גם אם הנשיא ג'ו ביידן ייכנע ללחצים המופעלים עליו וידרוש מישראל להפסיק את המתקפות האוויריות והארטילריות נגד יעדים של חמאס בעזה, הגיבוי שנתן לישראל מאז התחלת מבצע שומר החומות, היה וייזכר כגיבוי גורף, ישיר וחד־משמעי. בגדר תמיכה מוסרית וחוקית.

בישראל הרשמית אהבו מאוד את התמיכה המוצהרת של ביידן, שעליה חזר פעמים אחדות, כולל בשיחות טלפון עם ראש הממשלה נתניהו. אבל להתייצבות לימינה של ישראל ולמתן "מרחב פעולה נרחב" להפצצות בעזה יהיה מחיר מדיני יקר שישראל תשלם, שיכאיב וירגיז. גם התגובות של מעצמות המערב – צרפת, בריטניה ובמיוחד גרמניה - על ההפצצות בעזה היו יותר תומכות מאשר ביקורתיות. גם לכך יהיה מחיר מדיני שישראל לא תאהב.

אחרי שקט מאולץ ותקופת רגיעה של כמה שבועות בתום המבצע, יצוץ מחדש עתידו של הסכם הגרעין עם איראן. אך הפעם ארה"ב והמעצמות תיגשנה לדיונים מנקודת מבט שונה. הטיעון הישראלי המרכזי שלפיו מדובר בהסכם עם משטר מסוכן, הצופן איום על קיומה של ישראל, איבד את משמעותו בעיני ארה"ב ועמיתותיה המערביות. מבחינתן, האיום על ביטחונה של ישראל הוא לא בתוכנו של הסכם גרעין עם איראן, אלא היעדר הסכם או הסדר בין ישראל לפלסטינים.
 
כעת, שום טיעון ישראלי, שום מאמץ הסברתי מצדה במטרה למנוע את חידוש הסכם הגרעין לא יצלח. המו"מ יניב נוסח מחודש של ההסכם, וזהו הלקח המרכזי שיש וצריך ללמוד מהמבצע בעזה. "אם נתניהו היה משקיע חלק אפילו לא גדול ממאמצי ההסברה והאזהרות שלו נגד הסכם הגרעין במאמצים דיפלומטיים ובפעילות מדינית במטרה להשיג הסכם כלשהו או רק הסדר עם הרשות הפלסטינית, כל הזוועות שראינו בשבוע האחרון בעזה ובישראל לא היו קורות", אמר סגן ראש משלחת מערבית באו"ם בשיחה שלא לייחוס עם עיתונאי.

רוב אוטומטי באו"ם


התגובות על האירועים הקשים שהתחוללו בעימות הקטלני בין ישראל לחמאס שנשמעו באו"ם ובזירה הבינלאומית חשפו והוכיחו שבכל הנוגע לשאלת פלסטין, ניתן לסכם באמרה "עולם כמנהגו נוהג" - ובמובן השלילי. שום דבר חדש, שום מהלך מקורי, שום יוזמה נועזת לא נשמעו. הדיון המיוחד במועצת הביטחון רק חשף את הגוף הסמכותי של האו"ם במלוא נמיכותו, ולא מוגזם לומר - עליבותו.
 
מועצת הביטחון איבדה זה מכבר את מעמדה והשפעתה כמסגרת היחידה של הארגון העולמי שבסמכותה לאכוף החלטותיה אפילו בכוח צבאי. המועצה למעשה משותקת מבחינה מעשית וביצועית. למעלה מעשר שנים מתחוללת בסוריה שפיכות דמים שגרמה למותם של יותר מחצי מיליון אזרחים, כשישה מיליון עקורים נמלטו מהמדינה, ולפי דיווחים מצולמים ומתועדים, המשטר של אסד ביצע ומבצע מעשי עינויים בהיקף של השמדת עם ואכזריות המזכירים את המשטר הנאצי. מועצת הביטחון לא קיבלה עד היום אף לא החלטה אחת, אף לא מהלך מעשי אחד, בניסיון לשים קץ לשפיכות הדמים בסוריה.
 
