משהו: למדנו שכאשר ממשלת ישראל אומרת “חמאס לא רוצים בהסלמה״, בעברית זה: “באמא שלכם, מה זה לא בא לנו טוב עכשיו לראות את האמת״.

אסור לאהוב


לפני חודשיים בערך פרסמתי פה מידע על שופט שחור בבית המשפט העליון בדרום אפריקה, שופט שאמר מילים אוהדות על ישראל. שמו קצת מוזר לאוזן ישראלית: מוּכֶן מוּכֶן. למי שרוצה לחפש מידע נוסף אציין את שמו בלועזית. הכתיב של שמו סבוך קצת: 'Mogoeng Mogoeng'.

בדרום אפריקה קראו לפיטוריו, זימנו אותו ל"שיחות בדרג גבוה", דרשו שהוא יתנצל. הוא אמר: "לא אתנצל על כך שאני אוהב. מותר לי לומר שאני אוהב את ישראל, שאני אוהב את היהודים". קֶנֶת מֶשוּ, חבר פרלמנט שחור אוהד ישראל מדרום אפריקה, שהיה בארץ למעלה מ־13 פעמים ומכיר היטב את ישראל, השתתף בהפגנת תמיכה בשופט המותקף.

מחמם לי את הלב לראות דגלי ישראל בהפגנה הזו מאחורי חבר הפרלמנט משו, כשהוא אומר: "הממשלה והחוקה בדרום אפריקה מעולם לא אמרו שחייבים לשנוא את ישראל. אהבת ישראל איננה קונטרוברסליות פוליטית". יש לכך גם פן דתי. שופט בית המשפט העליון, וגם חבר הפרלמנט, הם נוצרים אוהבי ישראל.הסיום קצת מדכא ומקומם. השופט יצא לחופשה ארוכה, מה שהתפרש כהדחה שלו. האהבה בכל זאת אסורה. אשלח להם לפחות את האהבה שלי. לא ידיחו אותי על קצת אהבה.

מהיידיש לישראל

על הפוליטיקה של ישראל בשנה הזאת כבר למדתי מתרבות היידיש של המאה ה־20. אותו דבר.בניו יורק היו המון סופרי יידיש בשנות ה־50 של המאה ה־20. היו להם מעט קוראים אבל המון סכסוכים. לֵיוִויק, שנחשב מצפונו של עולם ספרות היידיש, ניסה לארגן את כולם יחד.ענה לו אחד הסופרים: "טוב. נתאחד כולנו. אבל רק בתנאי שכל אחד מאיתנו יהיה חופשי לומר לכל אחד בעיניים מה שאנו אומרים זה על זה מאחורי הגב".

 פסיכולוגיית נפגעי החניה

בַּעַת חניה, או פרקינג פוביה בשפה הבינלאומית, הוא ענף בפסיכולוגיה שלא נחקר מספיק. אני מכיר את המצוקה הנפשית הזו בעיקר מאז שאין לי קטנוע. המועקה הזו גובה מחירים נפשיים מהאוכלוסייה, וצריך לערוך מחקר לפני שיהיה מאוחר והאנושות תצא מדעתה בבת אחת כאשר הסטרס יתפרץ.

נתאר מקרה אופייני של פגוע רגשית כתוצאה ממתחי חניה.אדם נוסע לאיזה מקום בעיר תל אביב, וכבר לפני שהוא יוצא מהבית עולה בו רמת הורמוני הלחץ לגבהים, כי הוא שואל את עצמו האם תהיה חניה. ככל השאלות שאין עליהן תשובה, זה מפעיל את מנגנוני הלחץ בגוף לרמה גבוהה. אדם לא מסתגל בקלות לכישלון חוזר ונשנה, ורק המחשבה על מה שצפוי לו בניסיון נוסף שייגמר בתבוסה - פוגעת בבריאות.


המצב מחמיר מאוד כאשר הוא מגיע ורואה חניה פנויה במרחק של שתי מכוניות שנוסעות לפניו. הוא שואל את עצמו אם המכוניות האלה יחנו לפניו. ההורמונים אשר בטבע האדם הקדמון פעלו בעת סכנה מזנקים בגוף בשעה כזו לרמה שמשתלטת על המוח, קצב הלב והזרמת החמצן לשרירים.


