לו היו הבחירות המוניציפליות נערכות היום, האם תושבי חיפה היו מצביעים בעד עינת קליש־רותם, ראשת העיר הנוכחית, לקדנציה נוספת? תלוי את מי שואלים. ספק גדול אם מי שמתגוררים בחיפה, באזורים שעליהם פושטים חזירי הבר, היו עושים את זה.

בחודש מרץ האחרון קיימה מועצת העיר חיפה לראשונה דיון שעסק בבעיית חזירי הבר בחיפה. זה קרה זמן רב אחרי שמאות חזירי בר פשטו על רחובות העיר, וייצרו מציאות חדשה, שלא הייתה מוכרת עד אז לתושבי כמה משכונות היוקרה של חיפה. יממה לפני כינוס ישיבת מועצת העיר, טענה ראשת עיריית חיפה שמי שאחראים לטפל בחזירים הם אנשי רשות הטבע והגנים ולא העירייה. בפוסט שפרסמה בפייסבוק, כתבה קליש־רותם שהיא לא תסכן את תושבי העיר ולא את העירייה בציד לא חוקי, עם אש חיה בצמוד לבתים פרטיים. היא הבהירה כי חיפה לא תהיה קבלן הציד של רשות הטבע והגנים.

על פי דוח מבקר העירייה עופר טל, בין השנים 2013־2017 נורו מאות חזירים, ובשנת השיא - 2018 - נורו 438 חזירים. הירי לא בוצע בהתאם לנהלים, ולטענת העירייה הוא הוכח כלא יעיל. מאז התנהלו חילופי האשמות בין ראשת העירייה קליש־רותם לבין מנכ"ל רשות הטבע והגנים שאול גולדשטיין, שטען שרשות הטבע והגנים אינה פועלת בשטחים עירוניים שהם באחריות העירייה. לטענת רשות הטבע והגנים, ראשת העירייה שבחרה שלא לדלל את חזירי הבר, הייתה צריכה לטפל במלוא החומרה במי שהאכילו את החזירים, ובכך גרמו להם לצאת מהחורש הסמוך כדי למצוא מזון זמין.

בתום תקופה ארוכה של סבל שנגרם לתושבי העיר, בלי שהעירייה העניקה עדיפות עליונה לטיפול בחזירי הבר, ולאחר שנים של התכתשות בין העירייה לרשות הטבע והגנים, סוכם על ניסוי שבמסגרתו יועברו חזירים שחיים בשטח העירוני של חיפה לאזור הר חורשן ליד זכרון יעקב. יוזמי הניסוי ינסו לראות אם חזירי הבר שהורגלו בשנים האחרונות לחפש מזון בפחי הזבל ברחובות חיפה, יצליחו להיקלט שוב בטבע. אם הניסוי יעלה יפה, יוכלו תושבי חיפה לנשום לרווחה. אך קיים חשש שתושבי זכרון יעקב יתעוררו למציאות חדשה, שעלולה להפוך את חייהם לבלתי נסבלים.

בעייתם של תושבי חיפה עדיין לא נפתרה, למרות הידיעות האופטימיות שמתפרסמות באמצעי התקשורת, בין היתר משום שבשלב ראשון מדובר בהעברה של חזירים בודדים לצורך ניסוי שלא ברור מתי הוא יסתיים. אם הניסוי יוכתר בהצלחה, לא ברור אם ניתן יהיה להעביר לאזור הר חורשן מאות או אלפי חזירי בר, כשם שלא ברור איך תתבצע ההעברה וכמה זמן היא תימשך.

מוקדם עדיין להסיר מרחובותיה של חיפה את התמרורים בצבע צהוב, שנושאים את הכתובת "חזיר בר חיפאי בסביבה", כשם שמוקדם לדעת מתי יוכלו תושבי חיפה לצאת לרחובות מבלי להיתקל בחזיר. מה שברור הוא שאם ראשת העירייה רוצה להמשיך בתפקידה קדנציה נוספת, היא צריכה לפעול בזריזות ולהוציא את מאות חזירי הבר מרחובותיה של חיפה, הרבה לפני הבחירות לרשויות המקומיות.

איכות חיים היא שם המשחק. מה שמתרחש ברחובות הכרמל, שאליהם מגיחים חזירי הבר מהחורש, הוא ההפך מזה. עבור קליש־רותם, זה מבחן לא רק של מנהיגות, אלא גם של השקפה. כמה זמן יכולים חזירי הבר להפוך את חייהם של תושבי שכונות רבות בחיפה לבלתי נסבלים, וכמה זמן יכולה מי שעומדת בראש העיר לגלגל את האחריות למגרשם של אחרים.