רוסיה מנעה וסיכלה עד היום כל ניסיון לערב את מועצת הביטחון בכל הקשור לסוריה, ובכך גרמה לשיתוקה של המועצה ולמעשה לריחוקה ולנידויה מהתערבות בסכסוכים אזוריים. גם במלחמה הפנימית המתחוללת בתימן, מועצת הביטחון גילתה חוסר מעש וחוסר אונים.
 
היה צפוי מראש כי גם בדיון המיוחד בהתפרצות הלוחמה בין ישראל לחמאס תתגלה המועצה כחסרת אונים. אפילו הצהרה לעיתונות, התגובה הנמוכה ברשימת התגובות של המועצה, סוכלה על ידי ארה"ב בשל תוכן ההצהרה שנוסח על ידי אחדות מחברות המועצה.

מועצת הביטחון של האו''ם, ארכיון (צילום: רויטרס)
מועצת הביטחון של האו''ם, ארכיון (צילום: רויטרס)

נוסח שלא הזכיר כלל את מטח הרקטות של חמאס. פניית צרפת למועצה לפעול להפסקת האש היא ניסיון נואש לערב בכל זאת את המועצה כגורם פעיל מול סכסוך מזוין. זה לא ילך. אפילו הניסיון של האיחוד האירופי להתערב ולפרסם הצהרת גינוי לתגובותיה של ישראל נגד חמאס הסתיים בלא כלום. גם אם הונגריה לא הייתה מונעת פרסום הצהרה מטעם האיחוד, לא הייתה להצהרה כזאת כל משמעות.

האיחוד האירופי איבד הרבה מהשפעתו בזירה הבינלאומית. הכישלון של האיחוד ליצור חזית מלוכדת של הארצות החברות במאבק נגד התפשטות נגיף הקורונה, ערער את מה שנותר ממעמדו הפוליטי של הארגון. אם לא די בהיחשפותה המביכה של מועצת הביטחון כחסרת השפעה מעשית לשים קץ ללוחמה – צפויה מליאת עצרת האו"ם לקיים כנס מיוחד, שרק יוכיח עד כמה שאלת פלסטין הפכה כבולה וקפואה בשגרת האו"ם. רוב אוטומטי יאשר, כצפוי, הצעת החלטה אנטי־ישראלית, שאפילו משמעותה ההצהרתית תהיה מפוקפקת.
 
בכל הנוגע לעתיד הסכם הגרעין עם איראן, תמונת המצב שונה לחלוטין. המעצמות החתומות - ארה"ב, צרפת, בריטניה, גרמניה, רוסיה וסין - איתנות בדעתן לקדם את המו"מ ולהגיע להסכמה בנוגע לנוסח הסכם חדש. להערכת דיפלומטים במרכז האו"ם, הנוסח העדכני לא יהיה שונה בהרבה מהנוסח של ההסכם הישן.
 
צה"ל ודאי ילמד לקחים ממבצע שומר החומות. השאלה הגדולה היא אם גם הדרג המדיני ייערך ויתכונן לקראת השינוי המהותי הצפוי בוושינגטון ובבירות מעצמות המערב בכל הנוגע לעתידו של הסכם הגרעין. בשבועות הקרובים, כשהמו"מ עם איראן יחזור לכותרות, כל ניסיון מצד ישראל להזהיר ולמחות ייתקל במסר מצד ארה"ב ומעצמות המערב, בבחינת "קיבלתם גיבוי ותמיכה בכל מהלך צבאי נגד חמאס". מבחינתן, לא האיראנים אלא מטחי הרקטות הם שמהווים איום מוחשי על חייהם וביטחונם של אזרחי ישראל. אז בבקשה, הם יגידו לנתניהו ואנשיו, אל תתערבו ואל תפריעו למו"מ.