מצב מתוח נפשית אפילו יותר מכך הוא כאשר האדם רואה חניה בצד השני של הכביש. חניה פנויה, צבע אפור מתוק לאבני השפה, אבל צריך לבצע פנייה כדי להגיע לחניה הזו. העין ננעלת בעוז על המקום הפנוי, והאדרנלין מתפרץ בכל קפלי המוח. הפחד והאימה שמא מישהו יגיע אל החניה הזו לפניך, בעוד אתה מסתובב במטרה לזנק לתוכה, נעשה בלתי נסבל.

שנות חיים נושרות מהאדם ברגעים כאלו, שיער מלבין. מה שנכנס לפעולה במוח מקביל למצב הנפשי של אדם בעת קרב אבוד. אתה נשטף בשנאה ליריב אפשרי שיסתער על החניה בזמן שרמזור או רכב אחר או כל סיבה אחרת במלחמה הזו מעכבים אותך להגיע לחניה. חרדה מרסקת את הנפש בגלל החשש שמישהו ראה או יראה לפניך את החניה. אתה פועל נחוש, מהר, לחוץ. בכי היסטרי הוא טבעי במצב כזה, שבו כל שנייה היא מתח בלתי אנושי.


אם אשתך לידך, היא תאמר: "מהר, מהר". אם היא נוהגת, אתה תאמר: "מהר, מהר, ייקחו לנו את החניה עד שאת זזה". זוגות שחיו יפה שנים רבות לא תמיד צולחים רגעי משבר כאלה. המוח מחפש כל פתרון. "רגע, מאמי, אני יוצאת מהאוטו וארוץ לשמור לנו את החניה", הוא פתרון יצירתי אפשרי, ונשים כבודות מזנקות מרכבים במהירות שאפילו סיירות לא פורקות, ועומדות במבט של רצח בעיניים במקום החניה עד שבן הזוג יצליח להגיע. במקרים כאלה גם זוגיות שעמדה על סף פירוק מתחשלת, וכל קרעי העבר מתאחים. זה אנחנו מול כל העולם, אומרת המציאות. תמיד אחד בשביל השנייה, לבד לא נוכל לשרוד.


טראומות חניה יכולות להיות מוגשות על ידי לבנת פורן כמקנות זכות למענק מביטוח לאומי. לא קשה להוכיח אובדן יכולת תפקוד כתוצאה מהלם חניה בדרך לפגישת עבודה. הממשלה חייבת להיערך לטיפול בפגועי חניה. אחרת, יום אחד המדינה תיעצר, כי רעד לא רצוני יפקוד אנשים רבים, אותי לפני כולם, ברגע שתעלה אפשרות שאדרש לצאת מן הבית במכונית לעיר ולחנות.

תיקון אוטומטי

יש עיתונאים מסוימים שכבר שנים רבות כאשר הם מקישים את האות ס' זה משלים להם ל"סוף עידן נתניהו".
כשהם מקישים ק' זה משלים להם ל"קץ עידן נתניהו". ככה בכל האלף־בית.
א' - "אין יותר עידן נתניהו"
ב' - "ביי ביי עידן נתניהו"
ג' - "גמרנו עם עידן נתניהו"
ד' - "די עם עידן נתניהו"
ה' - "הסתיים עידן נתניהו"
ו' - "וויש על עידן נתניהו"

וכך בכל אות.שנים ארוכות זה כבר מוטמע במקלדות שלהם.

פינת השלולית

"ייבלעו הרבה צפרדעים לפני שאני אנשק את הצפרדע שלא מתאים לרשימת הצ'ק ליסט שלי", אמרה הנסיכה.היא צודקת, אולי מחשב של טינדר יתאים לה פרפקט מץ', אולי ההתאמה תצליח. אולי זה יתאים יותר מדי ולא יצליח. בכל מקרה, אין טעם שהיא תלך אל השלולית.

בשלולית מתרחש הקסם רק בלי צ'ק ליסט של הנסיכה, ולא פחות חשוב מזה: של הצפרדע.