמותג על ידי צה"ל כרשת המטרו של הארגון.

המבצע הזה תוכנן במשך שנים רבות, התכלית האסטרטגית שלו לא הייתה הרס המנהרות, את זה ניתן לבצע בלי הונאה. הרעיון במקרה הזה היה אחר, וההונאה, שהוצגה כמבריקה, הייתה בהורדת מאות פעילי חמאס מתחת לאדמה. שינוי קל בתוכנית הפעולה, וביצועה כאשר התנאים עדיין לא הבשילו - הובילו לכך שהמבצע הצליח באופן חלקי.

אולי אלה התנאים שעוד לא הבשילו או שינוי מסוים בתוכנית הפעולה שהובילו לכך שככל הנראה, הרבה פחות פעילי חמאס משציפו ירדו מתחת לאדמה.

נכון, קורה במלחמה שלא תמיד האויב מתנהל על פי התוכניות. אלא שכאן לא מסתכמת הבעיה. הנזק למנהרות חשוב, אבל כינוי המבצע החשוב כמבריק, כאשר בתקשורת צה"ל שיתף פעולה עם הנרטיב של התרגיל, הפכה אותו ללא יעיל בפעם הבאה.

הישגים מבצעיים משיגים באופן פיזי ולא בסיפורי מעשיות על מבצע הונאה שהצליח, שבמידה רבה שורף את האפשרות להשתמש ברעיון גם בפעם הבאה.

לצה"ל יש הישגים במבצע, אבל יחסי ציבור מוגזמים עשויים להשפיע על התודעה של הציבור אצלנו. צה"ל צריך להשפיע על תודעת החמאס, וזה לא יגיע מתרגילים תקשורתיים.