מכת חשמל: מדי יום לוקים בממוצע כ־20 אנשים בארץ בדום לב, אירוע אשר ללא טיפול מהיר עלול להסתיים במוות. הלב בנוי משריר חזק שאמור להתכווץ 60־100 פעמים בדקה וממערכת הפעלה חשמלית המפעילה אותו ואחראית לקצב הלב. כאשר מדובר באנשים צעירים ובריאים או בספורטאים שלוקים בדום לב, זוהי מערכת ההפעלה שמשתבשת ורק החזרתה לפעילות תקינה תוך דקה־דקתיים תשמור על האדם בחיים, או לפחות ללא נזק מוחי.

מדי פעם אנו שומעים על ספורטאים שתוך כדי משחק ומאמץ מתפרץ לוקים בלבם. לאחרונה היה זה שחקן הכדורגל כריסטיאן אריקסון, שבמהלך המשחק בין פינלנד לדנמרק קרס, וחייו ניצלו בזכות אנשי הצוות הרפואי במקום. אריקסון, כמו ספורטאים סופר־מקצועיים אחרים, היה בריא בלבו ועבר באופן סדיר בדיקות תקופתיות מקיפות. הוא זכה לטיפול בדפיברילטור על המגרש - דבר שלבטח הציל את חייו. איפה היה הדפיברילטור כשאל"ם שרון אסמן התמוטט על רצפת חדר הכושר? את זה צריך לבדוק ולתקן.

הפרעה מסכנת חיים בקצב הלב, ובעיקר פרפור חדרים וטכיקרדיה חדרית, יכולה לקרות גם בלב בריא ולא תמיד ברורה הסיבה. לרוב היא קשורה למאמץ גופני ניכר, עם עלייה ניכרת בקצב הלב. לחלופין בלב חולה יכול אוטם שריר הלב (התקף לב) לגרום להפרעת קצב ולמוות מיידי.

דפיברילציה היא אותה מכת חשמל המוכרת לנו מהסרטים, שעושה אתחול, ריסטרט, של קצב הלב, מפסיקה לרוב את הפרעת הקצב ומחזירה אותו לקצב תקין, נורמלי, הנקרא סינוס.

דום לב (צילום: ingimages.com)
דום לב (צילום: ingimages.com)

דפיברילטורים נכנסו לשימוש בבתי החולים אחרי שנות ה־50 והצילו אנשים רבים. בתחילה היה ההליך שמור לחדרי מיון ומחלקות לב בלבד, אבל כעת נמצא המכשיר ברוב המחלקות. בשנים האחרונות ישנם דפיברילטורים אוטומטיים, בעלויות של 2,500־3,000 שקלים, המנחים את המפעיל בשפה העברית וגם הדיוט יכול להבין היכן למקם את האלקטרודות (יש גם תרשים). המכשירים מכוונים את העוצמה של מכת החשמל וקובעים אם יש צורך בהפעלת המכשיר. בזמן חירום יכול כל אדם המבין עברית לקבל הוראות מהדפיברילטור ולהפעיל אותו. המכשיר אף ינחה אותו אם יש צורך במכת חשמל נוספת, אם יש להמשיך בעיסוי הלב ומתי להפסיק.

על פי החוק בארץ, מקומות ציבוריים חייבים ברכישת דפיברילטור, בהצבת שילוט מאיר עיניים המורה על מיקומו, ובהכשרת אדם אחד לפחות בשימושו. יש לחוקק חוק שיחייב כל מכון כושר בהצבת מכשיר בשטחו. הצבא מוציא מיליארדים על נשק מתוחכם, אבל מה שווים כלי הנשק ללא הגורם האנושי? כדאי שישקיע הצבא סכומים מזעריים כדי לדאוג שבכל בסיס, ובוודאי בכל מכון כושר צבאי, יהיה דפיברילטור זמין, שייתן מענה מיידי ויעיל במקרה הצורך.