שלוש שנים בדיוק אחרי בדיקת "מעריב", שפורסמה במאי 2018 והצביעה על מחדלים משמעותיים במיגון יעיל לקשישים ואנשים עם מוגבלות בעורף מפני ירי טילים בעת מלחמה - הוכיח מבצע שומר החומות כי כמעט דבר לא השתנה.

היום (שני) יתקיים בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת דיון בנושא, ובעמותת נגישות ישראל קוראים לח”כים ללחוץ לאישור לאלתר של תוכנית “מיגון או פינוי” - עידוד תמ”א 38 לקידום המיגון, סיוע במימון הנגשת חדרישם בבתי מלון, אכסניות וצימרים, וזאת לצד הקמת מערך הסעות נגישות לפינוי האנשים עם המוגבלות בזמן מלחמה מאזורים מופגזים. 

לעמותה הגיעו במהלך מבצע שומר החומות מאות פניות של אנשים במצבים שונים. למשל, אישה בכיסא גלגלים, שאין סיכוי שמרגע תישמע האזעקה תוכל לעבור מהמיטה לכיסא הגלגלים ולהגיע לחדר המוגן. על כן היא נאלצה להעביר ימים שלמים בהיותה ישובה בכיסא הגלגלים.

“בישראל חיים כיום כ־600 אלף אנשים עם מוגבלות קשה, שרבים מהם נמצאים בחוסר מיגון מוחלט ובידי הגורל”, אומר יובל וגנר, יו”ר נגישות ישראל.

“עשרות אלפי אנשים עם מוגבלות וקשישים מתגוררים בבתים ללא חדרים ממוגנים או מקלט נגיש, או שבשל מוגבלותם אין להם אפשרות וזמן להגיע לאזור מחסה. לכל אלה בפועל אין בכלל אלטרנטיבה למיגון. אנשים עם מוגבלות בשמיעה אינם שומעים את האזעקות ונתקלים לא פעם בעיכוב או איחור בדיווחי האפליקציות, ועבור העיוורים כל יציאה מהבית הינה כמעט בלתי אפשרית בזמן מלחמה. לא עולה על הדעת שב־2021 עדיין מתקיימת אפליה כה בוטה בזכות הבסיסית לביטחון”. 

כבר ב־2006, במסגרת חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, משרד הביטחון היה אמור לייצר תקנות למצב חירום, אבל דבר לא נעשה. המדינה גם מעכבת את תשובתה לפנייה לבג”ץ שהגישה העמותה בנושא כבר לפני 15 שנים, ולא מתקינה את התקנות הנדרשות.