השבוע קבע יאיר לפיד כי הכותל הוא המקום הקדוש ביותר ליהודים. זוהי בורות מצערת. הכותל אינו אלא אחד מקירות התמך של הר הבית. המקום הקדוש ביותר לעם היהודי - גם על פי קביעת בג"ץ - הוא הר הבית עצמו. קביעה כזו, כשהיא מצוטטת בפי אויבי ישראל, היא מזיקה. אלא שאין בנזק הזה אפילו מקצת מהנזק שגרמו דבריו על האנטישמיות.

בשבוע שעבר נאם לפיד בכנס השביעי של "הפורום הגלובלי למאבק באנטישמיות". שר החוץ ניסה להסביר למשתתפים מהי אנטישמיות. אקדים ואומר: אינני מפקפק בכוונותיו הטובות וברצונו להיאבק באנטישמיות, אבל מה שיצא מפיו היה צרור הבלים פוסט־מודרניים וקלישאות חלולות. וככל שיקדים להבין במה טעה - ייטב לכולנו.

מה אמר לפיד? הוא סיפר על אבא שלו שהיה ילד בגטו בודפשט, והתחבא עם עוד 600 יהודים במרתף מצחין. חיים מבשר נבלות סוסים, וסביבם מושמדים רבבות יהודים. יאיר לפיד תמה למה שנאו כל כך את אבא שלו ולמה רצו להרוג אותו.

"למה הם רצו להרוג ילד בן 13 שהם לא הכירו? שלא עשה להם שום דבר רע? התשובה היא שהם לא רצו להרוג אותו למרות שהם לא הכירו אותו, אלא בגלל שהם לא הכירו אותו. האנטישמים... לא שונאים את היהודים שהם מכירים, מפני שהם יודעים שהם בני אדם כמוהם. הם שונאים את היהודים שהם לא מכירים... ככה השנאה עובדת".

פשוט מאוד, ומנוסח בחסכנות ובדייקנות, כדרכו של לפיד. אלא שמדובר בדברי הבל.

בעיירה הפולנית הקטנה ידוובנה צדו הפולנים את השכנים היהודים שלהם. סגרו 1,600 מהם באסם והציתו. הם הכירו כל אחד בשמו, וגם ידעו איפה פמוטי השבת שלו כי פעמים רבות סעדו על שולחנו.

הגרמנים שרצחו את המתמטיקאי היהודי האוסטרי המהולל גיאורג פיק הכירו אותו היטב. הוא היה פרופסור במיטב האוניברסיטאות שלהם. ואלו ששילחו להשמדה את הסופר המפורסם והמחנך הידוע יאנוש קורצ'ק - הכירו אותו. אפילו הציעו לו להפקיר את הילדים ולברוח, והוא סירב ולכן רצחו אותו. מפקד הגסטפו בדרוהוביץ, פליקס לנדאו, הכיר היטב את הסופר והצייר ברונו שולץ. הוא העסיק אותו בעיטור חדר הילדים של בנו.

אבל קצין גסטאפו אחר רצח אותו ודיווח ללנדאו - הרגתי את היהודי שלך. ולנדאו ענה לו: יפה. עכשיו אהרוג את היהודי שלך. ורבבות היהודים שניסו להסתתר כנוצרים, וזוהו בידי שכניהם או בני כיתתם והוסגרו למוות - נרצחו כיוון שהכירו אותם. הנחת היסוד של לפיד מוטעית. אומנם מפעילי תאי הגזים לא הכירו את רוב קורבנותיהם - אבל אדריכלי "הפתרון הסופי" הכירו היטב יהודים רבים, ורצו להשמיד אותם.

לפיד ממשיך: "יותר מדי זמן התגוננו. יותר מדי חשבנו שאנחנו צריכים לספר את הסיפור הנכון על היהודים כדי שהאנטישמים יפסיקו לשנוא אותנו. אני רוצה להציע לכם את האפשרות ההפוכה: הגיע הזמן שנתחיל לספר את הסיפור הנכון על האנטישמים. הגיע הזמן שנגיד לעולם בפני מה אנחנו ניצבים".

בראבו. יפה אמר. אבל מכאן ואילך - הסתבך בכשל לוגי.

"האנטישמים לא היו רק בגטו בודפשט", אמר לפיד, "האנטישמים היו סוחרי עבדים שזרקו מספינות עבדים למי האוקיינוס עבדים כבולים בשרשראות. האנטישמים הם בני שבט ההוטו ברואנדה שטבחו בבני שבט טוטסי. האנטישמים הם קנאים מוסלמים שהרגו בעשור האחרון יותר מ־20 מיליון מוסלמים אחרים... האנטישמים הם כל מי שרודף אנשים לא בגלל מה שהם עשו, אלא בגלל מה שהם. בגלל איך שהם נולדו".

לפיד טועה כשהוא סבור שהאנטישמיות אינה אלא עוד צורה של גזענות. אנטישמיות היא קטגוריה נפרדת, שאינה מוסברת במודלים הרגילים של גזענות. אבל הוא טועה שבעתיים כשהוא מנסה להפוך את המונח "אנטישמי" לשם נרדף לכל שונא בני אדם ללא סיבה. הוא מתחכם ואומר - כל גזען הוא אנטישמי.

אבל אין שום קשר בין מלחמות הדת של הסונים והשיעים לאנטישמיות. והמלחמה הבין־שבטית בין ההוטו לטוטסי אינה גילוי של אנטישמיות, כפי שכל המלחמות בין עמים ושבטים לכל אורך ההיסטוריה לא היו אנטישמיות. גם אין זה נכון להסביר סכסוך טריטוריאלי - בגזענות. הפשטנות של לפיד הובילה לשטות מוחלטת.

# # #

בצדק אומר לפיד כי לא היה שום דבר דומה לשואה בתולדות האנושות, אבל דווקא ל"אנטישמיות המודרנית" הוא מוצא מקבילות רבות. כל צורות הגזענות לדידו - הן "אנטישמיות". ולכן - הבה נגייס לצדנו כל מי שנאבק בגזענות, ונזכה בבעלי ברית רבים.

זוהי תמימות פלילית ממש, כי אחרי השואה - אסור ליהודי להיות תמים. הרי דווקא מקרב הלוחמים למען זכויות השחורים בארה"ב היום, מן השמאל הרדיקלי - צומחים האנטישמים הגרועים ביותר. פעם הם הסבירו שהם שונאים יהודים כי היהודים הם בעלי הבתים המוצצים את לשד השחורים.

היום התירוץ שלהם לשנאת ישראל הוא אחר, נפתל יותר. מתוך טענה שהם מזדהים עם כל העמים המשועבדים, קורבנות הקולוניאליזם, והם רואים בפלסטינים "עם כבוש" - לכן מדינת היהודים היא בעיניהם מדינת אפרטהייד שבה מתבצע רצח עם. הם אינם לוחמי זכויות. הם אנטישמים. ראוי היה שלפיד יציב משוואה הפוכה: אסור שאיזשהו אנטישמי יוכל להתקשט בנוצות של "לוחם זכויות אדם".

שנאת ישראל היא תופעה עתיקה מאוד. מתועדת היטב בתנ"ך, במצרים העתיקה, ביוון האלילית, בכתבי הנצרות, בהיסטוריה המוסלמית, באירופה הנאורה והרצחנית, ברוסיה הצארית, והסובייטית, ובארה"ב הקפיטליסטית.

האנטישמיות איננה דוגמה פרטית ל"שנאת זרים". המן משכנע את אחשוורוש להשמיד את היהודים, ולא את 126 העמים הזרים האחרים בממלכתו. האימפריה היוונית הפגינה סובלנות וליברליות כלפי כל דתות נתיניה - וגזרה גזירות שמד נגד היהודים בלבד. מלחמות דת מוכרות לכל אורך ההיסטוריה ובכל העולם. אבל גם יהודים שהמירו את דתם לא נמלטו משנאה, או מהשמדה.

פרלמנטים באירופה קבעו כי אנטי־ציונות ושלילת זכותה של ישראל להתקיים כמדינה יהודית - הן תופעות אנטישמיות. זה הגלגול המודרני של האנטישמיות אחרי שהצורות הישנות נאסרו בחוק. שונאי ישראל החדשים טוענים שישראל גזענית והם נלחמים בגזענות. דבריו של לפיד מעקרים את היכולת להילחם בהם. התזה של לפיד מאפשרת לכל השמאלנים הפסאודו־ליברלים, הנלחמים נגד גזענות ונגד ישראל - להמשיך להיות אנטישמים ברישיון.

אפשר אולי לטעון כי אנטישמיות היא צורה מיוחדת של גזענות (אף שהיא תופעה עצמאית וייחודית). מה שבוודאי אי אפשר לטעון, כפי שעושה לפיד, הוא שכל גזענות היא אנטישמיות. זהו כשל לוגי בסיסי: אדום הוא אחד הצבעים (אנטישמיות היא צורה של גזענות), אבל אי אפשר לטעון שכל צבע הוא אדום (כל גזען הוא אנטישמי).

ב־2014 נערך סקר ב־102 מדינות. 53 אלף איש נסקרו. ונמצא כי אחד מתוך כל ארבעה מבוגרים בעולם מחזיק בדעות אנטישמיות כגון "היהודים אשמים ברוב המלחמות בעולם". מחצית מהנשאלים לא שמעו מעולם על השואה.

אבל האנטישמיות אינה רק גזענות. היהדות אינה גזע. והיא לא רק דת. והיא לא רק לאום או שכבה חברתית. אנטישמיות אינה רק "שנאת זרים". היהודים היו הכי גרמנים בגרמניה והם הכי אמריקאים. ובניגוד לציפיותיו של הרצל - שהקמת מדינת היהודים תרפא את העולם ממחלת האנטישמיות - היא לא נעלמה. להפך.

לגזענות יש הסבר. לאנטישמיות - אין. כלומר יש אלף הסברים, מה שאומר שאף אחד מהם אינו מספק. בהגדרת כל הגזענים כאנטישמים לא נגייס עוד תומכים. אולי להפך. נאבד רבים. באירופה, מי שמתנגד למיליוני מהגרים מוסלמים - מיד מוגדר כגזען. לשיטתו של לפיד - הוא בעצם אנטישמי.

אבל יכול הולנדי כמו חירט וילדרס להתנגד להגירה המוסלמית לאירופה ולהיות ציוני נלהב וידיד אמת לישראל. לראות בנו את העמדה הקדומנית של הציביליזציה המערבית הנלחמת בג'יהאד. גם את טראמפ האשימו בגזענות. מקצת מתומכיו היו באמת אנטישמים, אך הוא עצמו - מגדולי ידידיה של ישראל.

# # #

יאיר לפיד לא ביקש "לדלל" את האנטישמיות כשטען שכל גזען הוא אנטישמי. אבל לפעמים מתוך שרוצים לחדש בצורה - חוטאים לתוכן. מי שמאמץ את דבריו כלשונם, ונתבע להיאבק באנטישמיות בארצו - יכול מעתה לומר: אין צורך, אני נאבק בגזענות. כבר תרמתי במשרד.

[email protected]